وقتی تاریخ‌مصرف آل‌سعود سرآمده است؛

پیام باب کورکر به عادل الجبیر: ریاض نفوذ سابق را در واشینگتن ندارد

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در سفر به عربستان و خطاب به الجبیر اظهار داشت: ریاض نفوذ سابق را در واشینگتن ندارد.

پیام باب کورکر به عادل الجبیر: ریاض نفوذ سابق را در واشینگتن نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت عربستان سعودی نفوذ سابق خود را در آمریکا از دست داده است و «باب کورکر،» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، می‌گوید در سفر به ریاض، این موضوع را به اطلاع سران سعودی رسانده است.   

در ادامه گزارش آمده است: کنگره آمریکا قرار است چهارشنبه، در یک رویداد شرم‌آور برای پادشاهی آل‌سعود، درخصوص تعلیق قرارداد 1.15 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان سعودی رأی‌گیری کند. قانونگذاران آمریکایی هفته آتی نیز برای ناکام گذاشتن وتوی احتمالی لایحه طرح دعوی علیه عربستان، از سوی «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا، تلاش خواهند کرد. 

«جاش ارنست،» سخنگوی کاخ‌سفید، در یک نشست مطبوعاتی در نیویورک، اظهار داشت کاخ‌سفید برای جلوگیری از تأیید لایحه طرح دعوی علیه عربستان از سوی خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001، بر کنگره فشار خواهد آورد. وی همچنین تأکید کرد اوباما در صورت تصویب این لایحه، آن را وتو خواهد کرد. 

سناتور جمهوری‌خواه ایالت «تنسی» هفته گذشته، با «عادل الجبیر،» وزیر امور خارجه عربستان، که با لابی‌گری برای توقف لایحه طرح دعوی علیه عربستان تلاش می‌کند، دیدار کرد. کورکر در این خصوص اظهار داشت: من مستقیماً به اطلاع مقامات سعودی رساندم که افکار عمومی آمریکا و کنگره این کشور نظر چندان مساعدی نسبت به عربستان ندارند. وی افزود باید با آن‌ها صادق بود و اکنون تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده آن‌هاست. 

در ادامه گزارش آمده است: عربستان، متحد قدیمی و راهبردی آمریکا در منطقه خاورمیانه که دارای منابع مالی فراوانی است، این روزها بدلیل صدور وهابیت، به راه انداختن جنگ خونین یمن با استفاده از تسلیحات آمریکایی و نقض قوانین حقوق‌بشر مورد غضب اعضای دو حزب عمده «جمهوری‌خواه» و «دموکرات» در «کپیتال هیل» (ساختمان کنگره آمریکا) واقع شده است. از سوی دیگر، بدلیل افزایش تولید نفت‌خام در شمال آمریکا، صادرات نفتی عربستان به این کشور کاهش یافته است. به طوری که سال 2015، میزان صادرات نفتی این کشور به آمریکا به پایین‌ترین سطح در 6 سال گذشته رسید.        

در ادامه گزارش آمده است: حتی «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا، نیز در حرکتی کم‌سابقه، از عربستان بدلیل دامن زدن این کشور به تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و به راه انداختن جنگ‌های نیابتی به طور علنی انتقاد کرد. 

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: اظهارنظرها و اقدامات این روزهای مقامات کاخ‌سفید با واکنش دولت «جورج بوش،» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001، زمین تا آسمان فاصله دارد. در روزهای پس از حملات 11 سپتامبر، دولت وقت آمریکا در کنار پادشاهی آل‌سعود ایستاد.

«دیک دربین،» سناتور ایالت ایلینوی آمریکا که به تازگی با سفیر عربستان دیدار کرده است، به وابستگی نفتی بیش از حد واشینگتن به ریاض در گذشته، اذعان کرد و افزود: آن‌ها در گذشته بر ما نفوذ داشتند. ما هنوز هم تمایل داریم آن‌ها را به عنوان متحد خود داشته باشیم؛ اما این‌بار، تحت شرایطی مناسب. 

در ادامه گزارش آمده است: دربین در گفتگو با سفیر عربستان نگرانی مقامات آمریکایی را درخصوص صدور وهابیت افراطی بوسیله ریاض به اطلاع وی رسانده است.      



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
منظور تفلکی این بوده که ( تو که داری به همه پول میدی چرا این پولها به دست من و دوستای من نمی رسه؟؟؟ جییگگگگر!!! به من هم پول بده دیگه) نه اینکه نفوذ عربستان کم شده باشه زیرا کلا عربستان نفوذی نداره فقط رشوه داره که به این یارو نرسیده.
آخرین اخبار