ادبیات دفاع مقدس هم در زمینه نثر و هم در زمینه شعر منبع و گنجینه خوبی برای تولیدات هنری توسط هنرمندان است.

قادر طراوت‌پور در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ارزش ادبیات دفاع مقدس در ایران گفت: از بهترین آثار ادبیات در ایران می‌توان به آثار دفاع مقدس اشاره کرد. بنابراین خوشبختانه گنجینه‌ای از تولیدات ادبی  را برای اشباع ذهن نویسندگان، فیلمسازان، اهل هنر، پژوهشگران و اهالی مطالعه برای قرن ها تولید کردیم. اگر مقایسه کنیم، می‌بینیم که اروپایی ها پس از جنگ جهانی دوم دیر به فکر این افتادند که به مقوله جنگ بپردازند. در صورتی که پرداختن به این مقوله بسیار مهم است و به نویسنده فرصت خلق و تولید اثر می دهد.

وی افزود: ما خوشبختانه هم در طول جنگ توسط کسانی که در جبهه ها حضور داشتند و هم پس از آن، خاطرات شفاهی قابل توجهی از جنگ داشتیم. آثاری مانند «پایی که جا ماند»، «دختر شینا»، «دا» از جمله کتاب‌هایی هستند که با جذابیت های نوشتاری بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

طراوت‌پور در ارتباط با شعر دفاع مقدس اظهار کرد: در قالب شعر نیز در دفاع مقدس رشد چشمگیری داشتیم. در واقع شعر انقلاب را شعرهای دفاع مقدس بالا کشید و تثبیت کرد. حتی شاعران روشنفکری که در بسیاری موارد خنثی بودند و موضعی نداشتند، درباره جنگ شعر گفتند و این نشان می دهد شعر دفاع مقدس در تمامی لایه های سیاسی اجتماعی، عاشقانه تاثیرگذار است. لزومی ندارد که از واژه های جنگی استفاده شود. تجلی پیروزی، شکست، آرزومندی، درد و بی پناهی در شعرهای امروز، اثرات شعر جنگ است.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار