قائم مقام وزیر بهداشت ضمن بیان آنکه تعداد افرادی که نشانه هایی از اختلالات روانی در آنها وجود دارد، قابل توجه است، گفت: ۲۳.۶ درصد از جمعیت به عبارت دیگر از هر ۴ نفر یک نفر در کشور دارای نشانه هایی از اختلالات روانی از جمله افسردگی، اعتیاد، بیماری روانی مزمن و ... هستند.

محمدهادی ایازی معاون  وزیر بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مراسم افتتاحیه مرکز اقامتی مدل طبی زنان و زنان باردار مصرف کننده موادمخدر که امروز در دانشگاه علوم بهزیستی برگزار شد، گفت: واقعیتی که در بحث مواد و معتادین وجود دارد این است که متأسفانه گروه‌های جدید و به ویژه زنان دغدغه‌های بیشتری را ایجاد می‌کنند زمانی سیگار کشیدن برای خانم‌ها اوف داشت ولی الان سیگار و قلیان در برخی محافل شبانه مقدمه‌ای برای ورود به مشکلات است.

وی گفت: چرا باید شاهد تولد نوزادان معتاد باشیم و بعد از درمان این نوزاد معتاد آن را باید به چه کسی تحویل داد.

ایازی با توجه به مشکلات اعتیاد در جامعه زنان اظهار کرد: مرکز اقامتی مدل مرکز طبی زنان باردار مصرف‌کننده مواد با 20 تخت فعال و با تیم پزشکی، توان‌بخشی و استاندارد‌های درمانی لازم که به استاندارد‌های بهداشت و درمان و مباحث روانی نزدیک است به ارائه خدمت به این قشر از جامعه می‌پردازد.

وی گفت: با توجه به نقش زنان و اهمیت دولت و وزارت بهداشت به سلامت و نقش زنان در این مرکز نوزادان که در حین بارداری مبتلا به اعتیاد هستند غربالگری شده و به جامعه برگردانده می‌شوند که این امر مهم نیازمند دولت، سازمان‌های مردم نهاد و آحاد جامعه است.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است و با توجه به آمار 23.6 اختلالات روانی در جامعه همچنین سهم ایدز که از تزریق سرنگ مشترک، تماس جنسی نامشروع و غیره باید با مشارکت آحاد جامعه، وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان‌های متولی پیشگیری و درمان اعتیاد بتوان به نتایج قابل قبولی دست یافت.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت افزود:در نظر داریم تا با انعقاد تفاهم نامه ای جامع در حوزه سلامت اجتماعی و بمنظور پیشگیری و درمان اعتیاد بین وزارت بهداشت و وزارت علوم  بتوانیم از ظرفیت های حاضر بهره مند شویم تا شاهد کاهش عوارض اسیب های اجتماعی در جامعه باشیم.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت  به آمار مبتلایان به ایدز در کشور اشاره کرد و گفت: تعداد افرادی که در حال حاضر در کشور مورد غربالگری‌های ایدز قرار گرفته‌اند حدود ۳۰۰۰۰ نفر است. این در حالی است که می‌دانیم تعداد مبتلایان به ایدز در کشور حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر بوده و به عبارتی ۷۰ هزار نفر از مردم نه خودشان می دانند و نه ما به عنوان متولی سلامت می دانیم که آنها مبتلا به ایدز هستند.

گفتنی است مراسم افتاحیه مرکز اقامتی‌ مدل مرکز طبی زنان و زنان باردار مصرف کننده مواد با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر، دانشگاه علوم پزشکی ایران، معاونت زنان ریاست جمهوری در دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی برگزار شد.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار