وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور عمر دیابی فرانسوی - سنگالی را یک «تروریست بین المللی» می داند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: این کشور عمر دیابی فرانسوی - سنگالی را یک « تروریست بین المللی » می داند.

بر این اساس، دستگاه های اطلاعاتی فرانسه عمر دیابی را به عنوان مهمترین عامل استخدام افراد داوطلب برای جنگیدن در سوریه در کنار تکفیری ها می داند.

این فعال جبهه النصره ، که بعد از چشم پوشی از وابستگی به القاعده در اواخر ماه ژوئیه خود را فتح الشام نامید ، به صورت کلی با عنوان « عمر اومسن » شناخته می شود.

معرفی شدن او به عنوان « تروریست بین المللی » با تحریم های اقتصادی آمریکا همراه است. به گفته آمریکایی ها، او یک گروه 50 نفره از داواطلبان فرانسوی را به سوریه فرستاده بود تا در کنار جبهه النصره بجنگند.

وزارت امور خارجه آمریکا فاش کرد « هر چند او اوت 2015 به عنوان یک مرده تلقی می شد اما ماه مه 2016 دوباره ظاهر شد و اعلام کرد که خبر مرگ او ترفندی بود تا اینکه بتواند برای انجام دادن عمل جراحی به ترکیه برود ».

وزارت امور خارجه آمریکا با شاره به اینکه دیابی به علت ارتباط با یک گروه افراطی فرانسوی و ویدیوهای تبلیغاتی خود در اینترنت توجه دستگاه های اطلاعاتی فرانسوی را جلب کرده بود اعلام کرد این ویدئوها علت اصلی پیوستن این همه اتباع فرانسوی به گروه های درحال جنگ در سوریه و عراق به شمار می رود.

والدین این مرد 40 ساله که در نیس در شمال شرق فرانسه متولد شده است سال گذشته مرگ او را اعلام کردند اما او ماه مه گذشته در مصاحبه با اسکایپ در شبکه تلویزیونی « فرانس دو » ظاهر شد.

اسم این فرد تکفیری فرانسوی ماه مارس هنگام دستگیری فردی در پاریس که مظنون به تلاش برای « انجام دادن اقدامات خشونت آمیز »‌ در فرانسه بود بار دیگر مطرح شد. 

دیابی به ارتباط مستقیم با حملات صورت گرفته در فرانسه متهم نشده اما از حمله به هفته نامه فرانسوی شارلی ابدو در ژانویه 2015 در پاریس حمایت کرده است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار