سران کشورهای جهان برای ارائه کمک مالی به افغانستان در یک نشست دو روزه در بروکسل گرد هم آمده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، نشست دو روزه سران کشورهای بزرگ جهان برای جمع‌آوری میلیاردها دلار پول بیشتر برای کمک به اداره افغانستان تا سال 2020 در حالی روز گذشته (سه‌شنبه) در بروکسل آغاز شد که امیدواری مقامات شرکت‌کننده در این نشست نسبت به از سرگیری دور جدید مذاکرات صلح در این کشور به وضوح تحت‌الشعاع حملات خشونت‌بار اخیر طالبان قرار داشت.

پانزده سال پس از تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان (متعاقب حملات تروریستی 11 سپتامبر) که باعث پایان دادن به حاکمیت طالبان در این کشور شد، افغانستان همچنان متکی به کمک‌های بین‌المللی است و تهدید عناصر طالبان علیه پیشرفت و امنیت این کشور نیز کماکان ادامه دارد.

در این نشست دو روزه، مقامات حدود 70 کشور خارجی از جمله آمریکا، روسیه، ایران، چین و هند حضور دارند و قرار است امروز – چهارشنبه – در روز پایانی این نشست بر سر راهکارهای کمک به افغانستان و میزان کمک مالی سالیانه به این کشور برای بازه زمانی 2017 تا 2020 به توافق برسند. 

«فرانز میشل ملبین،» فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان، روز گذشته گفت کشورهای غربی برای کمک به  افغانستان به مدت 4 سال دیگر به توافق رسیده‌اند و تنها درباره مبلغ این کمک باید به توافق برسند.

«فدریکا موگرینی،» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز سعی دارد در حاشیه این نشست، مواضع چین، ایران، روسیه، آمریکا، پاکستان و هند را در خصوص فرآیند صلح در افغانستان به یکدیگر نزدیک کند.

ملبین روز گذشته به خبرنگار رویترز گفت چنانچه کشورهای تاثیرگذار جهان نتوانند در آینده نزدیک به صلح در افغانستان دست یابند، برقراری صلح در این کشور در آینده نه چندان دور، هزینه به مراتب بیشتری به دنبال خواهد داشت. 

«جان کری،» وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته یعنی یک روز پس از آنکه طالبان با حمله به مرکز ولایت کندوز در شمال افغانستان، توان دفاعی نیروهای امنیتی افغان را زیر سوال برد، در حاشیه نشست بروکسل به طور جداگانه با «اشرف غنی،» رئیس جمهور افغانستان، دیدار و گفتگو کرد. به گفته «جان کربی،» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، دو طرف در این نشست، درمورد راه‌های تقویت دولت افغانستان و افزایش توانمندی نیروهای امنیتی این کشور به بحث و گفتگو پرداختند. 

به گفته یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، واشینگتن خواهان از سرگیری "بدون قید و شرط" مذاکرات صلح در افغانستان است؛ اما به اعتقاد وی، مادامیکه طالبان در خاک پاکستان در امنیت کامل قرار دارد، مذاکراتِ بدون پیش‌شرط با دولت افغانستان را نخواهد پذیرفت.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار