یک روزنامه لبنانی به تحلیل اوضاع آتش‌بس در سوریه و تلاش آمریکا برای طفره رفتن از تعهداتش در این زمینه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الاخبار در مطلبی با اشاره به وضع آتش‌بس در سوریه آورده است: با ناتوانی واشینگتن و مسکو و گروه موسوم به حمایت از سوریه در اتخاذ اقدام عملی برای از سرگیری آتش‌بسی که روز دوشنبه مدت آن پایان یافت، و نیز شعله‌ور شدن جبهه‌های جنگ، توافق آتش بس -بدون اینکه هیچ طرفی شکست توافق را به طور کامل اعلام کند- به «کما» وارد شده است.

وضع آتش‌بس کنونی مشابه مورد قبلی آن در فوریه گذشته است که نقض فراوان آن و شکست در تلاش‌های سیاسی سبب از سرگیری درگیری‌ها شد و هیچ طرفی هم به فروپاشی آتش بس اذعان نکرد.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: با وجود اجماع بین‌المللی مبنی بر اینکه که آتش‌بس کنونی برقرار است و هنوز نمرده است؛ اما همه شواهد دال بر غیرفعال بودن آن دارد.

به همان اندازه که در روزها نخست اجرایی شدن، آتش بس با نوعی پیشرفت شکننده -با تمدید موقت آن برای اتمام مهلت هفت روزه- همراه بود؛ اما با تنش آمریکا و روسیه در شورای امنیت همه امیدها به موفقیت توافق، از بین رفت.

در سایه شکست گروه حامی سوریه از دست‌یابی به توافق در روز گذشته و تعیین روز جمعه به عنوان موعد جدید، استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، اعلام کرد هنوز توافق نمُرده است و طرف‌های روسی و آمریکایی در اعلام شکست ذی ربط هستند، اما آنها تصمیم گرفته‌اند که فرصت دیگری به آتش‌بس بدهند.

الاخبار می‌نویسد: تمایل آمریکا برای ادامه آتش‌بس بدون نتیجه در آخرین سخنرانی اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل که راه حل دیپلماتیک را بهترین راه حل بحران سوریه دانست و راهکار نظامی را چاره‌ساز ندانست، جلوه گر شد.

با اصرار روس‌ها برای پایبند بودن بودن واشینگتن به جدا سازی گروه‌های میانه‌رو از تروریست‌ها به عنوان شرط اصلی همکاری، آمریکا به دنبال دادن مشوق‌های بیشتر به مسکو است و از قرار دادن جندالاقصی که در جبهه حومه شمالی حما فعال است در فهرست گروه‌های تروریستی خبر داده است.

الاخبار  در ادامه نوشت: واشینگتن به دنبال طفره رفتن از تعهد خود درباره جدا کردن گروه‌های مخالف میانه‌رو از جبهه النصره است و این از سخنان جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، که جدا سازی النصره از معارضان میانه‌رو را دشوار خواند، مشخص می‌شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار