به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ این نشست با حضور بهنام کامرانی(هنرمند معاصر و منتقد) حسینعلی ذابحی(نقاش) و سعید دولتی (نمایشگاه گردان این رویداد) در گالری لاله برگزار شد.
در این برنامه شهرام بابایی(مدیر هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) ترانه صادقیان(نقاش) و تعدادی از نقاشان همدان نیز حضور داشتند.
در ابتدا سعید دولتی، به دشواری های گردآوری مجموعه آثار اشاره کرد و گفت: جمع آوری آثار نقاشان یک استان مشکلات خود را دارد، محدود بودن انتخاب هنرمندان نمایشگاه به محدوده استان و پراکندگی محل زندگی ایشان در شهرهای دیگر و در نتیجه به وجود آمدن مشکل ارتباطی ، دعوت از هنرمندان ، تحویل آثار و ...
در ادامه حسین علی ذابحی(نقاش) از مجموعه آثار ارائه شده در نمایشگاه اظهار رضایت نموده و عنوان کرد، از این که در شهرستان ها این تعداد نقاش فعال و حرفه ای حضور دارند،خوشحال است. همچنین او معتقد بود که زندگی در تهران یا شهرستان مهم نیست، اگر هنرمند هوشیار و عاشق باشد در هر شهر و روستایی نیز می تواند آثاری زیبا و کاملاً معاصر ارائه نماید.
بهنام کامرانی نیز در تایید این نمایشگاه و برپایی نمایشگاه های ادواری استان ها در گالری لاله گفت، این مرکز یکی از مردمی ترین گالری های تهران است که بیشتر مخاطبانش غیر هنرمند و از رهگذران پارک و بعضی اوقات گردشگران خارجی هستند که می توانند از طریق این گونه نمایشگاه ها با فرهنگ و هنر دیگر نقاط ایران آشنا شوند و بهتر است که با همکاری نهادهای گردشگری و یا شهرداری ها وجوه زیستی و تاریخی هر شهر نیز به موازات آثار هنری به نحوی معرفی شود.
وی افزود این اقدام بسیار خوب و مفیدی است برای معرفی نقاشانی که فعالیت شان در شهرستان است و با این نمایشگاه ها منِ نقاش متوجه می شوم که کدام نقاش اهل کدام شهر است. همینطور که تا این لحظه نمی دانستم بعضی از نقاشان معاصر در این مجموعه همدانی هستند. از طرفی کاتالوگ هایی که برای نمایشگاه های شهرهای مختلف چاپ می شود، می تواند مرجع خوبی برای پژوهشگران باشد تا به شناسایی نقاشان ایران بپردازند.
در ادامه وی به هویت و مشخصه یک نقاش اشاره کرد و گفت، لازم نیست یک نقاش حتماً در آثارش به صورت مستقیم به منطقه و اقلیمی که در آن زندگی می کند بپردازد. اما به صورت مستتر و ذاتی، باید از نقاشی این شخص، فضا و محیطی که در آن زیسته است را تشخیص داد. به طور مثال هنرمندان کردستان را می توان از جسارت و شور خاصی که با رنگ های درخشان درآثارشان جلوه گر می شود، شناخت. اما با همه این احوال،او معتقد است که نقاش آزاد است هر لحظه تغییر کند.
سعید دولتی در ادامه افزود من جور دیگری فکر می کنم و معتقدم تغییرات هنرمند باید از درون وی بجوشد و باید به صورتی کاملاً استحاله شده و پایدار و به دور از در نظر گرفتن شرایط بازار و فروش اتفاق افتد در غیر این صورت هنرمند نقاش به سمت سفارشی شدن و حتی بازاری شدن پیش می رود و خود واقعی اش را گم می کند. کما اینکه بعضی از نقاشان خوب و با استعداد کشورمان دچار این مسئله شده اند.
بهنام کامرانی در ادامه گفت، گاهی موقعیت جغرافیایی هنرمند می تواند در آثارش بی تاثیر باشد، به طور مثال محمد علی شیوایی(کاکو) که بیرون از شهر شیراز می زیست، ولی آثاری کاملاً مدرن به وجود آورد که در مراکز و محافل معتبر هنری پذیرفته و مورد توجه واقع شد. و یا زنده یاد مکرمه قنبری در روستایی دورافتاده در شمال ایران به خلق آثاری خودانگیخته می پرداخت. در گذشته هنرمندان برای دیدن آثار دیگران مجبور بودند به تهران و یا خارج سفر کنند. ولی امروزه به واسطه تکنولوژی وارتباطات مجازی لازم نیست که در محیط مورد نظر قرار بگیرند و در هر نقطه ای که باشند، از طریق اینترنت قادر به مطالعه و شناخت دیگر فرهنگ ها و گفتگو با هنرمندان سایر جهان هستند.
امروزه علاوه بر این که در هنر نگاه جهانی وجود دارد، خصوصیات منطقه ای نیز بسیار مهم است و خوب است که هنرمند در وطن خودش کار هنری انجام دهد. چرا که اگر حتی در خارج از کشور هم زندگی کند، در نهایت به چشم یک مهاجر به او نگاه می کنند.
در حال حاضر خیلی از هنرمندان تهران به دلیل بالا بودن قیمت اجاره ها به شهرستان ها می روند و کارگاه های بزرگی در اختیار گرفته و حتی از همان جا آثاری خلق می کنند و به اکسپوها و حراجی های معتبر نیز راه می یابند.
در پایان حسینعلی ذابحی به نقش رسانه ها در معرفی رویدادهای هنری اشاره کرد و افزود اگر این گونه نشست ها و صحبت ها از طریق رسانه ها منعکس شود، بسیار تاثیر گذارتر خواهد بود.
انتهای پیام/ د