حسینیه‌ها و مساجد بلکه بازار و کوچه و خیابان‌های یزدونخل ۲۰۰ ساله امیرچخماق سیاه‌ پوش شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ نخل‌هایی که در طول سال استوار و پابرجا در مقابل حسینیه‌ها و مساجد و گاه در میادین شهر ایستاده‌اند، در این ایام سپاه‌پوش و برای نخل‌برداری روزهای تاسوعا و عاشورا آماده می‌شوند.

در بسیاری از محله‌ها، سپاه‌پوش کردن نخل‌ها به عنوان نماد عزاداری یزد، دو روز قبل از تاسوعا انجام می‌شود اما برخی نخل‌های قدیمی‌تر در روزهای نخستین ماه محرم سیاه‌پوش می‌شوند.

یکی از قدیمی‌ترین نخل‌های استان که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد، نخل میدان امیرچخماق است که با حضور مردم سیاه‌پوش شد تا عزاداری در شهر به صورت رسمی در اصلی‌ترین میدان یزد اعلام شود.

مهیای برپایی باشکوه‌ترین مراسم‌ عزاداری است و در نخستین روزهای محرم، نخل‌های این شهر نیز سپاه‌پوش شدند.

عزاداری‌های ماه محرم به ویژه دهه اول این ماه که در یزد با شکوه خاصی برگزار می‌شود و از عظیم‌ ترین مراسم‌های عزاداری به شمار می‌رود، یزد را شهره خاص و عام کرده است.

در یزد که در همه ایام سال، با مناسبت و بی‌مناسبت، مراسم‌های روضه‌خوانی اباعبدالله الحسین (ع) برپاست و هفته‌ای نیست که در کوی و برزنی، پرچمی برای دعوت مردم به مراسم روضه‌خوانی نصب نشده باشد، در ایام ماه محرم شور و نوایی دیگر برپاست.

هر سال بلافاصله بعد از عید غدیرخم، حسینیه‌ها و مساجد برای ماه محرم آماده می‌شوند و زن و مرد و پیر و جوان گردهم جمع می‌شوند تا حسینیه‌ها و مساجد محله‌های خود را غبارروبی و نظافت کنند، پرچم سیاه عزا بر در و دیوار آن بیاویزند و شرایط را برای برگزاری مراسم‌های روضه‌خوانی و عزاداری و پذیرایی از عزاداران اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) مهیا کنند.

نه تنها حسینیه‌ها و مساجد بلکه بازار و کوچه و خیابان‌های یزد نیز سیاه‌پوش می‌شوند و همه مردم مهیای برگزاری باشکوه‌ترین مراسم‌های عزاداری می‌شوند.
انتهای پیام/ی




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار