به گزارش خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست سينماگران و كارگاه انتقال تجربه چهاردهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت بعد از ظهر امروز ششم مهرماه با حضور مسعود دهنمكي برگزار شد.
در ابتداي اين برنامه دهنمكي به لزوم اشتراك گذاري تجربيات اشاره كرد و سپس در خصوص علت ساخت «اخراجيها» اظهار كرد: ساخت اين كار بيشتر به خاطرات ما بر مي گردد. در واقع زماني كه جنگ تمام شد، در روز آخر من به اين نتيجه رسيدم كه وقايع رخ داده را بايد به شكلي منعكس كنم يا بنويسم و يا فيلم آن را بسازم.
وي افزود: عامل ديگر ساخت اين آثار نگاه ديگري بود كه جاي خالي آن در كارهاي ساخته شده به چشم مي خورد. فيلم هايي كه در آنها تنها نگاه حاج آقا گونه و رسمي به آدم هايي داشت كه به جنگ رفته بودند. در حالي که واقعا اين طور نبود و همه جور آدم از كوچه بازاري گرفته تا دكتر و مهندس در اين جنگ حضور داشتند. همچنين بعد از همين «اخراجي ها» بود كه ما شاهد تأليف ده ها كتاب كه اين تيپ از آدمها را روايت ميكردند، شديم.
ده نمكی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره فیلم «رسوایی ٢ » عنوان كرد: «رسوایی 2» به معضلاتي كه در اثر گسترش فقر، فساد و فحشا در جامعه رخ داده، اشاره دارد. این فیلم در واقع مصداقی از آیه ای است كه گرفتاری جامعه به اين موارد را عذاب الهی اطلاق كرده است. مثل امروز كه فیش های نجومی، ربا، رشوه و ... فسادي را موجب شده است كه سال ها پیش در مستند «فقر و فحشا» گفته بودم.
حال اگر به خودمان تكانی ندهیم، به زودی گرفتار ویرانی می شویم.
وی تصریح كرد: پیام «رسوایی 2» نیز در همین راستا و لزوم بازگشت به معنویت است.
در بخش دیگری از این نشست صحبت از «معراجی ها» شد و ده نمكی راجع به آن گفت: زبان سینما زبانی است كه با آن میتوان به هر موضوعی پرداخت. بحث دفن شهدا در دانشگاه ها و حتی فضاهای دیگری چون حوزه های علمیه با مشكلات و حرف و حدیث هایی همراه بود؛ اما معراجی ها به نظرم تا حد زیادی باعث شد كه بعد از آن در هیچ دانشگاهی چنین مشكلی پیش نیاید و خیلی ها را اقناع كند كه به جای نگاه اضافه بودن این حركت، به شهدا و این رویداد با افتخار نگاه كنند.
كارگردان فیلم «اخراجی ها» در ادامه به غنی بودن حوزه سینمای جنگ از حیث سوژه اشاره كرد و گفت: ما در حوزه فیلم های جنگی هیچ نیازی به تخیل و رویاپردازي نداریم؛ چراكه سوژه و ایده در این حوزه فروان است و فقط باید آنها را پیدا كنیم. خود من برای تك تك پلان های «اخراجی ها» حرف و مصداق واقعی دارم.
ده نمکی با بیان اینکه اولین بار مستند «فقر و فحشا» لایه های اجتماعی خاصی را نشان داد گفت: من نسبت به جامعه و اتفاقاتی که در آن میافتد بی تفاوت نبودم، مستند فقر و فحشا به رسوایی2 رسید که من در فیلم گفتم اگر خودتان را تکان ندهید خدا تکانتان می دهد. معنی این جمله واضح است.
کارگردان فیلم سینمایی «رسوایی» اظهار کرد: در تمامی ابعاد انقلاب اسلامی می توان با نسل جوان گفت و گو کرد و سینما این قابلیت را دارد که منعکس کننده این حرف ها باشد. هرکسی عمیق تر حرف بزند شناخت بیشتری دارد. پس باید برای عمیق حرف زدن شناخت داشته باشیم.
ده نمکی در پایان گفت: نمی دانم ده نمکی فردا کجا باشد دعا می کنم عاقبت بخیر شود. بدانید اگر روزی ببینم فیلم هایم بین مردم محبوبیت ندارد دیگر فیلمسازی نخواهم کرد.
انتهای پیام/