حسین یاری در نشست خبری در جشنواره چهلچراغ مطرح کرد؛

احتمال نمایش «رستاخیز» در جشنواره چهلچراغ/ تجلیل از داوود میرباقری

سخنگوی جشنواره چهلچراغ از احتمال نمایش «رستاخیز» در اولین دوره جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست اولین دوره جشنواره مردمی فیلم و عکس چهل‌چراغ در موسسه شهید آوینی با حضور حسین یاری سخنگوی جشنواره و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

حسین یاری در ابتدا از روی متنی
روند انتخاب آثار و دیگر جزئیات این جشنواره را قرائت کرد که به این شرح است:

نخستین دوره جشنواره مردمی فیلم و عکس چهل چراغ با موضوع امام حسین(ع) و فرهنگ حسینی و عاشورایی، به مرحله آخر خود رسیده و در روزهای پیش رو، برگزاری آیین های افتتاحیه، هفته اکران آثار، نمایشگاه های عکس و پوستر، و اختتامیه جشواره را به همراه تقدیر از برگزیدگان نخستین دوره ، خواهیم داشت.

از میان قریب به 2000 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره در 13 بخش و قالب های سینمایی، ویدئویی، فیلم داستانی کوتاه، فیلم کوتاه و فیلم بلند مستند، پویانمایی، فیلمنامه و  فیلم  موبایلی و همچنین نزدیک به 6000 اثر در قالب های عکس آماتور، عکس حرفه ای و پوستر ، 304 اثر به بخش مسابقه ی این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری راه پیدا نموده است.

با توجه به برگزاری این جشنواره با رویکرد تمرکز بر ساحت موضوعی آن که همانا وجود مبارک حضرت سید الشهدا(ع) و فرهنگ حسینی و عاشورایی است؛ و به طور ویژه، نگاه به حماسه اربعین به عنوان تجلی گاه عشق و ارادت به ساحت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، و میعادگاه دلدادگان حضرتش ، همه اعضای محترم هیأت های انتخاب و داوری، جشنواره که 70 نفر از فرهیختگان و چهره های برجسته ی حوزه های فرهنگ ، هنر و رسانه می باشند ، در کسوت استادی، تمام تلاش خود را بر انتخاب آثار برجسته، و برگزیدن آثار شاخص از میان تمامی راه یافتگان بخش مسابقه معطوف داشتند، تا علاوه بر معرفی این آثار ، خط مشی این جشنواره موضوعی را متناسب با ساحت محتوایی آن برای دوره های آتی، روشن و آشکار بگردانند.

آیین افتتاحیه نخستین دوره جشنواره، با استعانت از درگاه الهی، شامگاه روز یکشنبه 21 شهریور 95مصادف با شب عید سعید قربان در محل تالار همایش های کوثر، به همراه مراسم تجلیل و تقدیر از برگزیدگان بخش های عکس ، پوستر، فیلمنامه و فیلم موبایلی با حضور چهره های فرهنگی ، هنری ، اصحاب رسانه و عموم مردم برگزار خواهد شد.

برنامه ویژه آیین افتتاحیه ، مراسم تجلیل از کارگردان برجسته سینمای ایران، استاد جناب آقای سید داوود میرباقری، به پاس خلق آثار خاطره انگیز و به یادماندنی در قاب سینما و تلویزیون خواهد بود.

آثار راه یافته به بخش مسابقه از 23 لغایت 27 شهریور در پردیس سینمایی ملت تهران اکران خواهد شد و از ساعت 14 الی 22 پذیرای عموم علاقه مندان خواهیم بود.

در کنار اکران آثار منتخب، برنامه های جنبی ویژه ای تدارک دیده شده که شامل برگزاری نمایشگاه آثار عکس و پوستر جشنواره ، سمینارهای آموزشی متناسب با  قالب های آثار جشنواره با حضور اساتید برجسته سینما، سمینارهای تخصصی با محوریت هنر و فرهنگ عاشورایی، نمایش های آیینی و همچنین مراسم استقبال از هنرمندان و عوامل فیلم های سینمایی بخش مروری بر سینمای امام حسین (ع) جشنواره می باشد.

چنانچه ذکرشد انتخاب و داوری آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره در تمامی بخش ها انجام گردیده و. نکته قابل توجه اینکه در بخش سینما، تنها انتخاب صورت گرفته و داوری این بخش به صورت مردمی برگزار می گردد.

بدین منظور، از 20 لغایت 27 شهریور، هر شب ، برنامه ای زنده از پردیس جشنواره به روی آنتن خواهد رفت که علاقه مندان می توانند این برنامه را از شبکه 3 سیما مشاهده، و با آراء خود، برگزیدگان بخش سینما را به این جشنواره معرفی نمایند. 

همچنین با همراهی معاونت سیمای جمهوری اسلامی و مدیران محترم شبکه های تلویزیونی ، هر روز گزارشی از روند برگزاری جشنواره از شبکه های مختلف سیما پخش خواهد شد.

با توجه به رویکرد ویژه این جشنواره در حمایت از تولید آثار مرتبط با موضوع جشنواره،  کارگاه های آموزشی ویژه ای با حضور اساتید شاخص به منظور بهره مندی از توانایی ها و تجارب ایشان در آموزش جوانان علاقه مند به حوزه های  هنر و رسانه پیش بینی گردیده که در عناوین کارگاه فیلمسازی کوتاه داستانی ، کارگاه فیلمسازی مستند ، کارگاه فیلمنامه و داستان ، کارگاه عکس ، و کارگاه گرافیک و پوستر، 200 نفر از هنرجویان جوان را پذیرا خواهد بود.

با توجه به این موضوع ، تمامی این 200 نفر در 5 بخش نامبرده ، آثار تولید شده خود با حمایت دبیرخانه جشنواره را برای دوره آتی ارائه خواهند کرد.  این مجموعه کارگاه ها همزمان با هفته اکران آثار برگزار خواهد شد.

آیین اختتامیه جشنواره و مراسم تجلیل از برگزیدگان سایر بخش ها نیز در تاریخ 28 شهریور 95 مصادف با ایام عید ولایت، عید سعید غدیر خم، برگزار می گردد که اطلاعات تکمیلی آن توسط ستاد خبری جشنواره اعلام خواهد شد.

در پایان ضمن تشکر از تمامی همراهی ها، همدلی ها و مساعدت های بانیان مردمی جشنواره برای اعتلای این حرکت حسینی ، و همچنین اعضای محترم هیأت های انتخاب و داوری، هنرمندان شرکت کننده در جشنواره و همه عزیزانی که تلاش نمودند تا این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری هر چه با شکوه تر برگزار گردد؛ آرزوی سلامتی بهروزی و توفیق روز افزون ایشان را از خداوند منان مسئلت داریم. 

یاری در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص فیلم «رستاخیز»بیان کرد: این فیلم احتمالا بدون اصلاحیه در این جشنواره نمایش داده می‌شود اما در مورد مسائلی که برای آن اتفاق افتاده چون برای من کامل روشن نیست ورود نمی‌کنم اما مانند شما ابراز تاسف می‌کنم چون به موضوع ارزشمندی پرداخته است.

وی درخصوص هدف گذاری جشنواره چهل‌چراغ گفت: قصد دوستان ما در برگزاری این جشنواره فراهم آوردن بستری مناسب در جهت حمایت از فیلمنامه‌های با ارزش و بخش تولید است و قضاوتها بر اساس آثار تولیدی خود جشنواره در سالهای آتی خواهد بود.

این بازیگر درباره استفاده از اسپانسر خارجی برای تولید آثار فاخری که هزینه‌های گزاف دارند، اظهار داشت: شاید این امکان فراهم شود تا از اسپانسرهای خارجی استفاده کنیم اما در هر صورت اسپانسرهای داخلی و خارجی ما طبق سیاست جشنواره باید مردمی باشند.

وی درخصوص برخی جزئیات برگزاری جشنواره چهل‌چراغ افزود: در طول هفت روز برگزاری در پردیس ملت فیلم‌ها از طریق تلویزیون اطلاع رسانی می‌شوند و مردم نظراتشان را به صورت پیامک می‌دهند و مجری این برنامه به عهده احسان علیخانی است.

وی افزود: حدود 6 هزار عکس به دست ما رسیده که تنوع بسیاری دارد و در رابطه با نمایش آنها باید بگویم که منتخب‌های آنها را به صورت نمایشگاه جنبی در پردیس ملت عرضه خواهد شد.

این بازیگر ادامه داد: قرار بود جشنواره چهل چراغ زودتر از اینها برگزار شود اما بخاطر فراوانی آثار به این زمان موکول شد.

یاری تصریح کرد: منتخب آثار جشنواره قرار است در 5 استان در طول سال نمایش داده شود و امیدوارم افق روشنی را شکل دهیم تا منتخبان را در یک هفته در 5 کشور دیگر نیز اکران کنیم تا بستری  مناسب تر برای نمایش انها فراهم شود.

سخنگوی جشنواره چهل‌چراغ اظهار داشت: البته کشورها و استانها هنوز مشخص نشده و در خصوص جوایز نیز به نسبت جشنواره های دیگر به خاطر مردمی برگزار شدن این جشنواره معقول است و در مورد حمایت‌های بعدی، از منتخبان حمایت خواهد شد.

یاری خاطرنشان کرد: در این جشنواره مجموعه‌ای از آثار تولیدی سال‌های دورتر و سال‌های اخیر پخش خواهد شد.

این بازیگر عنوان کرد: هدف ما ارائه آثاری با موضوع تمام وجوه زندگی امام حسین (ع) است و صرفا به یک موضوع خاص نمی‌پردازیم  اما روی عنصر آزادگی و گذشت تمرکز بیشتری داریم.

یاری خاطر نشان کرد: در رابطه با مدافعان حرم نیز فیلم داریم و در خصوص داورها نیز بگویم که 70 نفر از برگزیدگان سینما و تلویزیون با عزم، اراده و حساسیت بالا در شاخه‌های مختلف داوری کردند که به شخصه با اتفاق این چنینی برخورد نکرده بودم.


سخنگوی جشنواره چهلچراغ در پایان گفت: فعالیت در جشنواره چهل چراغ را به عنوان وظیفه و دین قبول کردم و گفتم اگر شانه خالی کنم شاید در دراز مدت خسارت بزنند پس به جهت تعلقات دینی و ..اعلام همکاری کردم. شاید در سال های آینده سخنگو نباشم اما این جشنواره را رها نخواهم کرد و شاید در بخش های دیگری همکاری می کنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار