در ایام محرم، خیل عظیمی از جمعیت عزادار به تکایا و هیئت ها می روند که از این جهت رعایت بهداشت و سلامت بسیار مهم است.

محمدصادق اسلامی مدیر بهداشت محیط معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به برپایی تکایا و هیات های عزاداری در ایام محرم، تاکید کرد: رعایت بهداشت فردی و بهداشت غذایی در اینگونه اماکن برای سلامت مردم و همپنین ارائه نذورات مطمئن ضروری است.

وی نظارت بر اماکن برپاشده برای عزاداری سیدالشهدا را از برنامه های هرساله کشور و استان گیلان دانست و افزود: هر سال قبل از محرم با بازدید از تکایا، بهداشت آب، بهداشت فردی متصدیان توزیع، سلامت نذورات و کارت تندرستی افراد نظارت و بررسی های لازم انجام می شود. 

مدیر بهداشت محیط استان گیلان از بررسی وضعیت ظروف یکبار مصرف در ایستگاه های صلواتی و کلرسنجی آب مصرفی در هیات‌ها خبرداد و گفت: بهداشت و سلامت نذورات از اهمیت ویزه ای برخوردار است، زیرا در صورت کوچکترین اشتباه در تهیه و توزیع غذاها یا آشامیدنی‌ها امکان مسمومیت جمع کثیری از عزاداران وجود دارد و بر همین اساس نظارت بر این بخش با دقت بالایی صورت می گیرد. 

به گفته اسلامی قبل از شروع ایام عزاداری، آموزش های لازم و هماهنگی برای تهیه مواد اولیه مورد تائید به مسئولین تکایا و هیات ها داده شده است. 

وی استعمال دخانیات تهیه کنندگان غذا و افراد مستقر در تکایا را تخلف خواند و اظهار داشت: بهتر است برای طبخ غذا و توزیع نذورات از افراد دارای کارت تندرستی استفاده شود و ارائه این کارت در ایام کنونی رایگان بوده است. 

در ادامه علی حسنی یزدی مدیر بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از بررسی نقاط ضعف و قوت بهداشت اماکن عزاداری ایام محرم در سالهای گذشته خبر داد و اذعان کرد: قبل از شروع ماه محرم، با همکاری شهرداری و سازمان تبلیغات جلساتی برای بررسی نقاط قوت و ضعف تکایا برگزار و علاوه بر آن برای برپایی هیت های عزاداری امسال نیز برنامه ریزی های لازم انجام شد.

وی با اشاره به وجود 80 تیم نظارتی روی تکایا و هیات‌های عزاداری در شهر مشهد، ادامه داد: با توجه به اینکه برپایی هیات‌ها و توزیع نذورات فعالیتی داوطلبانه و خیرخوانه است، معمولا داوطلبان سعی در برگزاری هرچه بهتر مراسم و ارائه بهترین خدمات به عزاداران هستند. 

مدیر بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ظروف غذاها و نوشیدنی ها، نحوه شست و شو، ایمنی و بهداشت فردی و برخورداری افراد از کارت بهداشت را از جمله موارد مورد بررسی در ایستگاه های صلواتی و اماکن عزاداری برشمرد و اظهار داشت: با توجه به بررسی های انجام شده طی سالهای اخیر، روند بهداشتی و سلامتی این اماکن رو به بهبود است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار