به گزارش
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دانش آموزان در دو دوره متوسطه اول و دوم منتخب از تمامی مدارس 22 گانه شهر تهران در سه کارگاه آموزشی تبدیل مفاهیم پیشگیری به فرم های هنری، سواد رسانه ای و ایدهپردازی در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی، واقع در اردوگاه شهید چمران، شرکت کردند.
هنگام ورود به اردوگاه، کارگاه هایی برپا و راهنمایانی حضور داشتند که دانش آموزان را برای شرکت در این برنامههای آموزشی راهنمایی می کردند و دانش آموزانی که مشتاقانه منتظر ورود به این کارگاه ها بودند.
اولین کارگاه با عنوان" تبدیل مفاهیم پیشگیری به فرم های هنری" دانش آموزان در حال پیاده کردن ایده های خود در قالب تولید پوستر واجرای پانتومیم و نمایش بودند و عده ای از آنها از مسئول آموزشی سوالاتی در خصوص چگونگی ایدهپردازی و نحوه اجرای ایده های خلاقانه و غیره می پرسیدند و مسؤل کارگاه نیز به سوالات آنان پاسخ می داد.
در این کارگاه یکی از دانش آموزان گفت: از اینکه توانستم در این کارگاه آموزشی انتخاب شوم خیلی خوشحالم و به عنوان یک نوجوان سالم تمام سعی خود را برای کسب مهارت و افزایش توانمندی برای آموزش همکلاسی ها و سایرهمسالان خود می کنم.
یکی از دانش آموزان دوره متوسطه دوم که از منطقه 8 آمده بود، ابراز داشت: حدود دو هفته است که منتظر چنین روزی بودم تا طرح خود را اجرا کنم و نظر مسوؤلین برگزاری را در این باره بدانم.
در حاشیه این مراسم ابولقاسم رحمت زاده، روانشناس و کارشناس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش شهر تهران درباره برپایی کارگاه آموزشی "نوجوان سالم" ابراز داشت: این ادوی آموزشی تحت عنوان "همیاران پیشگیری از آسیب های اجتاعی" ویژه دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه در حال برگزاری است.
مسئول برگزاری این کارگاهها ادامه داد: در این کارگاهها، دانش آموزان با شاخصه های ویژه از جمله عضویت در تشکل های دانش آموزی و فعالیت در تولید آثار هنری همچون تولید عکس، فیلم کوتاه، پوستر، وبلاگ نویسی و داستان نویسی از تمامی مدارس مناطق 22 گانه شهر تهران انتخاب شدند تا به عنوان سفیران پیشگیری از آسیب های اجتماعی به سایر همسالان آموزش های لازم را دهند.
وی تصریح کرد: از منظر روانشناسی، نوجوان در این رده سنی اثرپذیری زیادی از همسالان خود داشته و در گرایش به رفتارهای پرخطر و پیشگیری از آن، ما از این ظرفیت ویژه در جهت مثبت آن گام برداشته ایم.
رحمت زاده ابراز داشت: بنابراین از دانش آموزان با توانایی خاص از جمله قدرت رهبری در راستای ارتقای سلامت و پیشگیری از رفتارهای پرخطر بهره جسته و در ایجاد جنبشی کوچک برای رسیدن به این مهم گاهی اساسی برداشته ایم.
کارشناس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: شواحد حاکی از این است که پیام های آموزشی به طور مستقیم موثر نبوده بنابراین بهتر است به منظور تاثیرگذاری بیشتر بر نوجوانان متوسل به پیام های غیر مستقیم از طریق تولید آثار هنری شد.
در کارگاه دیگری با موضوع "سواد رسانه" حسن کیانی مسؤل آموزشی این کارگاه، اظهارداشت: با توجه به پدیده نوظهور رسانه و آسیب های ناشی از آن بر نوجوانان، تشکیل چنین کارگاههایی در جهت تقویت ایدهها به منظور افزایش آگاهی از مضرات رسانه، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
یکی از دانش آموزان که در حال اجرای نمایش بود، گفت: تا قبل از این برنامه از آسیب های ماهواره و استفاده بیش از حد از اینترنت آگاهی نداشتم که با حضور در این کارگاه متوجه مضرات آن شدم و به سایر همکلاسی های خود آگاهی لازم را می دهم.
انتهای پیام/