معاون وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی اظهار داشت پرداخت 1.3 میلیارد دلار به ایران بابت آزادی زندانیان آمریکایی نبوده است.

بلینکن: پردخت 1.3 میلیارد دلار به ایران با آزادی زندانیان آمریکایی ارتباطی نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پلیتیکو با انتشار گزارشی مدعی شد: چندین ساعت پس از انتشار گزارشی درخصوص پرداخت نقدی 1.3 میلیارد دلار به ایران در اوایل سال جاری میلادی -که علاوه بر 400 دلار بدهی واشینگتن به تهران بود- «تونی بلینکن،» معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در تلاش برای کم‌اهمیت جلوه دادن موضوع، اظهار داشت پرداخت این پول به آزادی [جاسوسان] آمریکایی بازداشت‌شده در ایران ارتباطی نداشت. 

بلینکن که با سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، مدعی شد: من این گزارش را ندیده‌ام؛ اما، چیزی که اتفاق افتاد این است: ما برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای، با این کشور یک توافق‌نامه هسته‌ای به امضا رساندیم. این قرارداد باعث امن‌تر شدن آمریکا و دیگر کشورهای جهان شده است. 

وال استریت ژورنال شب سه‌شنبه، گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا، قانونگذاران کنگره را در جریان تحویل دو محموله نقدی به ارزش 1.3 میلیارد دلار به ایران در بازده زمانی 22 ژانویه تا 5 فوریه، قرار داده است. 

زمانی که از بلینکن سؤال شد: آیا پرداخت این مبلغ در ازای آزادی [جاسوسان] آمریکایی بوده است؟ وی پاسخ داد: خیر. وی همچنین تصریح کرد تهران بخش بزرگی از این مبلغ را وارد چرخه اقتصاد خود خواهد کرد و از آن برای پیگیری اهداف نظامی استفاده نخواهد کرد. 

در دهه 70 میلادی و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حکومت تحت فرمان شاه [معدوم] ایران 400 میلیون دلار برای خرید تجهیزات نظامی به واشینگتن پرداخت کرد. این تجهیزات هرگز به ایران تحویل داده نشد. پس از سرنگونی حکومت شاهنشاهی و گروگان‌گیری در سفارت آمریکا، روابط تهران-واشینگتن به تیرگی گرایید. با این وجود، دو کشور سال 1981 (1360)، با تشکیل «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» برای پیگیری مطالبات نقدی و غیرنقدی هر یک از دیگری موافقت کردند. 

یکی از مطالبات ایران در مذاکرات هسته‌ای، مبلغ 400 میلیون دلاری بود که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای خرید تجهیزات نظامی به آمریکا پرداخت شده بود. تهران خواستار استرداد کل این مبلغ به‌ همراه سود آن (1.3 میلیارد دلار) بود. با این وجود، آمریکا به مدت 35 سال از پرداخت این مبلغ سرباز زد. این در حالی است که ایران تاکنون بیش از 2.5 میلیارد دلار به اتباع آمریکایی و مؤسسات اقتصادی این کشور پرداخت کرده است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار