عطوان: ریشه اصلی بحران آوارگان، دخالت‌های نظامی غرب است/ نشست نیویورک، نشستی فریبکارانه بود

روزنامه‌نگار برجسته عرب با اشاره به برگزاری نشستی درباره پناهجویان در نیویورک، از مواضع فریبکارانه کشورهای شرکت‌کننده در آن انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان عبدالباری عطوان در مطلبی به انتقاد از مواضع فریبکارانه شرکت‌کنندگان در نشست مربوط به آوارگان در نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل پرداخته و آورده است: همه در سخنرانی‌های خود در این نشست بر آوارگان و اوضاع آن‌ها اشک ریختند و بر ضرورت ارائه کمک به آن‌ها و یافتن راهکار ریشه ای برای حل این بحران تاکید کردند- از جمله این سخنرانان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بود، اما هیچکدام اشاره نکردند که ریشه اصلی این بحران دخالت‌های نظامی غرب و برگرفته از اقدامات کشورهای غنی است.

باراک اوباما در حالی خواستار تلاش بیشتر برای کمک به آوارگان فراری از جنگ سوریه و دیگر کشورهای جنگ زده شد که به نقش کشورش در این بحران‌ها و ناکامی در یافتن راهکاری برای حل بحران، و بستن درب‌های خود به روی پناهجویان و پذیرش تعداد بسیار کم، اشاره‌ای نکرد.

در ادامه این مطلب آمده است: شرکت کنندگان در نشست، جمعا سه میلیارد دلار برای ایجاد صندق کمک به آوارگان اختصاص دادند که این رقم بسیار ناچیزی محسوب می‌شود؛ زیرا تنها یکی از کشورهای مداخله‌کننده در اوضاع سوریه دو برابر این مبلغ کمک مالی و تسلیحاتی و آمریکا نیم میلیارد دلار برای آموزش 300 داوطلب و تجهیز آنها اختصاص داده است؛ هرچند که بیشتر این افراد در اولین نبرد فرار کرده‌اند.

همه کشورهای ثروتمند به غیر از آلمان، درب‌های خود را به روی آوارگان بسته‌اند و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مبلغ شش میلیارد دلار رشوه به ترکیه برای بستن مرزهای خود به روی آوارگان و ممانعت از سوار شدن اینها بر قایق‌های مرگ از طریق بنادرش برای نفوذ به اروپا، داده‌اند.

بیش از هفت هزار آواره در دریای مدیترانه طی دو سال گذشته غرق شده‌اند زیرا عملیات امداد و نجات متوقف شده است. برخی گزارش‌ها حکایت از غرق عمدی قایق‌ها دارد. گزارش‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از افزایش تعداد قربانیان در سال آینده خبر داده است.

عطوان در ادامه نوشت: محمد بن نایف ولیعهد سعودی (جانشین ملک سلمان،) که نماینده کشورش در این نشست بود، در سخنان خود اعلام کرد که کشورش دو میلیون و نیم آواره سوری را پناه داده است؛ ما نمی‌دانیم این افراد چگونه به عربستان رسیده‌اند آیا مثلا پرندگان ابابیل آن را برپشت خود سوار کرده‌اند؟! مرزهای عربستان با اردن و عراق کاملا بسته است و مگس نمی‌تواند از مرزهای عبور کند. عربستان سعودی یکی از کشورهای اصلی مداخله کننده در سوریه بوده و دخالت‌های سیاسی و نظامی فراوانی در پرونده این کشور داشته است و میلیاردها در این زمینه هزینه کرده است. این اوضاع درباره قطر، کویت و امارات نیز صادق است.

این کشورهای فقیر و بی نام و نشان بودند که درب‌های خود را به روی آوارگان گشودند مانند لبنان که دو میلیون پناهنده را پذیرفته است؛ یعنی دو سوم تعداد شهروندانش.

وی در ادامه نوشت: اوباما به اشتباه بزرگ دخالت نظامی در لیبی در دوره زمامداری‌اش اعتراف کرد و یک هفته قبل، کمیته تحقیقات پارلمان انگلیس نیز ابراز ندامت کرده بود، ولی به شیوه فریبکارانه؛ اما باراک اوباما و اعضای پارلمان انگلیس، حتی یک کلمه با بیش از سه میلیون آواره لیبی که در شرایط بدی به سر می‌برند، همدردی نکرد.

کسانی که دم از حل مشکل آوارگان می‌زنند و با نهایت تالم بیشتر آنها را نیز از اعراب و مسلمانان هستند باید از دخالت نظامی در امور داخلی، اعزام نیروهای ویژه برای تخریب کشور آن‌ها و وارد کردن کشورها به آشوب خونین، کاشتن بذر فتنه و دامن زدن به جنگ داخلی خودداری کنند.

عطوان در پایان نوشت: منطقه خاورمیانه در معرض توطئه برای تجزیه و فروپاشی، غرق کردن آن در جنگ‌ها، غارت ثروت‌ها و مسلط کردن شمشیر تروریسم بر سر آن‌ها قرار دارد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار