مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: محمدرحیم خان کُرد چهره ای اثر گذار در تقویت وحدت و همگرایی بین مردم است.

محمد رحیم خان کُرد نماد همبستگی و مودت اقوام منطقه استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، علی محمدنیاکان در نخستین همایش فرهنگی، ادبی محمد رحیم خان کُرد در شهرستان آبدانان با اشاره به اینکه استان ایلام دارای گویش های و زبان کردی، لری، لکی و عربی است، افزود: بزرگداشت مفاخر فرهنگی و ادبی یکی از رسالت های ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بزرگداشت شخصیت هایی همچون محمد رحیم خان کُرد باعث ایجاد همبستگی، اتحاد و مودت بین اقوام می شود.

وی با بیان اینکه همبستگی فرهنگی با باورهای دینی گره خورده است، گفت: فرهنگ و گویش های مختلف منطقه به دلیل قرابت و اشتراکات فراوان اقوام نماد یک رنگی، مودت و صمیمیت بین اقوام لر، کرد، عرب و لک است.

نیاکان با اشاره به اینکه محمد رحیم خان کُرد به عنوان حاکم و وکیل الرعایا در دوره زندیه و قاجاریه در منطقه توانست نقش بسزایی در همبستگی، اتحاد و صلح طلبی منطقه تحت امر داشته باشد، تصریح کرد: محمد رحیم خان در عصر خود فردی میهن دوست، خوشنویسی برتر و شخصی سیاست مدار و حامی مردم بوده که آثار ارزنده ای از ایشان در زمینه های عمرانی، خدمات رسانی، خوشنویسی و شعر به یادگار مانده است.

وی با بیان اینکه محمد رحیم خان کُرد حاکمی با درایت و کاردانی با کفایت بوده، اظهار کرد: حل و فصل منازعات، مقابله با رسم شوم برده داری، توسعه باغات تحت حکومت خویش، حفر قنات، احداث حمام و آسیاب جهت رفاه مردم از کارهای این شخصیت فرهنگی و ادبی در دوران خود بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام تصریح کرد: همبستگی مردم استان ایلام در مراسم های ملی و مذهبی و دافع از کیان اسلامی، مصداق بارز اتحاد ملی و انسجام اسلامی است که در باورهای ما، تقویت اقوام و همبستگی بین قومیت های مختلف جایگاه ویژه ای دارد و ارج نهادن به فعالیت های فرهنگی، ادبی، عمرانی و خدماتی شخصیت هایی همچون محمد رحیم خان کُرد، باعث افزایش همگرایی بین اقوام و شناسایی شاخص مند مفاخر ادبی و فرهنگی می شود.

نیاکان بیان کرد: ایلام سرزمین متمدن و در گذشته تاریخی آن اثار و مفاخر ارزشمندی وجود دارد که باید به ظرفیت های مختلف این استان در بخش های اثار و اماکن تاریخی و مفاخر ادبی و فرهنگی توجه بیشتری شود.

انتهای پیام /ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.