رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران گفت: ماهانه حدود 3 هزار و 500 پرونده در این مراکز تشکیل می‌شود که رسیدگی به این حجم از پرونده‌ها کار بزرگی است.

فرایند رسیدگی 10تا 15 روزه پرونده‌ها در شورای حل اختلاف/ ماهانه بیش از 3 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف بررسی می‌شودعباسعلی دریانی رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ساماندهی پرونده‌های شورای حل اختلاف و طولانی بودن زمان ارسال به شهرستان‌ها، اظهار داشت: شورای حل اختلاف بر اسلوب سهل ممتنع استوار است و آیین دادرسی خاص خود را دارد و قرار نیست که همانند دادگستری باشد چرا که در این صورت ما دیگر نیازی به وجود شوراهای حل اختلاف نداشتیم.

وی افزود: زمانی که شوراهای حل اختلاف راه اندازی و ابداع شد، بحث اصلی فرهنگسازی در راستای ایجاد صلح و سازش بین طرفین پرونده‌ها بود.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران گفت: هدف از ایجاد شوراهای حل اختلاف هدایت مردم به سوی ایجاد صلح و سازش با یکدیگر، کوتاه کردن فرایند دادرسی، رسیدگی فوری و خارج از نوبت پرونده ها و اطاله دادرسی است.

دریانی در ادامه تصریح کرد: هر نوع رسیدگی به پرونده‌ها مشکلات خاص خود را دارد و بر اساس قانون جدیدی که برای شوراهای حل اختلاف ابلاغ شده و چندین ماه است که اجرا می‌شود، رسیدگی به پرونده‌ها مطابق قانون آیین دادرسی مدنی برای تمام قضات الزامی تلقی شده است.

وی افزود: این به این معناست که اگر کسی دادخواستی را به شورای حل اختلاف داده است طی زمان 10 تا 15 روزه که تعیین وقت شده باید حتما ابلاغ شود.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران گفت: در این مدت ابلاغ‌ها از طریق پست انجام و به نقاط مورد نظر ارسال می‌شوند و بعد از آن باید ترتیبات رسیدگی را طی کنند.

دریانی در ادامه تصریح کرد: این طور نیست که برگه‌ای به دست اعضا داده شود و رأی صادر شود بلکه باید ترتیبات قضایی رعایت شود و طرفین پرونده در جلساتی که برگزار می‌شود به سازش دعوت شوند و پرونده در این صورت تمام می‌شود ولی اگر دو طرف با یکدیگر سازش نکنند، پرونده در 2 محور داخل و خارج از شورا بررسی خواهد شد.

وی افزود: اگر رسیدگی به پرونده ها به خارج از شورا مربوط باشد مبنای خاص خود را دارد و باید به محکمه برود ولی اگر مربوط به داخل شوراها باشد اجرای احکام شوراها آن را اجرا می‌کنند.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران گفت: رسیدگی به پرونده ها در داخل دارای یک ساختار قضایی کامل با یک جایگاه NGO مانندی است که افراد داوطلب آموزش می‌بینند و در جایگاه قضایی به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند و در نهایت فصل الختام و رأی با قاضی پرونده است.

دریانی در ادامه با اشاره به اینکه فرایند رسیدگی به پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف کوتاه است و برخی از مراجعان درخواست 2 تا 3 ماه وقت برای رسیدگی به پرونده شان را دارند، تصریح کرد: بعد از ارایه دادخواست از سوی مراجعان در شوراهای حل اختلاف، ترتیبات قضایی رعایت می‌شود و  ممکن است دلایل و مستنداتی اقامه و تبادل شود که همه این مراحل طی چند جلسه به طول بیانجامد.

وی افزود: با این تفاسیر مدت زمان  رسیدگی به پرونده‌ها در شوارهای حل اختلاف بین 10 تا 15 روز تعیین شده است که در برخی موارد یک یا هر دو طرف پرونده از شورای حل اختلاف برای رسیدگی به پرونده خود 2 تا 3 ماه وقت اضافه می‌خواهند.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران گفت: فرایند رسیدگی به پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف کوتاه است و تلاش داریم تا پرونده‌ها با رعایت ترتیبات قضایی بررسی شوند و با سازش طرفین خاتمه یابند.

دریانی با اشاره به اینکه روزانه بین 400 تا 800 نفر به مراکز شورای حل اختلاف مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: ماهانه حدود 3 هزار و 500 پرونده در این مراکز تشکیل می‌شود که رسیدگی به این حجم از پرونده‌ها کار بزرگی است و انتظار می‌رود تا خدمات به نحو احسنت به شهروندان ارایه شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معصومه ملکی
۰۷:۰۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
پرونده من که تمام مدارکم تکمیل است با وجود وکیل من هنوز نتونستم پس از یکسال از شورا رای بگیرم و از کسی که طلب دارم حتی جلب هم ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۵
احسن
آخرین اخبار