همزمان با جذب 200 دانشجو رشته فیزیوتراپی در هفت ولایت افغانستان نخستین مرکز آموزشی فیزیوتراپی به همکاری اتحادیه اروپا و موسسه کمیته ناوری برای افغانستان امروز سه شنبه در کابل گشایش یافت.

یک مرکز آموزشی فیزیوتراپی در کابل گشایش یافتبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، نجیب الله صافی رئیس عمومی طب وقایوی وزارت صحت عامه اظهارداشت: با وجود پیشرفت در عرضه خدمات صحی به هموطنان باز هم مشکلات متعدد وجود دارد.

صافی افزوده است: یکی از مشکلات عمده در افغانستان عدم خدمات فیزیوتراپی است که دلیل آن هم نبود افراد آموزش دیده در این عرصه می باشد.

رئیس طب وقایوی وزارت صحت اظهار داشته است: همزمان با گشایش این مرکز 200 تن از دانشجویان علاقه مند در رشته فیزیوتراپی توسط وزارت صحت جذب شده که 50 درصد آن را بانوان تشکیل می دهند.

وی علاوه کرده است: هفت مرکز دیگر آن در ولایات هرات، بلخ، ننگرهار، خوست و کندهار می‌باشد.

صافی گفته است: این مرکز به همکاری مالی اتحادیه اروپا ساخته شده است و روند تدریس آن را در این انستیتوت کمیته ناروی برای افغانستان به عهده دارد.

وی از دانشجویانی که در این رشته جذب شده است می خواهد که از سهولت ایجاد شده استفاده عظیمی نمایند تا مصدر واقعی خدمت به مردم و جامعه باشند.

عبدالستار، معاون انستیتو غنضفر با توصیف مسلک فیزیوتراپی گفته است: گشایش انستیتو فیزیوتراپی یکی از خدمت های مهم دیگر اتحادیه اروپا در افغانستان است.

وی افزوده است: نیازمندی افغانستان در این رشته مبرم است که تا هنوز دولت در این زمینه توجه نکرده است.

استاد حبیب الرحمان، رئیس مرکز فیزیوتراپی با بیان اینکه امروز یک صفحه دیگر در عرصه علم و هنر باز شده گفته است: نیازمندی در این رشته فوق العاده است که باید توجه خاص در این زمینه صورت بگیرد.

وی تصریح کرده است: سه دهه جنگ در افغانستان افراد معلول زیادی را به جا گذاشته است که نیازمند دستان مسلکی افرادی است که در رشته فیزیوتراپی تحصیل کرده باشند.

رئیس مرکز فیزیوتراپی گفته است: پیش از این به کمک مالی (آی هو ام)، 480 تن از طریق برنامه‌های بلند بردن ظرفیت وآموزش کوتاه مدت فارغ شده که هنوز جذب کار نشده است.

رئیس مرکز فیزیوتراپی با انتقاد از دولت گفته است: در شفاخانه‌ای که 200 بستر دارد 2 بست فیزیوتراپ موجود اند که به هیچ عنوان نمی توانند پاسخگو باشند.

وی از وزارت صحت عامه خواست که توجه لازم در این زمینه داشته باشند. در همین حال گابریل اوکتاویان لیونتی رئیس بخش صحت و ارتباط کمک به بازسازی و انکشاف اتحادیه اروپا در افغانستان گفته است: اتحادیه اروپا با وزارت صحت افغانستان همکاری زیادی داشته تا بخش صحت را در افغانستان تقویت کنند.

لیونتی افزوده است: تا زمانی که مردم افغانستان در زمینه های عرضه خدمات صحی در افغانستان و بخش های دیگر با دولت همکاری نداشته باشند کمک های اتحادیه اروپا نیز عملی نخواهد شد.

نماینده اتحادیه اروپا گفته است: گشایش این مرکز هنوز هم در مرحله نخست است ما تلاش داریم تا کار بهتر در این زمینه صورت بگیرد.

لیونتی از دیگر موسسات خارجی همکار در افغانستان خواست که با همکاری خویش این برنامه را رونق بدهند.

او اظهار کرد: در این مرکز مسئولان کمیته ناروی در افغانستان از نصاب جدید روز استفاده خواهند نمود.

واتردال رئیس کمیته ناروی در افغانستان گشایش مرکز فیزیوتراپی را یک اقدام نیک عنوان کرده گفت: این پروگرام همبستگی مردم اروپا با مردم افغانستان است.

وی از دانشجویان خواست که با تلاش خویش در این انستیتو مصدر عرضه خدمات فیزویوتراپی در کشور خود باشند.

رشد نوشت: عبدلوکیل یک تن از دانشجویان این مرکز چنین می گوید: خوشحالم که از استادان ورزیده و نصاب تعلیمی جدید مسلک مقدس فیزیوتراپی را یاد گرفته و مصدر خدمت به مردم خویش باشم.

فیزیوتراپی یکی از رشته های نگهداری بهداشتی است که محراق توجه آن حرکت، فعالیت و زیاد ساختن توانمندی انسان می باشند که با استفاده از روش های فزیکی و صحتمندی اجتماعی، فزیکی و روانی را حفظ و وانکشاف می دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Afghanistan
احسان الله
۰۸:۱۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
سلام و عرض ادب نثار تان من احسان الله در بورد کرکت افغانستان ایفای وظیفه می کنم من میخواهم در این مرکز آموزشی ثبت نام کنم لطفا معلومات بیشتر را شما برایم بفرستین تشکر