درج واژه‌های «افغان» و «اسلام» را در شناسنامه‌های الکترونیکی

سخنگوی رییس جمهور افغانستان گفت: واژه «افغان»، «اسلام»، «قوم» در شناسنامه‌ها گنجانده می‌شود.

درج واژه‌های «افغان» و «اسلام» را در شناسنامه‌های الکترونیکیبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، در حالی که اسلام‌آباد هرگز نتوانسته کابل را به صداقتش در این زمینه متقاعد سازد، هارون چخانسوری، سخنگوی رییس جمهور صبح امروز چهارشنبه(۱۷ سنبله) در یک نشست خبری به آخرین موقف پاکستان در مورد صلح چراخ سبز نشان داد.

پس از ناکامی تمام تلاش‌ها و بی‌نتیجه‌ماندن نشست‌های چهارجانبۀ هم‌آهنگی صلح، پاکستان اخیرا یک‌بار دیگر خواهان ازسرگیری گفت‌گوهای صلح حکومت افغانستان با گروه طالبان شده‌است.

هارون چخانسوری در این مورد گفت که میان افغانستان و پاکستان فضای اعتماد به کار است و باید اقدامات عملی صورت گیرد. 

وی اضافه کرد که ما همیشه حاضر هستیم در هر سطحی به مذاکرات صلح آماده شویم، به شرطی که در تعهدات عمل باشد.

چخانسوری در مورد اختلاف‌های اخیر میان رهبران حکومت وحدت ملی نیز گفت که این اختلاف نه، بل تنها تفاوت دیدگاه بود و حالا پایان یافته‌است.

سخنگوی رییس جمهور خاطرنشان ساخت که آن‌چه میان دو رهبر حکومت صورت گرفت اختلاف نبود، یک تفاوت دیدگاه روی چگونه‌گی عمل‌کرد و پالیسی‌ها بود که رویش بحث شده و رییس جمهور و رییس اجرایی تمام جلسات‌شان را در فضای صمیمانه و دوستانه داشتند.

به گفتۀ او این تفاوت دیدگاه نیز حل شده، چیزی مشکل نمانده و حالا روی چگونگی کار در روزها، ماه‌ها و سال‌های آینده صحبت می‌کنند.

با این حال، اختلافات میان دو رهبر به حدی افزایش یافته بود که عبدالله عبدالله، رییس اجرایی عملا در سخن‌رانی‌هایش از آن پرده برداشت و با انتقاد از رییس جمهور گفت که مدت سه‌ماه موفق به ملاقاتش نشده‌است.

در همین حال یکی از مواردی که طی چندسال اخیر هم‌زمان با جنجال‌برانگیز بودنش نهایی نشده و باید حالا از آن یک‌سال سپری می‌شد، چگونگی توزیع شناسنامه‌های برقی و موجودیت یا عدم موجودیت واژه‌های افغان و اسلام در آن است.

در حالی‌که قانون ثبت احوال نفوس از سوی مجلس نماینده‌گان تصویب و توسط ریاست جمهوری توشیح شده و توزیع شناسنامه های الکترونیکی باید سال گذشته آغاز می‌شد، هنوز خبری از آن نیست.

ماه اسد سال گذشته عبدالله عبدالله، رییس اجرایی گفت که توزیع در همان ماه و مصادف به روز استرداد استقلال آغاز می‌گردد اما واکنش‌های مثبت و منفی در مورد واژۀ افغان کار شناسنامه‌ها را تا کنون به تاخیر انداخته‌است.

هارون چخانسوری در نشست خبری امروز در همین مورد به خبرنگاران گفت که واژۀ افغان، اسلام، قوم و تمام چیزهایی که موجود بود در تذکره‌ها گنجانیده خواهد شد.

خامه پرس نوشت: او خاطرنشان ساخت که این‌که به کدام شکل و چگونه خواهد بود در جریدۀ رسمی نشر خواهد شد و اکنون بحث در وزارت داخله بالای آن جریان دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار