مراسم عزاداری جمعه نشلجی ها در سومین جمعه از ماه مهر با سخنرانی حجت الاسلام دکتر مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت و معاون حقوقی رییس جمهور برگزار می‌شود.

اجرای آیین عزاداری جمعه نشلجی ها در مشهد اردهال کاشانبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،این آیین فردا صبح روز جمعه 16 مهر با حضور خیل عزاداران شهید اردهال بویژه از روستای نشلج و مقامات کشوری،استانی ومحلی در آستان مقدس سلطان علی بن باقر علیه السلام اجرا می شود.

سومین جمعه مهر ماه با عنوان «جمعه نشلجی ها»،در بزگداشت هفتمین روز شهادت سلطان علی بن باقر(ع) هرسال توسط مردم متدین و ولایتی روستای نشلج با مراسم سوگواری و تعزیه خوانی و حضور دهها هزار نفر از اقصی نقاط میهن اسلامی در آستان مقدس این امامزاده واحب التعظیم در مشهد اردهال برگزار می شود.

آیین سنتی مذهبی قالیشویان سلطانعلی‌بن باقر(ع) نیز هر سال دومین جمعه از ماه مهر به تاریخ شمسی در بزرگداشت مقام این فرزند بلافصل امام باقر(ع) و شهادت مظلومانه آن حضرت که چون اباعبدالله ‌به شهادت رسیده و  سر از بدنش جدا شده است با حضور یکی از مقامات بلند پایه کشور در مشهد اردهال کاشان با حضور خیل عزاداران از این  شهرستان بویژه اهالی فین و سایر مردم ولایتمداراز سراسر کشور از جمله استانهای مرکزی، تهران،قم و اصفهان برگزار می‌شود.
قالی نمادی از جنازه مطهر شهید اردهال است که شستشو داده می‌شود.

شایان ذکر است: نام این امامزاده به عنوان یکی از برجسته ترین و پنج امامزاده لازم التعظیم در کشور، علی با القاب ابالحسن و طاهر از مادرش با نام ام ولد (نام او زینب. لیلا. ام حلیمه) و پدرش امام پنچم حضرت امام محمد باقر بن الحسین (ع) است.

سلطان علی ابن باقر (ع) دارای دو فرزند به نام های احمد و فاطمه می باشد که فاطمه یکی از همسران امام موسی کاظم (ع) است.

آن حضرت در سال 113 هجری در اوایل قرن دوم هجری با مسئولیت نائب خاص امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) به میزبانی اهالی منطقه فین کاشان و روستای خاوه اردهال در دوران حکومت هشام بن عبدالملک (105- 125) وارد ایران در منطقه فین کاشان شد.

این امامزاده لازم التعظیم که جایگاه فرزند، برادر و عموی امام و ابوزوجه امام هفتم را در خاندان رسالت دارد پس از سه سال ارشاد و تبلیغ دین اسلام و حل مشکلات اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی مردم منطقه ، به تاریخ 27 جمادی الثانی سال 116 ه.ق به دست دشمنان کینه توز در قتلگاه محلی در دره ازناوه (در نزدیکی مشهد اردهال و چهار کیلومتری حرم مطهر) درسن 32 سالگی پس از جنگی نابرابر به همراه بیش از یکصد نفر از یاران با وفایش به شهادت رسیدند.

حضرت سلطان علی بن باقر(ع) در این جنگ نابرابر که تنها 55 سال بعد از واقعه کربلا اتفاق افتاد با لب تشنه سر از بدن مبارکش جدا و به دارالخلافه فرستاده شد.

مدفن یا مرقد یاران آن حضرت نیز که در رکابش به شهادت رسیدند تعدادی در قتلگاه و حدود 70 نفر از آنها نیز در جوار حضرت در بارگاه ملکوتی حضرت سلطان علی بن باقر(ع) قرار گرفت بطوری که کرامات زیادی از امامزاده در حرم مطهر و محل قتلگاهش مشاهده شده و حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی نیز طی بازدید از سردابه حضرت و اذعان به آثار حیات گونه ای در اجساد مطهر 70 نفر از یارانش درجوار بارگاهش اثبات شده است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.