نماینده استان سیستان و بلوچستان گفت: عمده کار مردم این استان کشاورزی است که امروزه به دلیل ریزگردها و خشکسالی شرایط بدی را برای کشاورزان استان به وجود آورده است.

دولت لایحه منطقه آزاد سیستان و بلوچستان را بررسی کند/ریزگردها شرایط بدی را برای کشاورزان به وجود آورده اندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج رستم زهی نماینده استان سیستان و بلوچستان در سی و یکمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها که امروز (پنج شنبه) در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد، با بیان اینکه مردم سیستان و بلوچستان مردمی هستند که در عین کم لطفی ها خم به ابرو نیاورده و مرزهای پاک ایران را ناموس خود می‌دانند، اظهار داشت: قوم بلوچ و جامعه اهل سنت این منطقه در تمامی صحنه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بالاترین مشارکت را در کشور داشته‌اند، چرا که اتحاد و وطن دوستی را جزئی از اعتقاد به ایمان خود می‌دانند.

وی افزود: اما دریغ از آنکه عده‌ای نان تفرقه را می‌خورند و چشم دیدن این اتحاد را در سیستان و بلوچستان ندارند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طبق اصل 49 قانون اساسی مردم ایران از هر قوم و قبیله باید از حقوق مساوی برخوردار باشند، گفت: رنگ، نژاد و زبان باعث امتیاز نخواهد بود، چرا که بر اساس اصل 20 قانون اساسی همه اهل ملت اعم از زن و مرد در حمایت از قانون قرار دارند و همه از حقوق انسانی از جمله سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

رستم زهی اضافه کرد: اهل سنت و مردم بلوچ نیز جزء لاینفک ایران اسلامی تحت رهبری مقام معظم رهبری هستند و انتظار دارند که مانند دیگر شهروندان درجه یک با این مردم نجیب رفتار شود، به همین دلیل مشارکت، حرمت، حق قانونی و اصل مساوات را از دولت خواستارند.

وی افزود: این مردم دوست دارند در سپاه، ارتش، نیروی انتظامی مرزبانی و ... خدمت کنند تا هر جا دشمن چشم طمع به وطن داشت جان خود را فدا کنند. 

نماینده استان سیستان و بلوچستان با بیان این که شوراها به عنوان یکی از ارکان مهم حیات اجتماعی در جهت نفی خودمحوری و تک‌روی بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: امروزه این نهاد مقدس یکی از شریف‌ترین نهادهای مدنی و سیاسی در کشور است.

رستم زهی تأکید کرد: یکی از بزرگترین چالش‌های ما در برابر شورا این است که بسیاری از مسئولان و مدیران تفکر شورایی ندارند و شورا را مقابل و یا حتی رقیب خود می‌دانند، به همین دلیل از مسئولان و ریاست جمهوری تقاضا دارم نسبت به نهادینه کردن تفکر شورایی که دنباله حرکتی انقلاب است اقداماتی انجام دهند. 

وی با بیان اینکه امروزه جامعه شورایی بر خلاف دلواپسان اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید را اندک در بحث برجام ارج نهاده است، یادآور شد: جامعه شورایی بر این باورند که پایه‌های سیاست خارجی دولت بر اعتدال و عقلانیت برآمده از تفکر مدنی استوار است.

رستم زهی با بیان اینکه در عرصه سیاستهای داخلی نسبت به باز کردن قفلهای پیش رو زندگی مردم اقدام عاجلی صورت گرفته، تصریح کرد: جا دارد به نمایندگی از مردم استان سیستان و بلوچستان از تغییر نگرش دولت تدبیر و امید و استاندار توسعه گرای سیستان و بلوچستان در بسیاری از حوزه ها مخصوصا بازگشت به اعتماد به نخبگان بلوچ تقدیر کنم. 
 
وی افزود: تقاضا دارم در خصوص تصویب رشته تحصیلی زبان بلوچی و آموزش آن در دانشگاه‌ها اقدامات لازم صورت گیرد. 
 
نماینده استان سیستان و بلوچستان ادامه داد : از دولت و استاندار این استان درخواست داریم تا در خصوص لایحه منطقه آزاد سیستان و بلوچستان و تصویب رسمی  شدن مرز به عنوان مرز رسمی با عنایت به سابقه گمرک کوهک سراوان اقدامات لازم را انجام دهد. 
 
وی از وزیر علوم تقاضا کرد تا نسبت به قولی که  از سوی مسئولان وقت وزارتخانه به مردم شهرستان سراوان برای اختصاص 50 فقره بورسیه دکترا از بومیان منطقه اقدامات لازم انجام شود. 
 
رستم زهی از لاریجانی و نمایندگان مجلس تقاضا کرد تا جز الف بند دو ماده 4 لایحه برنامه ششم توسعه را با عنایت به ماهیت مالیات و عوارض که دو موضوع جداگانه هستند و همچنین واریز مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداری به حساب خزانه که موجب دولتی شدن شهرداریها می‌شود را حذف کند. 
 
وی اضافه کرد: این لایحه باعث بی اثر شدن نقش شورای اسلامی شهرها و تصویب بودجه سالانه شهرداری می‌شود، به همین دلیل تقاضا دارم که این لایحه را از برنامه ششم توسعه حذف کنیم. 
 
نماینده استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر خشکسالی اخیر که تعداد قابل توجهی از روستاهای استان را جهت آب شرب ساکنان دچار مشکل کرده است، گفت: در خصوص آبرسانی روستاهای فوق جهت تامین آب شرب و همچنین گاز روستای دهک اقدامات ویژه‌ای انجام دهد. 
 
رستم‌زهی با بیان اینکه اکنون پرداخت بیمه کشاورزان طی یک سال گذشته از گلایه‌های مردم استان سیستان و بلوچستان است، یاد آور شد: عمده کار مردم این استان کشاورزی است که امروزه به دلیل ریزگردها و خشکسالی شرایط بدی را برای کشاورزان به وجود آورده، به همین دلیل تقاضا دارم که صندوق بیمه محصولات کشاورزی در خصوص پرداخت غرامت بیمه به کشاورزان اقدام کنند. 
 
وی اضافه کرد: بانکها برای یک روز دیرکرد در پرداخت اقساط جرایمی را در نظر بگیرند، به همین دلیل انتظار داریم ساماندهی صندوق بیمه استان در اولویت قرار دهد. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۵
مردم سيستان و بلوچستان با فقر دست و پنجه نرم ميكنند,,,وضع اين استان از تمام استان هاي ديگر كشور بدتر است,,
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۵
درودبرآقای رستم زهی که دردمردم بلوچستان رامطرح کرده وامیدواری مسئولینی که خود رابه نشنیدن زدند هوشیارشوندونظری هم به استان مابیندازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۵
بیشترین دلیلش به خاطر خشک شدن رودخانه هیلمن که باعثش افغانستان سدزدن جلوی رودخانه زاهدان خوبه اینقد خوبی کردیم وگرنه ملتشون ازگشنگی میمردن وحالااحتیاج دارن به ایران چراایران چیزی نمیگه واین افعانیا ی مزاحم که مشکلات جبران ناپذیر ایجاد کرده نمیندازه بیرون مگه ازشون میترسین جلوی ضرروبگیری سود چرا نمیکنید کاردرست کل ایران گرفتن کشورشون که امن چرانمیرن مزاحم هستن ماکه راضی نیستیم کل منابع کشورو مفتی استفاده میکنند
آخرین اخبار