گفتمان علمی یک موضوع مهم در کشور ما/ وزارت امور خارجه از فناوری های نوین حمایت می کند

گفتمان علمی یک گفتمان قالب در کشور ما است و ما از همکاری های بین المللی در زمینه فناوری های نوین حمایت می کنیم.

گفتمان علمی یک موضوع مهم در کشور ما/ وزارت امور خارجه از فناوری های نوین حمایت می کند
به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران، تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه در "نشست سفرا 31 كشور" در «نهمين نمايشگاه فناوري نانو» که صبح امروز در نمايشگاه بين المللی تهران برگزار شد، اظهار داشت:‌ برگزاری نشست های مشترک بین المللی تلاش مهمی برای تبادل نظر بین ایران و سایر کشورهای جهان در زمره فناوری های نوین خصوصا نانو است.

وی ابراز داشت: در دوران پسابرجام یکی از مسئولیت های مهمی که وزارت امور خارجه برای خود تعریف کرد، حمایت از طرح های علمی، تحقیقاتی و فناوری در تمام حوزه ها است.

تخت روانچی تصریح کرد: با لغو تحریم های ظالمانه ای که بر کشور تحمیل شد زمینه مناسبی برای فعالیت و همکاری ایران در زمینه های مختلف فراهم آمده است.

معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه بیان کرد: کشور ما دارای جمعیت جوان، مستعد و علاقمند به علم و فناوری است و فرهنگ علم و پژوهش در کشور ما نهادینه شده است. در حوزه دانشگاهی در زمینه فناوری های نوین و مقالات تبادل خوبی با سایر کشورها داریم.

وی با تاکید بر اینکه دولت ایران بر حوزه فناوری نوین توجه ویژه ای دارد اظهار داشت: علم و فناوری در کشور ما موضوع مهمی است و حرکت ما در این زمینه رو به رشد است و تلاش دولت و دانشمندان در تسریع این جریان است.

تخت روانچی ابراز داشت: گفتمان علمی یک موضوع مهم و  قالب در کشور ما است و ما باید به خودباوری در زمینه فناوری های نوین دست یابیم.

معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه در حال حاضر ما وارد همکاری های بین المللی شده ایم، بیان کرد: ما در دوران پسابرجام برای تبادلات علمی و فناوری آماده همکاری در حوزه علمی، دانشگاهی و تبلیغاتی هستیم و امیدواریم همکاری هایمان را با سایر کشور ها در زمینه علم و فناوری توسعه دهیم.

وی اظهار داشت: در گذشته در زمینه علم و تحقیقات علیه ایران تحریم هایی صورت گرفت که در حال حاضر شورای امنیت خواستار تعییر بنیادین در فعالیت هسته ای ایران است.

تخت روانچی بیان کرد: ما در زمینه فعالیت های هسته ای با سایر کشور ها همکاری هایی را آغاز کردیم که این رویکرد باعث پیشرفت ایران و سایر کشورها در این حوزه می شود.

معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه تاکید کرد: وزارت خارجه تحت عنوان دیپلماسی علم و فناوری وظایفی برای خود تعریف کرده است و حمایت از حوزه علم و فناوری و تسهیل فعالیت های دانشگاهی در حوزه بین المللی را در دستور کار دارد.

تخت روانچی تصریح کرد: وزارت امور خارجه نمایندگی های خود را در حوزه علم و فناوری در برخی کشور ها فعال نموده و همچنین در تعدادی کشور ها کارگروهی در زمینه علم و فناوری داریم.

وی با تاکید بر اینکه محصولات دانش بنیان خوبی در کشور تولید شده است، ابراز داشت: یکی ازابعاد در تبادلات اقتصادی ایران با سایر کشورها انتقال فناوری است،  یعنی علاوه بر تجارت، انتقال علم و فناوری نیز خواهیم داشت. کشور ایران علاقه مند به سرمایه گذاری در زمینه فناوری و انتقال آن به سایر کشور ها است.

معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه در پایان یادآور شد: وزارت امور خارجه از تمام فعالیت های علمی و تحقیقاتی حمایت می کند، گسترش این فعالیت ها به نفع ایران، سایر کشورها و جامعه بشریت است. ما باید به پیشرفت علم برای خدمت به بشریت متمرکز باشیم و جمهوری اسلامی ایران می تواند این کار را در سطح بین المللی انجام دهد.

وزارت امور خارجه از فناوری های نوین حمایت می کند
در ادامه مراسم علی مرتضی بیرنگ،  معاون امور بین الملل و تبادل فناوری اظهار داشت:‌ طی چند سال گذشته که جشنواره نانو برگزار شده است، از این  فرصت برای توسعه همکاری  های فناوری در حوزه بین المللی بهره زیادی برده ایم.

وی در ادامه افزود: طی سال گذشته و امسال در دوره پسابرجام سعی بر این است که برنامه مشخصی در زمینه فناوری های نوین برای سفرای خارجی مقیم تهران فراهم کنیم.

بیرنگ ابراز داشت: در این نشست آخرین دستاوردهای حوزه نانو تکنولوژی، سیاست های کشور در این حوزه و برنامه هایی برای همکاری های بین المللی را در حوزه نانوتکنولوژی در نظر داریم، تا توسط مسئولین ستاد نانو  و معاون علمی فناوری ریاست جمهوری برای سفرا و دیپلمات های کشور های خارجی تشریح و تبیین نماییم.

معاون امور بین الملل و تبادل فناوری در خصوص همکاری با سایر کشورها بر اساس نیاز ها و ظرفیت هایی که در آن کشور ها برای همکاری وجود دارد، بیان کرد: طی سال گذشته نیز پس از این نشست مشترک نتایج خوبی داشتیم و پس از آن همکاری هایی در زمینه فناوری های نوین آغاز شده است که سفرای سایر کشور ها می توانند از دستاورد هایی که در این نمایشگاه مشاهده نموده اند در راستای تبادلات با کشور خود استفاده کنند. 

وی اظهار داشت: ما در هفته جاری میزبان کار گروه مشترک فناوری ایران و اتریش بودیم که یکی از موضوعات آن بحث همکاری در حوزه نانو بود، همچنین برنامه مفصلی با چین در حوزه نانو تکنولوژی و آکادمی علوم چین در زمینه تجهیز دبیرستان های چین به آزمایشگاه های نانو داریم.

بیرنگ در پایان یادآور شد: کشور ما دفتری را در یکی از پارک های فناوری بسیار مهم دنیا در حوزه نانو به نام نانو پلیس ایجاد نموده که هدف از آن توسعه همکاری های فناوری بین شرکت های دانش بنیان با کشور های خارجی در حوزه نانو است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار