معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت عملیاتی شدن لجستیک بار تخصصی در کشور گفت: در طراحی شهری زندگی ريل‌پايه باید برای مردم نهادينه شود.

لزوم عملیاتی شدن لجستیک بار در کشور /شهرسازی ریل پایه اولویت اول در طراحی شهریبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی راه آهن  ایران ،‌ مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست سیاست‌‌‌گذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا بااشاره به اولویت های مدنظر شرکت راه آهن گفت: در حوزه ریلی ۴ موضوع طرح جامع حمل و نقل، یکپارچگی حمل و نقل در بخش بار و مسافر، ارتقاء سطح لُجستیک کشور در بخش بار و شهرسازی ریل‌پایه محورهای اساسی است که راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی توجه خاص به آن دارند.

وی افزود: از آنجایی که در تمام دنیا موضوع توسعه حمل و نقل پاک دنبال می شود و سیستم حمل و نقل ریلی پاک‌ترین شیوه حمل و نقلی از نظر تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی است بنابراین ایده طرح جامع قطارهای حومه‌ای دنبال می‌شود.

تقی زاده با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما شیوه‌های مختلف حمل و نقل درون و برون‌شهری با یکدیگر یکپارچه نیستند، تصریح کرد: در تمام کشورهای دنیا وزارت حمل و نقل وزارت راه متولی حمل و نقل ترکیبی است ،اما حمل و نقل یکپارچه و ترکیبی در ایران هیچ گاه متولی خاصی نداشته و مشکل اساسی در کشور ما تفاوت مدیریت حمل و نقل درون‌شهری با مسئول و مدیریت حمل و نقل برون‌شهری است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود:در تمام کشورهای دنیا، وزارت راه متولی حمل و نقل درون‌شهری شهرداری و متولی حمل و نقل برون‌شهری است وآنها موظف هستند، هر دو مدل‌های حمل و نقلی را با یکدیگر ترکیب کنند، به طوری که مسافر احساس نکند، با تغییر ناوگان حمل و نقلی از یک سازمان به سازمان دیگر رفته است.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه در کشور ما حرکاتی ضد یکپارچگی حمل و نقل داریم گفت: به طور مثال پایانه اتوبوسرانی جاده‌ای که باید در شهر متمرکز باشد و دیگر سیستم‌های حمل و نقل شهری متصل شود، را از شهری نظیر تهران به بیرون از شهر منتقل می‌کنیم و یا عده‌ای معتقد هستند که باید ایستگاه راه‌آهن به خارج از شهرها برود و این حرکات غیرکارشناسی کاملاً ضد یکپارچگی است.

وی همچنین در خصوص لزوم توسعه لجستیک در حمل و نقل بار کشور بیان کرد: در حالی که لجستیک به معنای ایجاد سیستم حمل و نقل قوی و در کنار آن انبارداری، گمرک و یکپارچگی حمل و نقل استاما تا کنون تنها وظیفه حمل بار مدنظر بوده وتوجهی به موضوع لجستیک نشده اما خوشبختانه این وظایف به تازگی در بخش حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است.

به گفته معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی؛این معاونت تلاش می‌کند یکپارچه‌سازی مدل‌های حمل و نقل بار را در قالب لجستیک بار دنبال کند.

تقی زاده با بیان اینکه در اکثر شهرهای اروپایی سیستم ریلی بار زیادی از جابه‌جایی مسافر و حمل کالا را بر عهده دارد و زندگی‌ها در اروپا به سمت ریل‌پایه بودن در حال حرکت است، گفت: موضوع شهرسازی ریل‌پایه را از دیگر مسایل قابل توجه در حوزه ریلی است چراکه اگر به موضوعات اساسی در این حوزه بر طراحی شهری توجه نشود، مشکلات خاصی ایجاد خواهد شد.

به گفته وی سیستم ریلی به علت نیازمند بودن به زیرساخت‌های خاص باید در طراحی شهری و شهرسازی مورد توجه باشد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار