وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی گفت : فقر، حاشیه نشینی و بیکاری از علل کلاسیک بروز اعتیاد بوده ولی نگرانی اصلی جامعه امروز، علل جدید شیوع اعتیاد است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ربیعی وزیر کار ،تعاون و رفاه اجتماعی در افتتاحیه دهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد که صبح امروز در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، فقر، حاشیه نشینی و بیکاری را از علل کلاسیک بروز اعتیاد برشمرد و تصریح کرد: هرچند این علل بسیار مهم است ولی امروزه نگرانی اصلی جامعه علل جدید شیوع اعتیاد از جمله ناآرامی های روانی، سبک های تعاملات اجتماعی، فاصله بین منحنی انتظار از زندگی و زندگی واقعی و غیره است. 

وی با تاکید بر علت شناسی و راهکارهای متناسب برای مواجه با مشکلاتی از قبیل اعتیاد، گفت: برای اعتیاد شناسی نیاز به تکمیل دانش بوده، دانش به این معنا که دانایی محوری در تمام برنامه ریزی های سازمان ها و ادارات پیگیری شود. 

به گفته وزیر رفاه، کار و تعاون اجتماعی، اعتیاد علاوه بر هدر رفت انرژی های اجتماعی تا کنون موجب شهادت و جراحت افراد مبارز با این معضل شده به طوری‌که حتی از برخی جنگ های کوتاه مدت نیز بیشتر بوده است.

وی ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی را از جمله علل متغیر بروز اعتیاد در هر کشور خواند و ابراز داشت: متاسفانه در حال حاضر روش ها متناسب با علت ها نیستند چراکه علت ها به طور دقیق مشخص نشده و برای علت یابی و مطالعات این حوزه، تکیه بر نقش های اجتماعی از اهمیت به سزایی برخوردار است. 

ربیعی با بیان اینکه بیشترین افراد بهبود یافته اعتیاد با استفاده از روش ها و راهکارهای اجتماعی بوده است، افزود: باید برای حل معضل اعتیاد، نهادهای اجتماعی مناسبی با دانش مرتبط به اعتیاد ایجاد شود، البته امروزه برخی انجمن ها و نهادها با دانش های ذهنی خود به بسیاری از روش های اجتماعی و مناسب دست یافته اند. 

زنانه شدن الگوی مصرف اعتیاد 

ربیعی با اشاره به زنانه شدن مصرف مواد مخدر، گفت: با افزایش اعتیاد در زنان، آسیب های زیادی متوجه کودکان شده و از این رو اولویت امروز ما توجه به اعتیاد کودکان است و حتما باید راهکارهایی با در نظر گرفتن منافع کودکان اندیشیده شود. 

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی با انتقاد از وضعیت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی عمومی، بیان کرد: متاسفانه معمولا آگاهی بخشی ها یا به صورت افراطی بوده و یا کاملا رها می شود در حالی که برای اثر گذاری مناسب، مداومت در اطلاع رسانی کاملا ضروری است.
 
وی آگاهی بخشی به افراد در معرض خطر، توجه ویژه به کودکان و سپس زنان را سه محور اصلی فعالیت در حوزه اعتیاد عنوان کرد و افزود:در بحث اعتیاد زنان به پنهان کردن اعتیاد خود و همچنین به دلیل تفاوت های بیولوژیکی آسیب پذیرتر از مردان بوده و کودکان نیز به دلیل تاثیر در نسل آینده نیاز به توجه ویژه ای دارند.

اختصاص 15 درصد از بودجه بهزیستی به مبارزه با اعتیاد 

در ادامه این مراسم انوشیروان محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی ، اعتیاد را یک چالش‌ اساسی جهانی و از جمه ایران خواند و اظهار کرد:  کشورهای مختلف برای تدوین قانون ها و سیاست های مقابله با اعتیاد، از تمام ظرفیت های خود استفاده می کنند تا بااین مشکل به صورت قانونی برخورد کنند. 

وی قانون اساسی را سلامت نگر دانست و افزود: کشور ما جز اولین کشورهای بود که برای پذیرش و اجرای کنوانسیون پیشگیری از اعتیاد پیش قدم شده و علاوه بر آن طی سالهای گذشته نیز، گام های موثر و متفاوتی برای مقابله با مواد مخدر  برداشته ولی در این مبارزه همه جانبه و مبتنی بر شواهد ضعف هایی مثل نگرش پزشکی به بحث اعتیاد نیز وجود داشت.

وی مدل های اجتماعی نادرست و عدم استفاده کافی از ظرفیت های علم روانی را از دیگر ضعف های مبارزه با مواد مخدر برشمرد و ادامه داد: متاسفانه در این مسیر چرخه پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و توانمندسازی اجتماعی نیز به صورت کامل و فرآیند محور نبود. 

به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور، تغییر مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی، افزایش زنان معتاد، کاهش سن اعتیاد، افزایش اعتیاد در زنان باردار و کودکان تازه متولد شده از مهمترین نگرانی های این حوزه بوده و بر همین اساس نیازمند نگاه و تدبیری جدید و علمی برای به کارگیری ابعاد متنوع و همه جانبه نگر درباره اعتیاد است.   

محسنی بندپی ابراز داشت: با توجه به قانون، تنها 5 درصد از بودجه سازمان بهزیستی برای مبارزه با اعتیاد است ولی ما ما در سال 94 بیش از 10 درصد بودجه به این موضوع اختصاص دادیم و در سال جاری  آن را به 15 درصد افزایش داده ایم.

وی، گفت: با اختصاصی بودجه های ذکر شده، سال گذشته 7 هزار و 500 نفر بهبود یافته اعتیاد، از آموزش های فنی حرفه ای بهره مند شدند و هدفگذاری ما برای سال جاری افزایش 2 برابری این تعداد است. 

وی، سازمان بهزیستی را تنها مجری چرخه کامل پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و توانمند‌سازی به طور همزمان دانست و افزود:پیشگیری به دلیل تاثیرگذاری بیشتر و دربرگیری تمام جامعه هدف مهمترین استراتژی بهزیستی است .

محسنی بندپی با بیان اینکه به دنبال افزایش عوامل مقابله کننده و پیشگیری و کاهش عوامل ایجاد خطر اعتیاد در جامعه هستیم، یادآور شد: اعتیاد در افزایش آسیب های اجتماعی هم افزایی دارد که بر همین اساس پیشگیری و مقابله با آن ضروری است.

ایران، پیشگام در کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد

در ادامه پرویز افشار معاون و سخنگوی ستاد کل مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: کاهش آسیب های اعتیاد، یکی از وجوه پر اهمیت مقابله با آن است که در کشور ما زودتر از سایر کشورها به ویژه پس از اپیدمی شدن ایدز در اثر تزریق، به این موضوع توجه شده و خدمات کاهش آسیب در یک بسته کامل ارائه شد که نباید کمرنگ شود.

 وی  با اشاره به مرگ  سالانه بیش از 3 هزار نفر به دلیل ناخالصی‌های مواد، اذعان کرد: مواد مخدر جزو 5 رتبه اصلی بروز آسیب‌های اجتماعی و مرگ و میر در ایران بوده است.

افشار یکسان سازی اقدامات تمام دستگاه های متولی کاهش آسیب های اجتماعی را برای ریشه کن شدن اعتیاد ضروری دانست و یادآور شد: ارائه خدمات رایگان کم هزینه  درمانی برای افراد بی‌بضاعت، گام موثری برای توسعه خدمات کاهش آسیب های اجتماعی است.

اعتیاد مهمترین دغدغه نظام سلامت از دید مردم

در ادامه محمدتقی جغتایی رییس دهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد و مشاور وزیر بیان کرد: در کنگره امسال از محققین جوان، برترین مقالات، محققین حوزه پیشگیری و پژوهشگران برتر جوایزی در نظر گرفته شده تا علاوه بر تقدیر از فعالان این حوزه، بدین طریق انگیزه ای برای تحقیقات بعدی ایجاد شود. 

وی با اشاره به تامین جوایز توسط سازمان های مردم نهاد، وزارت بهداشت و خیرین برای فراهم کردن فرصت های مطالعاتی حوزه اعتیاد، گفت: اعتیاد اولین و مهمترین دغدغه حوزه سلامت از دید مردم است که این نشان از نگرانی مردم و تاثیرگذاری بالای اعتیاد روی زندگی فردی و اجتماعی اشخاص دارد. 

جغتایی تهدید اعتیاد را در بین مردم بیش از دیگر بیماری ها و حتی سرطان ها دانست و تصریح کرد: به نظر می رسد هنوز اعتیاد به عنوان دغدغه اصلی و اولویت نظام سلامت و دولت و حتی وزارت بهداشت و بهزیستی برای کاهش آسیب های اجتماعی نیست.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.