مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان همدان از اصلاح نژاد بره با تلقیح نژاد دام مهربان با رومانوف روسی در استان خبر داد.

اصلاح نژاد دام مهربان با تلقیح مصنوعی در همدان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ نصرت الله چهاردولی گفت: تلقیح مصنوعی در گله‌ها و دام‌های همدان آغاز شده و در سال جاری در پنج گله شامل 500 رأس از اسپرم نژاد رومانف برای تلقیح با نوع مهربان استان استفاده شده است.

وی در خصوص افزایش بره زایی باتکنیک هم زمانی زایش گفت:با همزمانی زایش درصد بره‌زایی از حدود 85 درصد به 150 درصد افزایش می‌یابد

چهاردولی ادامه داد:‌ با این شرایط از هر میش یک و نیم بره تولید می‌شود که باعث افزایش درآمد صاحب گله خواهد شد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه تکنیک همزمانی زایش در سال‌های اخیر به وجود آمده است، اظهار کرد: ‌در ابتدا این اقدام با بودجه دولتی انجام می‌شد که امروزه با توجه به استقبال صورت گرفته، گله‌دار در این حوزه ورود می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های متخصص برای همزمانی زایش در گله‌ها تشکیل شده است، افزود: این اقدام با هدف کوتاه کردن طول دوران زایش، تولید بره‌های هم سن و سال، افزایش درصد دو قلو زایی و چندقلوزایی، به حداقل رساندن درصد تلفات و سرعت بخشیدن به عملیات اصلاح نژادی انجام می‌شود.

نصرت الله چهاردولی با اشاره به اینکه شرکت‌های متخصص همزمانی زایش به گله‌های روستایی و عشایر خدمات می‌دهند، تصریح کرد: یک پروژه به نام سنتز نژادی طی سه سال اخیر انجام شده که طی آن نژاد رومانف خارجی را در سطح تعدادی از گله‌ها با نژاد بومی مهربان تلاقی دادیم.

وی با بیان اینکه از اسپرم نژاد رومانف استفاده کرده و به نژاد مهربان تلقیح شده است، ادامه داد: قرار است نژادی سنتز شود و دام‌هایی به دست آید که در محیط بسته پرورش یابد و بار از مراتع برداشته شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه این پروژه در سال 92 بر روی دو گله انجام شد، تصریح کرد: در سال جاری نیز در پنج گله شامل 500 رأس در سه شهرستان اسدآباد، نهاوند و ملایر این تلقیح صورت گرفته و در انتظار زایش‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه با این طرح درصد دوقلوزایی و بره‌زایی افزایش و درصد تلفات پایین می‌یابد، ادامه داد: گوسفند سنتز شده دنبه ندارد و لاشه گوشت خالص و بدون چربی تولید می‌شود.

چهاردولی با اشاره به اینکه عملیات تلقیح مصنوعی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: قوچ رومانف در کار نبوده، بلکه اسپرم آن تهیه و تلقیح بر روی گوسفندهای مهربان بومی استان انجام که زایش آنان نزدیک بوده و برای فصل پاییز نیز سنتز را بار دیگر انجام خواهیم داد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان همچنین از اختصاص یارانه برای اصلاح نژاد خبر داد و گفت: کار ثبت مشخصات، تلقیح مصنوعی و رکوردگیری شیر روی این دام ها انجام می شود

انتهای پیام/ ص

.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۳:۱۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
میخوام تلقیح مصنوعی برای گوسفندام انجام دهم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۴۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
گوسفند مهربان میخوام
آخرین اخبار