به گزارش
خبرنگار
راه و شهرسازی گروه
اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تقی زاده عضو هیأت مدیره راهآهن و رئیس اتاق فکر ریلی کشور گفت:با تکیه بر شهرسازی ریلپایه، یکپارچگی حمل و نقل درونشهری و برونشهری در
تهران افزایش یافته و مشکل ترافیک در این شهر سر و سامان مییابد.
وی ادامه داد: اگر در زمان ابتدای شهرسازی این
راهحلها وجود داشت قطعا زودتر، سریعتر و کمهزینهتر به نتیجه میرسید.
تقی زاده اظهار داشت: با
همکاریهای صورت گرفته میان راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شهرداری تهران،
خط سه مترو به ایستگاه راهآهن متصل میشود و بر اساس برنامه قرار است این
دو ایستگاه از طریق تونل با یکدیگر در ارتباط باشند.
عضو هیأت مدیره راهآهن بااشاره به اینکه ایران در شهرسازی ریلپایه، به دنبال توسعه قطارهای حومهای است، ادامه داد:در کشورهای اروپایی یکپارچگی حمل و نقل درونشهری و برونشهری به خوبی
مشاهده میشود که تمامی این ایستگاهها به سیستم حمل و نقل عمومی درونشهری متصل
هستند مانیز به دنبال همین تسعه یافتگی هستیم.
تقی زاده در خصوص فعالیتهای کشورهای جهان در حوزه حمل و نقل ریلی اظهار داشت: در پاریس هفت ایستگاه برون شهری و تعداد زیادی ایستگاه فرعی وجود دارد. در شهر لندن 18 ایستگاه راهآهن و 300 ایستگاه مترو در داخل شهر وجود دارد که قطارهای انگلیس هم همانند ایران 30 درصد برقی و 70 درصد آن دیزلی میباشد و کشور ما هم به سمت برقی شدن قطارها حرکت کردهاست.به طور مثال قراردادی برای قطارهای تهران- مشهد بسته شده و قطار برقی تهران- اصفهان در دست ساخت است.
وی در پاسخ به این سوال که ترافیک تهران- کرج را چگونه می توان کاهش داد، گفت: بیش از 100 هزار خودرو روزانه از سمت کرج به تهران روانه می شود که این مشکل را بیشتر میتوان با سیستم قطار حومهای حل کرد و باید در مرحله پایه شهرسازی ساخت قطارهای حومهای را بازنگری کنیم چرا که اگر خطوط ریلی بعدها اضافه شود هزینههای زیادی را در بر میگیرد.
تقی زاده در خصوص ارتباط ایستگاه مترو و ایستگاه راهآهن اظهار داشت: توافقی بین مترو با راهآهن صورت گرفته که بتوان از زیرزمین تونلی به سکوهای راهآهن احداث شود و از طریق این تونل مردم بتوانند مستقیم از مترو به راهآهن بروند.
عضو هیأت مدیره راهآهن در خصوص پروژه تهران- رودهن، آمل و تهران- ساری گفت: راهآهن حومهای بر اساس مطالعات و تحقیقات به عمل آمده باید از تهران شروع و به آمل ختم شود و قصد داریم سرعت این قطارها را به بالای 200 کیلومتر برسانیم که جذب بهتری برای مسافرین داشته باشد.
انتهای پیام/