اردبیل؛

کشت کلزا در 15 هزار هکتار از اراضی استان اردبیل

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال زراعی جاری 15 هزار هکتار از اراضی مستعد در مناطق گرمسیری و سردسیری این استان به زیر کشت دانه روغنی کلزا خواهد رفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ عدیل سروی افزود: عملیات کشت کلزا در مناطق سردسیری استان از هفته دوم شهریور شروع و اوایل مهر به پایان می رسد و حدود سه هزار هکتار از اراضی در مناطق سردسیری استان زیر کشت این محصول خواهد رفت.

وی گفت: تاکنون به میزان 30 تن انواع بذور اصلاح شده داخلی و خارجی بین کلزا کاران استان توزیع شده که با توجه به بارندگی های مناسب پاییزه که 35 میلی متر در مناطق سردسیری استان را شامل می شود پیش بینی می شود محصول خوبی از این اراضی برداشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال با زیر کشت بردن 15 هزار هکتار کلزا بیش از 45 هزار تن بذر دانه روغنی کلزا برداشت می شود.

سروی افزود: برای گسترش سطح زیر کشت این محصول و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در زمینه خودکفایی در تولید دانه های روغنی تسهیلات ویژه ای برای کلزا کاران در نظر گرفته شده که بیمه رایگان کشت این محصول از جمله این تسهیلات است.

وی بیان کرد: تمام اراضی زیر کشت دانه روغنی کشاورزان بیمه رایگان می شود و کشاورزان از این بابت هیچ گونه وجهی به عاملین بیمه محصولات کشاورزی پرداخت نمی کنند و بیمه در صورت بروز حادثه خسارت وارده به محصول کلزای کشاورزان را جبران می کند.

سروی همچنین از اختصاص تسهیلات سرمایه در گردش از منابع داخلی بانک برای افزایش توان مالی کلزا کاران خبر داد و گفت: برای کاهش قیمت بذر هیبرید وارداتی و داخلی به کلزا کاران نیز تلاش می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: توسعه کشت کلزا در استان اهمیت زیادی دارد، کاشت این محصول در تناوب با کلزا با اصلاح بافت خاک، قدرت حاصلخیزی خاک را افزایش داده و زمین را برای کشت زراعت بعدی آماده می کند.

وی گفت: کاشت این محصول به صورت پاییزه قدم موثری در استفاده بهینه از نزولات آسمانی و حفظ منابع سفره تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، کشت ، کلزا ، اراضی ، استان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.