مشهد؛

اجرای "طرح گذربندی" در معابر مشهد

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد از اجرای "طرح گذربندی" در 47 معبر مشهد تا پایان سال جاری به منظور اعمال حق تقدم و تسلط عابر پیاده در محیط شهر و افزایش ایمنی عابران پیاده خبر داد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ سعید اکبریان گفت: توجه به رویکرد حمل و نقل انسان‌مدار، مهم‌ترین اولویت حوزه حمل و نقل است و ضرورت دارد نظام شبکه شهری متناسب با این موضوع اصلاح و آماده‌سازی شود.

وی افزود: بهبود زیرساخت‌های شبکه معابر به منظور تردد ایمن عابران و نیز تامین آسایش و سلامت جسمی و روحی شهروندان اعم از سواره و پیاده، وظیفه حوزه‌های اجرایی شهرداری است.
مدیر برنامه‌ریزی و نظارت حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: در شهرها عابران پیاده در برابر خودرو از خود قدرت دفاعی ندارند و از طرفی اگر بخواهیم سلامتی و عمر شهروندان افزایش و آلودگی هوا و ترافیک کاهش پیدا کند راهی جز اولویت دادن به عابران پیاده نداریم.
اکبریان تصریح کرد: با توجه به این مهم اجرای طرح گذربندی به منظور ایمن‌سازی عبور و مرور عابران پیاده در شهرداری مشهد آغاز شده است.
وی افزود: این طرح با همکاری سازمان حمل و نقل و ترافیک، مناطق شهری مشهد، مشاور مدیریت طراحی و بهسازی شهری، سازمان فرهنگی و تفریحی، مدیریت روابط عمومی و... در حال اجرا است.
وی گفت: طرح گذربندی با هدف اعمال حق تقدم و تسلط عابر پیاده در محیط شهر مشهد به اجرا درآمده است.
مدیر برنامه‌ریزی و نظارت حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: در حال حاضر معابر اصلی شهر مشهد 700 کیلومتر است که 22 درصد مساحت شهر را شامل می‌شود؛ به این معنا که یک چهارم فضای شهری در تسلط خودروها قرار دارد و این در حالیست که برای پیاده‌روی شهروندان فضای مناسبی را فراهم نکردیم.
اکبریان افزود: در این راستا باید اقداماتی انجام داد تا عابران پیاده بتوانند در امنیت کامل از معابر شهری، سواره‌روها، پیاده‌روها، گذرگاه‌های عرضی، پل‌های هوایی و... استفاده کنند.
وی با بیان اینکه طرح گذربندی در 4 فاز اجرایی می‌شود، گفت: این طرح در فازهای ایمن‌سازی شبکه معابر برای تردد عابر پیاده، توسعه دوچرخه‌سواری و محدودیت تردد موتورسیکلت، رفع موانع دید ترافیکی و انضباط و هدایت ترافیکی در حال اجرا است.
مدیر برنامه‌ریزی و نظارت حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه کرد: از مهم‌ترین اولویت‌های طرح گذربندی شناسایی معابر نا ایمن برای عابران پیاده است که سبب بروز خسارات جانی شده؛ در این راستا 47 معبر اصلی شناسایی شده و تا پایان سال جاری موارد نا ایمن آن رفع خواهد شد.
اکبریان گفت: به طور میانیگن در هر منطقه شهری 3 تا 4 معبر شناسایی و اقدامات اجرایی آن آغاز شده است.
به گفته وی، مقرر شده تا هر سال معابر دیگر شناسایی و در دستور کار قرار بگیرد.
مدیر برنامه‌ریزی و نظارت حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: همچنین طی ارسال ابلاغیه‌ای، هر منطقه شهری باید تیمی مجهز به صورت شبانه‌روزی برای تعمیر و نگهداری این معابر در حالت آماده‌باش قرار بگیرند.
اکبریان به ارائه آماری در خصوص تصادفات شهری پرداخت و در این خصوص گفت: روزانه به طور میانگین 260 تصادف شهری در مشهد رخ می‌دهد که 80 نفر از این طریق مصدوم و ماهیانه یک تا دو نفر جان خود را از دست می‌دهند.
وی افزود: مهم‌ترین علت تصادفات نیز برخورد عابر پیاده با وسایل نقلیه است اما آیا راه کاهش آن افزایش پل‌های عابر پیاده، زیرگذرها و... است.
مدیر برنامه‌ریزی و نظارت حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه کرد: اعتقاد ما این است که عابران پیاده به خودروهای سواری تقدم دارند و حتی چراغ‌های فرماندهی باید براسای اولویت حرکت عابران پیاده تنظیم شوند.
اکبریان با بیان اینکه بدون فرهنگ‌سازی نمی‌توان حق تقدم را در اختیار عابران پیاده قرار داد، گفت: در این راستا و طبق تبصره 3 ماده 2 قانون راهنمایی و رانندگی تعدادی از شهروندان مسوولیت‌پذیر شهر را می‌توان آموزش داد تا به عنوان نمانده پلیس راهور با متخلفان برخورد کنند.
وی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های قانونی این طرح در حال بررسی است اما اگر هر شهروندی تخلفی را در شهر مشاهد می‌کند می‌تواند به سامانه 137 اعلام نماید.

انتهای پیام//آ.ج

برچسب ها: اجرا ، طرح ، معابر مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار