بدون اغراق می‌توان گفت با همه کاستی‌های موجود در شعر آیینی، شاعران جوان اتفاقات خوب و چشمگیری را در این حوزه رقم زده اند.

مجید نجفی شاعر آیینی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص کیفیت اشعار آیینی امروز گفت: در این که صنعت شعر با توجه به زبان امروز، پیشرفت های بسیاری داشته هیچ حرفی نیست و انصافا شعر آیینی هم از این قاعده مستثنا نبوده و شعرای جوان ما اتفاقات خوب و چشمگیری را در شعر آیینی رقم زده‌اند که بدون اغراق می‌توان گفت فضای کنونی شعر آیینی با همه کاستی های موجود بهترین روزهای خودش را در تاریخ شعر تجربه می کند؛ اما معنای آن این نیست که در این حوزه به طور قطع و یقین به قله شعر آیینی رسیده‌ایم و بدون شک راه سختی پیش رویمان قرار خواهد داشت. 

وی در ادامه افزود: کار یک شاعر آیینی بسیار سخت‌تر از هر شاعر و نویسنده دیگر است؛ زیرا او علاوه بر اینکه قواعد و اصول اولیه یک شعر را رعایت می‌کند، باید حواسش به ولایت، محبت و حریم بلند حضرات آل الله علیهم السلام نیز باشد. زیرا وارد حریمی شده که بسیار بلند مرتبه، نورانی و وسیع است و این صرفا با دانستن قواعد شعری به دست نمی آید.

شاعر کتاب‌های «هوی نهنگان» و «من بودم و تو» در پایان پیرامون استفاده از مطالب مستند در این آثار خاطرنشان کرد: به صورت عمومی نمی‌توان درصد خاصی را برای استفاده از مطالب مستند در شعر شاعران آیینی تعیین کرد، اما چون فضای شعر آیینی محصول یک حقیقت محض است که چهارچوب مشخصی داشته و عاری از هر گونه افسانه پردازی است، طبعا مطالب بی سند و توهم زده در آن جایی نخواهد داشت. حتی در جایی که شاعر از ذوق خود در برداشت از مطلبی استفاده می کند، حتما پشتوانه حدیثی، روایی و تاریخی؛ کم و زیاد و یا پوشیده و آشکار در آن اثر موجود است.



انتهای پیام/


 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.