به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، نخستین قطار راه آهن خواف- سنگان پس از افتتاح این خط ریلی به حرکت درآمد و همزمان با افتتاح این پروژه، عملیات ریل گذاری راه آهن خواف - هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان با حضور شماری از مقام های دو کشور آغاز شد.
در این مراسم که با حضور محسن پورسيدآقايی معاون وزير و مديرعامل راه آهن و مسعود نصرآزادانی معاون ساخت و توسعه زير بناهای حمل ونقل شرکت ساخت برگزار شد، نصرآزادانی با اشاره به ایجاد راهآهن خواف- سنگان اظهار داشت : در راستای توسعه شبكه ریلی و گسترش مبادلات تجاری و ترانزیت ریلی كالا و مسافر ، راهآهن خواف –هرات بین كشورهای ایران و افغانستان به بهره برداری رسید.
وی افزود: پروژه خواف- هرات علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه به ویژه كشور افغانستان ، در تكمیل و توسعه شبكه ریلی كشورهای اكو ، ترانزیت از كشورهای آسیایمیانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به تركیه و اروپا تاثیر به سزایی خواهد داشت.
نصرآزادانی گفت : را هآهن خواف-هرات در بخش ایران از كیلومتر ۲۴ بهعلاوه ۰۹۲ راهآهن سنگان- تربت حیدریهدر نزدیكایستگاه خواف شروع و در امتداد شمالغربی به جنوبشرقی ادامه مییابد و در منطقه كم عارضه و همواری پیش میرود.
وی با بیان اینکه این مسیر راه آهن ، در كیلومتر ۱۲ بهعلاوه ۲۴۰ جاده تایباد- خواف و در كیلومتر ۲۱ بهعلاوه ۱۰۰ جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع میكند. سپس در كیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در كیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه كم عارضه و نسبتا همواری میشود.
معاون ساخت و توسعه راهآهن یادآور شد: كیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرار گرفته و در كیلومتر ۷۶بهعلاوه ۸۰۰ به مرز شمتیغ میرسد. در حال حاضر ریلگذاری از خواف تا مرز شمتیغ به اتمام رسیده است و ریلگذاری از شمتیغ تا هرات آغاز خواهد شد.
نصرآزادانی با اشاره به هدف راهآهن خواف- سنگان بیان كرد: این راهآهن به طول ۱۴ كیلومتر اگرچه به لحاظ طول میزان قابل توجهی ندارد اما به دلیل دسترسی به معادن و توسعه سیاستهای معدنی و فراوردههای معدنی نقش قابل توجهی دارد.
وی افزود: با بهرهبرداری از راهآهن این خط ، ظرفیت یک میليون تن به حمل بار منطقه افزوده میشود.
آغاز عملیات ریلگذاری راهآهن خواف – هرات
همزمان با افتتاح راه آهن خواف - سنگان، عملیات ریل گذاری راه آهن خواف -هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام های ۲ کشور آغاز شد.
قطعات یک و ۲ خط ریلی خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور افغانستان واقع شده است.
طول این مسیر در داخل ایران ۷۶.۸ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است که ۱۴ کیلومتر آن تا ایستگاه سنگان امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.
ساخت راه آهن خواف-هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می شود و علاوه بر آن عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.
گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آب های آزاد از دیگر مزایای این خط ریلی عنوان شده است.
خواف از شهرستان های استان خراسان رضوی و در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده ؛ سنگان از جمله شهرهای شهرستان خواف است.
این شهرستان در نوار مرز شرقی ایران و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.
انتهای پیام/