خطر مرگ در عمل‌های جراحی عصرگاهی و شبانه!

محققان گفته‌اند افرادی که در ساعات پایانی روز و همچنین در شب تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند در مقایسه با کسانی که طی ساعات اولیه روز جراحی می‌شوند، حدود دو برابر بیشتر با احتمال مرگ روبرو هستند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک تحقیق جدید نشان داده است احتمال مرگ حین یا پس از عمل جراحی در ساعات شب بیشتر از دو برابر است.

بر اساس یافته‌های ارائه شده به یک کنفرانس، خطر بالاتر از حد معمول مرگ علاوه بر ساعات شب، در میان کسانی نیز بیشتر است که در ساعات دیرتر روز و نزدیک به اوایل شب مورد عمل جراحی قرار می‌گیرند.

این مطالعه بر پایه گزارشی تنظیم شده است که شانس نجات و زندگی بیماران بیمارستان مونترال در کانادا را بین آوریل سال ۲۰۱۰ و مارس ۲۰۱۵ گردآوری کرده و محققان با استفاده از اطلاعات آن قادر بودند بیش از ۴۱ هزار عمل معمولی و نیز اورژانسی انجام‌شده روی افزون بر ۳۳ هزار بیمار را مورد بررسی قرار دهند.

در فرایند تحقیق، عمل‌های جراحی بر اساس زمان انجام، بین ساعات ۷:۳۰ صبح تا ۳:۲۹ بعد از ظهر، بین ساعات ۳:۳۰ بعد از ظهر تا۱۱:۲۹ شب، و همچنین بین ساعات ۱۱:۳۰ شب تا مجددا ۷:۳۰ صبح طبقه‌بندی شدند. پس از ارزیابی، مشخص شد عمل‌های جراحی انجام گرفته در ساعات شب، تا ۲/۱۷ برابر بیشتر احتمال دارد که منجر به مرگ بیمار شود. همچنین بیمارانی که در اواخر روز مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند ۱/۴۳ برابر کسانی با احتمال مرگ رویارو بودند که زمان عمل جراحی آنها در ساعات کاری اولیه صبح انجام شده بود.

محققان گفته‌اند که احتمالا برخی از دلایل خطرناک بودن عمل جراحی در ساعات دیرهنگام روز و شیفت شبانه، به خستگی پزشکان، کمبود نیروی انسانی طی شب یا تاخیر در درمان مربوط است. آنها گفته‌اند: «تجزیه و تحلیل هر یک از این احتمالات برای درک دلایل چنین مرگ‌ومیر فزاینده‌ای و به طور مستقیم هر اقدام درمانی به منظور کاهش آمار مرگ پس از عمل جراحی، مهم است».

این یافته‌های اولیه در World Congress of Anaesthesiologists ارائه شده که هم‌اکنون در هنگ‌کنگ در حال برگزاری است. به همین دلیل باید جانب احتیاط را درباره نتایج مطرح‌شده در نظر گرفت تا در مجله‌ای تخصصی منتشر و مورد کارشناسی قرار گیرد.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.