دو دانشجوی رشته برق و الکترونیک و عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان موفق شدند پرینتر سه بعدی مدل ساز را با کیفیت برتر نسبت به مدل‌های وارداتی بسازند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از دامغان ، مبتکر ساخت این چاپگر گفت: چاپگر سه‌بعدی با توجه به امکانات داخلی، طراحی و ساخته شد و در نوع خود اولین مدل طراحی شده کاملا بومی است.
داودباقرزاده که در حاشیه مراسم دفاع از پایان‌نامه‌ی خود سخن می‌گفت، افزود: دامنه‌ی تحقیق، طراحی و ساخت این پرینتر بسیار گسترده و زمانبر بود و با توجه به آزمون و خطاهای بسیار به نتیجه‌ی نهایی رسید.
عضو باشگاه پژوهشگران جوان واحد دامغان، نمونه‌های خارجی از این دستگاه را غیر قابل دسترسی اعلام کرد و گفت: منابع خارجی به دلیل تحریم ای پی‌های ایران در خارج از کشور، در دسترس نبود و با جدیت در کار، تلاش کردیم و یک گام بزرگ به سمت هدف نهایی که ساخت نمونه‌ی اولیه از چاپگر سه بعدی بود برداشتیم.
سیدمحمدرضا موسوی عضو دیگر این گروه مبتکر به کاربردهای این دستگاه در صنایع دارویی ، نظامی و صنعت ساختمان و مکانیک اشاره کرد و گفت: چاپگرهای سه‌بعدی وسیله‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از عکس‌ها و طرح‌هایی که در ذهن و کامپیوتر خود دارید نمونه سه‌بعدی واقعی بسازید.
موسوی افزود: فنّاوری استفاده‌شده در پرینترهای سه‌بعدی جدید این امکان را به استفاده‌کنندگان می‌دهد که از ماده‌های کامپوزیتی در طراحی‌های خود برای چاپ به‌صورت سه‌بعدی استفاده کنند.
وی گفت: پرینترهای سه‌بعدی نوعی از فناوری است که با سرعت زیاد در حال پیشرفت است و می‌تواند طرح‌های کامپیوتری را به‌صورت اشیا سه‌بعدی چاپ کند.
این چاپگر با اعلام محمدی بایگی ، رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان از محل اعتبارات مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید انبوه می رسد.
محمدی که استاد راهنمای این دانشجویان نیز بوده، مدت مطالعه و ساخت پرنتر را، 11 ماه و با هزینه کرد 2 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: به‌زودی در مراسم باشکوهی از دانشجویان موفق این دانشکده که صاحب اختراع، ابتکار و طرح‌های نوین هستند قدردانی می کنیم.
برای تامین نمونه‌ی خارجی این دستگاه، باید تا 15 میلیون تومان هزینه کرد.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.