رئیس گروه پیشگیری از بیماری‎های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه از غربالگری کم‌‏کاری تیروئید در بیش از 300 هزار نوزاد خبر داد.

غربالگری کم‌کاری تیروئید بیش از 300  هزار نوزاد در استان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ راضیه‌السادات میرمعینی گفت: برنامه غربالگری کمکاری تیروئید نوزادان در استان همدان از اردیبهشت‌ماه 1385 آغاز شد و از ابتدای برنامه تا کنون بیش از300 هزار نوزاد در استان همدان غربالگری شدند.

وی با بیان اینکه 930 بیمار مبتلا به کم‌کاری تیروئید تشخیص و تحت درمان قرار دارند، گفت: پوشش برنامه غربالگری نوزادان در سالهای اخیر در استان همدان نزدیک به 100درصد بوده است.

رئیس گروه پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه كم‌كاري تيروئيد نوزادان يكي از علل مهم قابل پيشگيري عقب‌افتادگي ذهني در کودکان است، افزود: این بیماری معمولا" بيماري کم‌علامت است و فقط در حدود 5 درصد موارد از مبتلایان در روز‌هاي اوليه پس از تولد داراي علائم بيماري هستند.

وی با بیان اینکه اين علائم كم و غيراختصاصي هستند و بيماري در روزهاي اوليه زندگي بندرت تشخیص داده مي‌شود، اظهار کرد: تشخيص ديرهنگام بيماري و به تبع آن، انجام درمان با تأخير، موجب عقب‏افتادگي ذهني و اختلال در رشد و نمو نوزاد مبتلا می‌شود .

میرمعینی با اشاره به اینکه در برنامه غربالگري کمکاري تیروئید نوزادی، نمونه‌گيري از پاشنه پا در روزهاي سوم تا پنجم تولد بر کاغذ فيلتر مخصوص انجام مي‌شود، گفت: نمونه‌هاي تهيه شده در دماي اتاق خشک میشود و در پاکت مخصوص به آزمايشگاه غربالگري استان ارسال مي‌شود.

وی یادآور شد که پس از بررسی نمونه‌ها در آزمایشگاه، نوزاداني كه نتيجه آزمايشTSHآنها بالاتر از حد نصاب باشد به صورت تلفني برای بررسي بيشتر فراخوان مي‌شوند و نوزادان فراخوان شده بر اساس دستورالعمل، پیگیری میشوند و در صورت تشخیص کمکاری تیروئید درمان و مراقبت می‌شوند.

رئیس گروه پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه خاطر‌نشان کرد که با تشخیص و درمان بموقع از ابتلا به عقبماندگی ذهنی و افت ضریب هوشی کودکان پیشگیری می‌شود

انتهای پیام/ د

.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.