نماینده سازمان ملل در کشور لیبی می‌گوید حدود 235 هزار پناهجو در این کشور آماده‌اند تا در فرصت مناسب، سفر پرخطر خود را برای عبور از دریای مدیترانه و عزیمت به ایتالیا آغاز کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از پرس تی وی، مارتین کوبلر در گفت‌وگویی که پنج‌شنبه در روزنامۀ ایتالیایی لا استامپا منتشر شد، این اظهارات را مطرح کرد.

براساس گزارش وزارت کشور ایتالیا از آغاز سال جاری میلادی (دی 1394) حدود 128 هزار و 400 پناهجو با گذر از دریای مدیترانه وارد این کشور شده‌اند که این رقم در مقایسه با سال 2015 میلادی، رشدی پنج درصدی داشته است.

کوبلر گفت: «ما در فهرست خود نام 235 هزار پناهچو را داریم که منتظر فرصت مناسب برای عزیمت به ایتالیا هستند و این کار را انجام خواهند داد.»

وی افزود: «تقویت امنیت مهم‌ترین مسئله در حال حاضر است. اگر ما یک ارتش قوی و یکپارچه داشته باشیم ... خطرات تروریسم و قاچاق انسان متوقف خواهند شد.»

دولت موسوم به وحدت ملی لیبی که با حمایت سازمان ملل و قدرت‌های جهانی از اواخر سال گذشتۀ شمسی در طرابلس، پایتخت این کشور، مستقر شده، در تلاش است تا قدرت خود را در مقابل مخالفان لیبیایی و دولت دیگری که در شرق کشور مستقر است، تثبیت کند.

لیبی از سال 2011 و پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور معدوم این کشور، که با دخالت نظامی ناتو انجام شد، صحنۀ درگیری گروه‌های شبه نظامی و ناآرامی‎ها شده است. حضور تروریست‌های گروه داعش طی سال‌های گذشته شرایط را برای این کشور بدتر کرده است.

خط ساحلیِ یک هزار و 770 کیلومتریِ کشور لیبی، به منطقۀ عمدۀ آغاز سفر پناهجویانی شده است که عمدتاً از غرب قارۀ آفریقا و شاخ آفریقا و بعضاً از کشورهای خاورمیانه به سمت اروپا مهاجرت می‌‎کنند.

سازمان‌های بین‎المللی اعلام کرده‌اند از زمان امضای توافق میان اتحادیۀ اروپا و ترکیه برای جلوگیری از ورود پناهجویان به اروپا در تاریخ 28 اسفند 1394، قایق‎ها به جای ورود از دریای اژه و سفر به یونان، از مسیر لیبی به ایتالیا برای رسیدن به قارۀ سبز استفاده می‎کنند.

براساس این توافق جنجالی که با انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشری روبرو شد، همۀ پناهجویانی که وارد جزایر یونان می‌شوند، اگر درخواست پناهندگی مطرح نکرده باشند یا درخواست آن‌‎ها رد شده باشد، به ترکیه بازگردانده خواهند شد.

از آغاز سال 2016 میلادی (11 دی 1394) بیش از 3 هزار پناهجو در سفر با قایق به سمت یونان یا ایتالیا جان خود را از دست داده‏‎اند. 

براساس اعلام آژانس مهاجرتِ سازمان ملل حدود 204 هزار نفر در پنج‌ماهۀ نخست سال 2016 میلادی از دریای مدیترانه عبور کرده و خود را به اروپا رسانده‎‌اند. در سال گذشتۀ میلادی بیش از 1 میلیون پناهجو وارد اروپا شدند که اکثر آن‌ها سوری‌هایی بودند که از جنگ پنج‌ساله در کشور خود به قارۀ سبز پناه می‌بردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار