در برگزاری جشنواره‌ها باید از داوران زبده بهره گرفت تا یک اثر از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد.

مجید معارف‌وند شاعر، منتقد، دبیر و داور جشنواره‌های مختلف ادبی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: با توجه به تجربیاتی که از جشنواره های برون مرزی به دست آورده ام؛ معتقدم که در برگزاری جشنواره ها باید از داوران زبده رشته های دیگر چون روان‌شناسی، جامعه شناسی، فلسفه و ... بهره گرفت تا یک اثر از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد. همچنین مدال‌آوری در جشنواره ها را کنار گذاشته و از هنرمندان برگزیده همزمان و بدون رتبه بندی تجلیل کرد.

وی افزود: تاکنون چه به عنوان شاعر و چه در نقش داور، جشنواره های مختلف داخلی و خارجی را تجربه کرده ام که همواره گفتگوها و نشست‌های جنبی جذاب تر از اصل برگزاری آن بوده است. البته آنچه ما امروز به اسم جشنواره می‌شناسیم، نوعی مسابقه میان شرکت کنندگان است که به طور عموم تاثیری بر اجتماع نداشته و یا این اثرگذاری بسیار اندک است.

معارف‌وند در پاسخ به این سوال که جشنواره‌ها در بالا رفتن کیفیت آثار شاعران و نویسندگان تا چه اندازه نقش دارند، تصریح کرد: این امر در جشنواره ها خیلی میسر نیست، زیرا جشنواره، تنها عرصه نمایش آثار است. این جنبه را باید در کنفرانس ها، کنگره ها و سمینارها جستجو کرد که متاسفانه به دلایل بسیاری مغفول مانده است؛ بنابراین ارزش علمی آن کم است اما می تواند مهیج باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در هر جشنواره برخورد با آثار و شرکت کنندگان آن متفاوت است، بدون شک تلفیق جوان گرایی و توجه به استعدادهای درخشان در کنار آثار برتر می تواند چهره ای متفاوت به جشنواره بدهد اما در بسیاری از موارد هر دو موضوع فدای آشنایی ها می شود، تا آنجا که در اختتامیه جشنواره ها به وفور دیده ایم که افراد برگزیده، حتی برای قرائت آثارشان دعوت نمی شوند تا مبادا ضعف منعکس شده در آثارشان نمایان شود و متاسفانه رقابتی کردن و قرار دادن نویسندگان همچون مدال آوران به روی سکوهای اول تا چندم از مشکلات عمده جشنواره هاست که امیدوارم این دید و نظر اصلاح گردد.

معارف وند در پایان خاطرنشان کرد: با این وجود طریق انصاف این است که سپاسگزار عده قلیلی از متولیان فرهنگ باشیم که در به بار نشاندن این درخت کهنسال تلاش هایی را انجام داده اند اما همواره به خاطر مسائل مختلف و به ویژه مادی از ادامه راه بازمانده اند.

لازم به ذکر است؛ از مجید معارف وند مجموعه غزلی به نام «این مرد یک مثلث بی ضلع» در سال 1393 توسط نشر نصیرا به چاپ رسید که در سال 1394 کتاب سال شعر استان البرز شناخته و امسال هم چاپ سوم آن تقدیم علاقه‌مندان خواهد شد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار