معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: آزمون جذب عمومی برای داوطلبان قضاوت در 19 استان کشور به صورت همزمان برگزار شد.

آغاز آزمون قضاوت در 15 استان کشور/ 15 هزار داوطلب زن در آزمون قضاتبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی، معاون منابع انسانی قوه قضاییه در نشست خبری امروز(جمعه) اظهار داشت: آزمون جذب عمومی برای داوطلبان قضاوت در 19 استان کشور به صورت همزمان برگزار شد که در این آزمون 45 هزار نفر از فارغ التحصیلان رشته های حقوق شرکت کرده اند.

وی تصریح کرد: حدود 15 هزار نفر از خانم‌ها داوطلب این آزمون هستند.

حجت الاسلام امینی با بیان اینکه برای جذب نیرو نسبت تعیین نمی‌کنیم، ادامه داد: در آزمون سال جاری یک سوم داوطلبان زن و 2 سوم داوطلبان مرد هستند که به تناسب نیاز، افراد جذب می شوند.

* شرکت 2000 داوطلب در آزمون جذب عمومی 

وی با اشاره به شرکت 2000 نفر از فارغ التحصیلان در آزمون جذب عمومی هفته گذشته، افزود:  3 هزار داوطلب در آزمون جذب اختصاصی شرکت کرده اند که این آزمون با رقابت میان 50 هزار داوطلب برگزار شد.

معاون نیروی انسانی قوه قضاییه ضمن توضیحاتی درباره نتایج آزمون ها،اعلام کرد: سازمان سنجش نتایج آزمون‌های تستی را در اوایل آبان ماه اعلام می کند و افرادی که از این مرحله عبور کرده اند، به آزمون تشریحی در 28 آبان ماه دعوت می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال جاری علاوه بر روال مرسوم، تست آمادگی شغلی نیز از افراد گرفته می شود.

حجت الاسلام امینی بیان کرد: پس از موفقیت داوطلبان از دو مرحله مذکور، این افراد به مرحله اختبارقضاوت معرفی و در صورت موفقیت، ابلاغ قضایی صادر می شود.

* 8 درصد قضات زن هستند

معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: از 10 هزار قاضی مشغول به کار، 8 درصدشان زن هستند که اغلب خانم ها در پست های دادیاری و محاکم خانواده جذب می شوند.

* بکارگیری قضات بازنشسته

وی با اشاره به بکارگیری قضات بازنشسته، افزود: مقرر شد تا قضات مستقل را در اختیار شوراهای حل اختلاف قرار دهیم تا بتوانیم از تجارب قاضی های بازنشسته استفاده کنیم.

حجت الاسلام امینی ادامه داد: تاکنون بیش از 100 قاضی مستقل برای شوراهای حل اختلاف اختصاص داده شد که در سال جاری 300 قاضی در شورای حل اختلاف جذب می‌شوند.

*  تقاضای جذب 5 هزار نیروی اداری در دستگاه قضایی

حجت الاسلام امینی گفت: با توجه به اینکه سالانه باید 3 هزار نیروی اداری وارد قوه قضاییه شود، برای جذب 5 هزار نیروی اداری در دستگاه قضایی و برگزاری آزمون استخدامی، به دولت تقاضا داده ایم.

* جذب نیرو مطابق نیاز جامعه انجام می‌شود نه بر اساس مناطق محروم یا غیرمحروم

معاون منابع انسانی تاکید کرد: در آزمون استخدامی سال گذشته از میان 2 هزار و 600 شرکت کننده در 5 استان محروم، 200 داوطلب به مصاحبه دعوت شدند که داوطلبان باید بدانند در جذب نیرو منطقه محروم و غیرمحروم تفاوتی ندارد بلکه بر اساس نیاز مناطق، قضات انتخاب خواهند شد.

وی افزود: در سال جاری آزمون جداگانه ای برای مناطق محروم برگزار نمی‌شود.

* ضرورت جذب نیروهای جدید در دستگاه قضایی

حجت الاسلام امینی با اشاره به ضرورت جذب نیروهای جدید در دستگاه قضا، بیان کرد:  بخش قابل توجهی از نیروها در سن بازنشستگی قرار دارند که در این حوزه نیازمند به جذب نیرو هستیم و از سوی دیگر حجم پرونده ها در دستگاه قضا بسیار زیاد است که قصد داریم این حجم وسیع را با افزایش تعداد قضات، کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تا حدودی به لحاظ کمبود نیرو از وضعیت بحرانی خارج شدیم اما در تلاشیم تا فضای کار را برای قضات خلوت‌تر کنیم تا آنها بتوانند به فعالیت آموزشی نیز بپردازند.

معاون منابع انسانی قوه قضاییه در پایان گفت: در دادسراها، نیروهای جوانی که ظرف چند سال اخیر جذب شده اند، فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار