مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: از 500 واگن مورد نیاز ،250 واگن با استاندارد RFQ شناسایی شده که باید با مشارکت شرکت‌های خارجی و داخلی خریداری شود.

خرید 250 واگن مسافری/ سهم 50 درصدی رجا از حمل و نقل مسافربه گزارش  خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد رجبی مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا در حاشیه سفر رسانه‌ای به مشهد مقدس در جمع خبرنگاران گفت: میانگین عمر ناوگان ریلی کشور به ویژه ناوگان رجا از استاندارد بین‌‌المللی بالاتر است و مجموعه نظارتی و حاکمیتی کشور سعی دارد تا این میانگین را از 40 به 20 سال کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه شرکت رجا فعالیت واگن‌های با عمر بیش از 40 سال را طی سال‌جاری متوقف کرده، گفت: این سیاست در سال جاری و سال‌های آینده ادامه دارد و برنامه خرید ناوگان جدید در قالب مناقصه بین‌المللی ، به منظور جایگزینی واگن‌های از رده خارج شده ، با در نظر گرفتن شرایط سازندگان واگن‌های داخلی و شرکت‌های خارجی مشارکت کننده با تولیدکنندگان داخلی طراحی شده است.

مدیر عامل رجاء از برنامه خرید 500 واگن‌ در این شرکت خبر داد و گفت: شناسایی 250 واگن از این تعداد جهت خرید با استاندارد RFQ صورت گرفته که باید با مشارکت شرکت‌های خارجی و داخلی صورت بگیرد.

رجبی تصریح کرد: در نمایشگاه دو سالانه اینترنس که در برلین برگزار می‌شود اکثر شرکت‌های اروپایی علاقمندی خود را برای حضور در بازار ریلی ایران اعلام کردند ،اما تشریفات مناقصه خرید واگن به یک سال زمان نیاز دارد و فرآیند انعقاد قرارداد تا دریافت واگن‌های مسافری سه سال طول می‌کشد.

ورود سالانه 50 واگن جدید به خطوط ریلی

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به اینکه با دو شرکت سازنده واگن داخلی توافقاتی جهت خرید واگن صورت گرفته، گفت: شرکت‌های سازنده در بهترین حالت سالانه حدود 50 واگن تولید می‌کنند بنابراین طبق برنامه سال‌های آتی ورود سالانه 30 تا 50 واگن جدید محقق شود.

وی با بیان اینکه طراحی و خط تولید واگن‌های مورد درخواست در مجموعه شرکت‌های داخلی موجود است، افزود: واگن‌های جدید را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به تدریج در شش ماه آینده 20 واگن جدید از دو شرکت واگن ساز داخلی دریافت می‌کنیم و این روند تا تحویل 110 عدد واگن جدید به مجموعه واگن‌های رجا ادامه دارد.

رجبی با بیان اینکه در زمان پیک سفر سهم شرکت رجا از حمل و نقل مسافر حدود 50 درصد است، گفت: روزانه 830 واگن رجا در سیر هستند که در راستای کاهش عمر ناوگان 300 واگن از رده خارج می‌شود و برای جبران این کمبود مجبور به عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی طی بازه دو تا سه ساله هستیم.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا توان مالی مناسب برای خرید قطار نداریم، ادامه داد: در قرارداد شرکت‌های خارجی 15 درصد پیش پرداخت و 85 درصد به صورت فاینانس صورت می‌گیرد این در حالی است که برای خرید واگن از شرکت‌های داخلی باید 30 درصد مبلغ قرارداد به صورت پیش پرداخت انجام شود.

انتخاب واگن دست دوم جهت تسریع ورود به ناوگان ریلی

وی با اشاره به اینکه انتخاب واگن‌های دست دوم ، به دلیل تسریع ورود به ناوگان ریلی است ، گفت: در برنامه زمان‌بندی سه ساله مجبور به خرید واگن‌های دست دوم هستیم که تعدادی از این واگن ها تا پنج ماه دیگر وارد کشور می‌شوند ، اما پیدا کردن قطار دست دوم متناسب با شرایط آب و هوایی ایران بسیار سخت است ،چون کشورهایی اقدام به فروش واگن دست دوم می‌کنند که تکنولوژی خود را تغییر دهند ، این در حالی‌است که هم اکنون قطارهای با عمر 30 سال در دنیا برای ادامه کار تا 15 سال دیگر بازسازی می‌شوند و در برلین قطارهای با عمر 40 سال تردد می‌کنند.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: یکی از مشکلات صنعت ریلی استفاده نامناسب از قطارهای خریداری شده است، به طوری که ترنست‌های طراحی شده برای سرعت بیش از 120 کیلومتر در برخی مسیرهای با سرعت کمتر از 90 کیلومتر حرکت می‌کنند که باعث ایجاد خسارت و فرسودگی زودهنگام می‌شود.

رجبی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بلیت قطار نمی‌تواند تأمین‌کننده هزینه‌ها باشد، گفت: با کاهش عوامل بازدارنده شرایط کیفی باید فاصله بین درآمد و هزینه‌ها را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع نگهداری و تعمیرات در این بخش جدی است گفت: ترنست و موتورهای ایرباس باید با استانداردهای بین‌المللی تعمیر و نگهداری شود بنابراین موضوع تعمیر و نگهداری نیاز به بازنگری جدی دارد .

زیانده بودن رجا و قطار زندگی

وی شرکت رجا و قطار زندگی را زیانده دانست و اظهار داشت: زیانده بودن این شرکت به این دلیل ناتوانی بخش مسافری در کسب درآمد هزینه‌های دلاری است، به طور مثال دو واگن رستوران و آشپزخانه قطار زندگی ، با ارزش 6 میلیارد تومان توجیه اقتصادی ندارد چون میزان درآمد آن با قیمت پرداخت شده توسط تسهیلات بانکی و با توجه به نرخ سود بانکی همخوانی ندارد.

رجبی با اشاره به اینکه 65 درصد قطعات یک واگن ارزی است، تصریح کرد: طبق  استاندارد راه‌آهن سیستم ترمز قطار باید طبق استانداردهای بین‌المللی و از دو شرکت خارجی کنور و ساواکا تهیه شود  که البته تجهیزات این بخش 25 درصد قیمت یک واگن را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حدود هزار و 100 واگن در این شرکت فعال هستند، گفت: این واگن‌ها شامل واگن‌های مسافری، واگن‌های مخصوص حمل خودرو، واگن‌های مولد برقی و واگن‌های رستوران هستند.

رجبی با بیان اینکه اضافه کردن واگن‌های جدید علاوه بر کاهش میانگین عمر ناوگان این شرکت، سن ناوگان ریلی کشور را کاهش می‌دهد، گفت: بازسازی واگن‌های قدیمی در دستور کار است، اما طولانی بودن مدت زمان پرداخت‌ها ، رغبت سرمایه‌گذاران در بازسازی واگن‌ها را کاهش داده ، بنابراین با تسهیل امور،شرایط لازم جهت جذب مشارکت سرمایه‌گذاران برای بازسازی قطارها را فراهم می‌کنیم و به محض فروش بلیت ،سهم مشارکت‌ کننده‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت خواهیم کرد.

وی گفت: مذاکراتی با شرکت‌های متقاضی ورود  واگن‌ها نو و دست دوم با ابعاد بزرگتر، انجام شده که در زمان بهره‌برداری نسبت به بازپرداخت سرمایه مشارکت‌کنندگان طی 10 سال همکاری‌های لازم انجام خواهد شد و حتی این شرکت‌ها مشارکت‌های دائمی را هم مطرح کردند.

تعمیر و نگهداری نامناسب واگن ها

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با بیان اینکه طی 15 سال گذشته واگن‌های ترانست با استاندارد اروپایی و درجه یورو 3 وارد کشور شده، عنوان کرد: این واگن‌ها طی دوره بهره‌برداری مورد بی‌مهری قرار گرفته و اقدامات لازم در خصوص تعمیر و نگهداری آن انجام نشده ،اما با مشارکت سازندگان اصلی ، بازطراحی این واگن‌ها  صورت می گیرد تا در بازه زمانی کمتر از شش ماه برخی از عوامل کاهش دهنده خدمات منجرشده به نارضایتی مردم را رفع کنیم.

رجبی با اشاره به تعلق صد در صدی سهام رجا به سازمان تأمین اجتماعی ، تصریح کرد: موانعی در سهم مالکیت این شرکت وجود داشته که با ابلاغ لیست نهایی دارایی‌‌های این شرکت توسط دولت رفع شده و ابلاغیه دولت فرصت مناسبی را برای توسعه ایجاد می‌کند که تحقق این امر درصورت ساختار مالی مناسب عملیاتی می‌شود.

رجبی درخصوص پرداخت نشدن صورت حساب‌ برخی شرکت‌ها بعد از 5 ماه، اظهار داشت : طولانی بودن این پرداخت ها به دلیل روند اداری است،این در حالی است که در بدترین شرایط اقتصادی با تقسیم منابع مالی با کسب رضایت نسبی مجموعه شرکت‌های همکار ،سعی در کوتاه کردن فاصله پرداخت‌ها  داشتیم که در گذشته تا شش ماه بود و آن را به کمتر از چهار ماه تا آخر اردیبهشت می رسانیم.

 مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با بیان اینکه برخی از منابع این شرکت نظیر تعدادی از واگن‌های ترنست و ایرباس از محل طرح‌های دولتی خریداری شده افزود: مجموعه رجا زمان تأسیس متعلق به راه‌آهن بوده ، اما جهت پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی در قالب توافق این سازمان با دولت در سازمان خصوصی سازی به تأمین اجتماعی واگذار شد اما هم اکنون ابهاماتی در دارایی‌های رجا به وجود آمده که متعلق به چه نهادی است و اعطای تسهیلات بانک‌ها را باکندی مواجه کرده است.

رجبی از تبدیل شدن شرکت رجا به هلدینگ کمپانی در آینده خبر داد و گفت: سازمان تأمین اجتماعی را متقاعد خواهیم کرد که شرکت رجا به چند شرکت زیرمجموعه تبدیل شود و به عنوان مثال یکی از این شرکت‌ها به امور تعمیر و نگهداری اختصاص می‌یابد که اسم آن را می‌توان به صورت خام به "رجا صنعت" نام‌گذاری کرد و شرکت دیگری هم برای انجام تمامی امور مهمانداران از قبیل آموزش ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا ادامه داد : کوچک‌سازی رجا و تعدیل نیروی انسانی منتفی است و نیروی فعال یک هزار و 100 نفری موجود در این شرکت به 2.5 برابر افزایش می‌یابد. 




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۵
اصل ۴۴ قانون اساسی ، واگذاری شرکت دولتی رجا به سازمان شبه دولتی تامین اجتماعی, اقدامی غیرقانونی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۵
همکاری با شرکت واگن پارس اراک
آخرین اخبار