به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر انجمن تعزیهخوانان استان اصفهان با بیان اینکه تعزیهخوانی در اصفهان اکنون در جایگاه اصلی خود قرار ندارد، گفت: در این سالها ادعا داشتهایم که اصفهان مرکز تعزیهخوانی ایران است اما اکنون میتوانیم بگوییم تنها از لحاظ کمی اصفهان مرکز تعزیهخوانی ایران است.
حسینعلی مومنزاده ادامه داد: شاید بتوان گفت که ما اکنون در این زمینه مانند مسابقه خرگوش و لاک پشت عمل کردهایم زیرا اصفهان با وجود استعدادهای فراوان و همچنین بزرگانی که در این عرصه فعال هستند، باید به خوابی برود تا دیگر شهرها از این فرصت استفاده کنند.
وی با انتقاد از اینکه اکنون از مکتبها و فرهنگ اصیل تعزیهخوانی دور شدهایم و این موضوع مطلوبی برای شهری مانند اصفهان نیست، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از تعزیهها بر مبنای تعزیهخوانی خوانده نمیشود و این موضوع اکنون نهتنها در اصفهان بلکه در تهران نیز اتفاق افتاده است و اگر با چنین عملکردی در تعزیهخوانی پیش برویم درمحمدتقی سعیدی، پیشکسوت تعزیهخوانی اصفهان در این نشست با بیان اینکه از هنرهای موسیقی بسیار با ارزش و مهم در تاریخ هنری به شمار میرود، اظهار داشت: تعزیهخوانی هنری بسیار مهم بوده و نباید این هنر را دست کم ارزیابی کرد؛ از نظر من هنر تعزیهخوانی را میتوان فراتر از موسیقی اپرا دانست زیرا در این هنر تغییر سبک بدون فاصله و پرده انجام میشود.
وی افزود:
موزیک در تعزیهخوانی در زمان های گذشته به صورتی که اکنون از موسیقی در تعزیه استفاده
میشود نبوده است و تنها از موسیقی به بهانه پر کردن فواصل و خلأهای زمانی استفاده
میشد. در تعزیههای قدیمی زمانی که یکی از یاران امام(ع) برای اجازه گرفتن از ایشان
به سمت امام حسین(ع) میروند فاصله یک دقیقهای رفت و برگشت وی را با موسیقی پر میکردند.
انتهای پیام/م