شعر دفاع مقدس در دوران جنگ تحمیلی پرتپش تر از دوره های بعد بود و مفاهیم حماسی در آن مشاهده می شد.

رضا اسماعیلی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه پس از انقلاب جریانی به نام شعر انقلاب اسلامی به وجود آمد، گفت: پس از وقوع جنگ تحمیلی، شعر انقلاب به حاشیه رفت و به جای آن شعر دفاع مقدس ایجاد شد. شاعران معاصر نیز آثار فراوانی با موضوع جنگ 8 ساله دفاع مقدس سرودند. شعر این حوزه در دوران جنگ تحمیلی پرتپش‌تر از دوره های بعد بود و مفاهیم حماسی در آن مشاهده می‌شد.  
 
وی افزود: شعرهای دفاع مقدس در جبهه‌ها با رجزهای حماسی همراه شد و مضامین عاشورایی و حماسی در این نوع شعر با یکدیگر آمیخته شده و بسیار تاثیرگذار بود. پس از جنگ و دفاع مقدس این مسئله پیش آمد که دیگر به سرودن اشعاری با مضامین دفاع مقدس نیازی نداریم و تاریخ مصرف آن گذشته است. از این مسئله غافل بودیم که تبعات و عواقب جنگ تحمیلی ادامه دارد و با همسران و فرزندان شهدا زندگی می کنیم و مسائل آن ها را می توان روایت شعر کرد. برخی شاعران این هوشمندی را داشتند و سرودن این نوع شعر را ادامه دادند.
 
اسماعیلی ادامه داد: موضوعاتی چون فجایع و مظالمی که در اقصی نقاط جهان بود، دستمایه شاعران شد و آنها اشعاری با مضامین پایداری سرودند. امروز شعر دفاع مقدس به حیات مقدس خود ادامه می دهد. هرچند ممکن است با این مضمون خلق نشوند. به نوعی هنوز هم نیاز داریم شعر دفاع مقدس را استمرار ببخشیم. امروز باید توجهمان را در جهان اسلام به این مسئله معطوف کنیم که اشعاری با این محتوا دستمایه شاعر قرار بگیرد. تا زمانی که حق مستضعفین را پایمال می کنند، شاعران نیز باید با آن هم نوایی کنند. 



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار