از ابتدای ابلاغ اجرای طرح مرتعداری تاکنون 590 هزار هکتار طرح مرتعداری در استان قزوین تهیه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: از این میزان حدود 371 هزار هکتار به بهره برداران واجد شرایط استان واگذار شده است.

به گفته اسدالهی ، تاکنون برای 752 هزار هکتار از اراضی مرتعی استان ممیزی مرتع صورت گرفته و برای آنها نیز پروانه چرا صادر شده است.

وی در ادامه، طرح های مرتعداری را برنامه مدونی دانست و یادآور شد: این طرح به منظور اعمال مدیریت با هدف حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری صحیح از مراتع به منظور تثبیت استمرار تولید، حفظ منابع پایه (آب و خاک) تدوین و پس از تصویب و انعقاد قرارداد با مجری قانونی آن به مرحله اجرا در می آید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اضافه کرد: طرح مرتعداری سند مدونی از مجموعه اقداماتی است که به منظور مدیریت پایدار مراتع با هدف حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره برداری صحیح و استمرار تولید در محدوده معینی از مراتع که سامان عرفی قانونی نامیده می شود، تهیه و در قالب طرح به تصویب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و یا واحدهای تابعه استانی آن می رسد.

اسدالهی ادامه داد: تمامی طرح های مرتعداری استان با نظارت کامل اجرا و برای اجرای آن قراردادهای 10 تا 30 ساله منعقد می شود و در صورت توافق، اجرای این طرح‏ها ادامه‏ دار خواهد بود.

وی، مهمترین بحث موجود را در زمینه اجرای چنین طرح هایی عنوان و با اشاره به اینکه تعدیل دام و رساندن آن به تعادل واقعی باید برسد، گفت: در حال حاضر تعداد دامداران زیاد شده و برای خدمات رسانی به همه آنها باید برای  تعدیل ظرفیت ها با اجرای طرح های مرتعداری، اقدام کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.