حقوق بشر برای آمریکایی‌ها واژه‌ای است که بسته به این که آیا منافعشان در تعقیب آن قرار دارد و یا در سکوت در برابر آن، تعریف می‌شود و واژه یکسانی نیست.

به گزارش خبرنگار سیاست‌ خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از آن که افسران پلیس آمریکا سه‌شنبه شب گذشته، کیث اسکات مرد سیاهپوست 43 ساله را در شهر شارلوت کارولینای شمالی با ضرب گلوله‌ای از پای درآوردند، خیابان‌های این شهر به صحنه اعتراضات مردمی تبدیل شد.

مقام‌های پلیس شارلوت درباره تیراندازی به این فرد سیاهپوست می‌گویند وی مسلح بوده و تحت‌تاثیر مواد مخدر ماریجوانا به روی پلیس اسلحه کشیده است، اما خانواده قربانی تاکید دارند اسکات مسلح نبوده و پیش از بروز حادثه خودروی خود را در پارکینگ آپارتمان محل سکونت خود پارک کرده و منتظر فرزندش بود که با اتوبوس به خانه بازمی‌گشت. 


شارلوت//


وکلای خانواده اسکات برای اثبات این ادعا ویدیویی را هم در اختیار رسانه‌ها قرار دادند. در این ویدیو، همسر قربانی به افسر پلیس التماس می‌کند تیراندازی نکند؛ زیرا همسرش مسلح نیست، اما افسر پلیس بدون توجه به التماس‌های این زن، همسر او را هدف قرار می‌دهد و او را نقش بر زمین می‌کند.

به دنبال انتشار این فیلم موجی از اعتراضات در شهر شارلوت به راه افتاد و با ورود مأموران پلیس این اعتراضات به خشونت کشیده شد و تعداد زیادی زخمی شدند و چندین نفر هم مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

مردم شیکاگو هم در همبستگی با مردم شارلوت در خصوص اعتراض به کشته شدن مرد سیاهپوست به دست پلیس، تظاهرات کردند و خواستار پایان دادن به نژادپرستی و فساد در اداره‌های پلیس آمریکا شدند. 


شارلوت//


یک گروه کاری سازمان ملل نیز در گزارشی اعلام کرد کشته شدن سیاه‌پوستان توسط پلیس آمریکا، یادآور لینچ کردن (مجازات بدون محاکمه افراد) است و دولت باید بسیار بیشتر برای حفاظت از سیاه‌پوستان تلاش کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم در نشست خبری در مراسم افتتاح موزه تاریخ ملی سیاه پوست‌های آمریکایی که بعد از ناآرامی های اخیر در شهر شارلوت برگزار شد گفت این تصور که رفتار پلیس در آمریکا همراه با تبعیض است باید برای هر شهروند مایه نگرانی باشد.


شارلوت//


تبعیض‌های نژادی در آمریکا که با نظام برده‌داری در سده ۱۷ آغاز شد، همچنان تا عصر حاضر ادامه یافته ‌است و در واقع شرایط نابسامان سیاه‌پوستان ایالات متحده آمریکا و برخوردهای تبعیض‌‌آمیزی که با آن‌ها صورت می‌گیرد، از جمله معضلاتی است که نگرانی بسیاری از فعالان حقوق بشر را به دنبال داشته است.

حدود یک میلیون نفر از مجموع دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زندانی آمریکا را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که شمار آمریکایی‌های سفیدپوستی که مواد مخدر مصرف می کنند، پنج برابر بیشتر از سیاهپوستان است.

یکی از اشکال این تبعیض نژاد پرستانه، نحوه برخورد پلیس با سیاهان است. گسترش نژادپرستی در بخش‌های دولتی آمریکا باعث شده بسیاری از افسران پلیس در ایالات مختلف بی‌مبالاتانه به مظنونان سیاهپوست خود شلیک و آنان را به قتل برسانند. بر اساس آمارهای منتشر شده، در این کشور به طور متوسط هر ۳۶ ساعت یک سیاه پوست به دست پلیس کشته می‌شود.

به طور کلی نژادپرستی همواره به عنوان یک مسأله مهم در ایالات متحده از دوره استعمار و برده‌داری مطرح بوده است. با انتخاب اوباما به عنوان نماینده‌ای سیاهپوست در کاخ سفید، انتظار می‌رفت شرایط سیاهان بهبود یابد، اما گزینه "اتخاذ اقدامات انضباطی جدی برای جلوگیری و سرکوب رفتارهای ناهنجار” در دستور کار پلیس قرار گرفت.

آمار قتل، زندانی شدن بدون تفهیم اتهام و برگزاری دادگاه، دستگیری‌های بی‌علت و تضییع حقوق اجتماعی سیاهپوستان در دوران ریاست جمهوری اوباما، نه تنها کاهش نداشت؛ بلکه بیشتر نیز شده است.

شارلوت//


در آخرین نظرسنجی موسسه پژوهشی گالوپ که در رابطه با حقوق اقلیت های قومی و مذهبی و از میان 3 هزار و 270 نفر از مردم آمریکا انجام شد، آمده است: 60 درصد از مردم این کشور از جمله سفیدپوستان معتقدند نژاد پرستی علیه سیاهپوستان نسبت به سال 2009 (از آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما) افزایش چشمگیری یافته است.

موسسه گالوپ موارد متعدد خشونت پلیس آمریکا علیه جوانان سیاهپوست این کشور در سال 2015 را دلیل افزایش نگرانی های مردم در مورد نژادپرستی در کشورشان دانسته و یادآور شده است که درگیری های تابستان امسال میان سیاهپوستان و پلیس این کشور به میزان قابل توجهی بر این نگرانی ها افزوده است.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که 82 درصد از سیاهپوستان و 56 درصد از سفیدپوستان آمریکایی موج نژاد پرستی در این کشور را روبه رشد توصیف کرده اند که این آمار در میان سیاهپوستان 10 درصد و در میان سفیدپوستان 7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که صدای تمکین همه دولت‌ها به رعایت حقوق بشر از سوی آمریکا، گوش همه را کر کرده است.


شارلوت//


حسن عابدینی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره حقوق بشر آمریکایی می‌گوید: تبعیض نژادی و قتل روازنه سیاه‌پوستان در کشوری که ادعای نشر دموکراسی و حقوق بشر را در دنیا دارد، به رویه‌ای عادی تبدیل شده و از دولتمردانی که به مردم خودشان رحم نمی‌کنند انتظاری نیست که برای مردم سایر کشورها خصوصا مسلمانان عراق، افغانستان و سوریه دل بسوزانند.

به گفته وی، آمریکا پر ادعا‌ترین دولت در احقاق حقوق بشر خود بزرگترین ناقض ابتدایی‌ترین حقوق یک بشر است، این دولت کارنامه سیاهی در نقض حقوق بشری چه در داخل کشورش و نادیده‌گیری حقوق سیاه‌پوستان و چه در کشور های دیگر دنیا از عراق و سوریه تا افغانستان و مصر دارد و با این حال هنوز هم از ادعای خود دست بر نداشته و حتی برای نیل به اهدافش این مسئله را ابزاری کرده تا بر ملت‌های دیگر فشار وارد کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین با بیان اینکه حقوق بشر از جمله واژگانی است که کاربرد دوگانه دارد و در چهارچوب امپراطوری رسانه‌ای و سیاسی قدرت‌های بزرگ تلاش شده تا در چهارچوب منافع این کشورها مورد استفاده قرار بگیرد، تاکید می‌کند:  استنباط آمریکا از حقوق بشر در مورد خود ایالات متحده و کشوهای هم سو با خودش یک بحث است و در مورد کشورهای غیر هم‌سو بحثی دیگر.

وی درباره رفتار دوگانه آمریکا درباره حقوق بشر اضافه کرد: ایالات متحده خودش بدترین جنایت‌ها از جمله اتفاقاتی که در گوانتاناما افتاد و صدها نفر را بدون کوچکترین دلیل قانونی و بدون داشتن وکیل دستگیرکرد و در بدترین شرایط ممکن نگه داشت و مورد شکنجه قرار داد، را در قبال مردم دنیا انجام می‌دهد و از طرفی هم اگر یکی از طرفدارانش در هر گوشه‌ای از دنیا حتی به عدالت و در چهار چوب قانون مورد بازپرسی قرار بگیرد به شدت سر و صدا و جنجال به پا می‌کنند.

عابدینی تاکید می‌کند: این رفتارها نشان می‌دهد که حقوق بشر یک واژه‌ای با کاربرد دوگانه‌ای هست که امریکایی‌ها بسته به این که آیا منافعشان در تعقیب آن قرار دارد و یا در سکوت در برابر آن، تعریف می‌شود و یک واژه یکسانی نیست و در برابر این موضوع برخورد یکسانی انجام نمی‌دهند.

ايالات متحده آمريکا علی‌رغم ادعای رعايت حقوق بشر دارای بالاترین آمار رسمی اعدام در اين کشور است و در حالی که مدعی پيشبرد اهداف سازمان ملل متحد و رعايت حقوق انسانی است، هنوز به مهم‌ترين کنوانسيون‌های مرتبط با حقوق بشر نپيوسته و به بهانه‌های متعدد از الحاق به معاهدات حقوق بشری خودداری کرده است.
 
آمريکا تاکنون به عضويت کنوانسيون حقوق کودک، کنوانسيون حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پروتکل اختياری کنوانسيون منع شکنجه، کنوانسيون بين‌المللی حمايت از افراد در برابر ناپديد شدن اجباری، کنوانسيون رم در خصوص اساسنامه ديوان کيفر بين‌المللی، کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان و کنوانسيون حقوق بشر بين‌المللی درنيامده است.

واضح است که آمریکا علی‌رغم بيشترين ادعای رعايت حقوق بشر در جهان، کمترين عضويت در نهادهای حقوق بشری را داراست و نقض گسترده حقوق بشر ازجمله شکنجه زندانيان، خشونت پليس، تبعيض نژادی نشان از سیاست‌های متضاد این شیطان بزرگ است. 

انتهای پیام/ 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار