در ایام محرم عکاس با سوژه‌های زیادی مواجه می‌شود که با نگاه عکاسی و اعتقادی و با توجه به آوای دل خود می‌تواند یک کار سراسر از عاطفه و احساس را به سرانجام برساند.

محمد فوقانی، عکاس فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص دید و نگاه عکاسان در ایام محرم گفت: در این ایام و مراسم های خاصی که دارد٬ عکاس با سوژه های زیادی مواجه می‌شود که با نگاه عکاسی و اعتقادی و با توجه به آوای دل خود می تواند کوچکترین اتفاقات تا نماهای عمومی را  که در این دهه دیده می شود را ثبت کند. عکاس باید برای عکسی که ثبت می کند، تعریف و انشای خاص داشته باشد. عکس، دیالوگ و موسیقی ندارد؛ باید در عین سادگی در نگاه اول مخاطب را جذب نماید و مخاطب به تفکر و نگاه خاص عکاس پی ببرد.

وی در ادامه افزود: مجموعه عکس هایی را با موضوع محرم و عزاداری امام حسین(ع) با نام «دیدن یار» جمع آوری کرده ام؛ آنهایی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند بهتر می توانند درباره عشق صحبت کنند. عشقی که مختص انسان های والا و بی ادعایی بود که هرگز نمی خواستند، دیده شوند. بعد از گذشت سالها از آن دوران هنوز در بعضی مناطق رد پای آن عشق خدایی را می توان جستجو کرد. یکی از آن مناطق شلمچه است که نواها و آواهای خاص خودش را دارد؛ بخصوص در عاشورا و اربعین.

عکس، دیالوگ و موسیقی ندارد/ جلوه های بصری محرم سوژه ناب عکاسی

شلمچه در این ایام سرشار از انرژی، صداهای خاص، نماها و تلنگرهایی است که ممکن است، خیلی ها توجه نکنند و این آواها را نشنوند که به اعتقاد من همین پارادوکس و تفاوت فرد هنرمند و یک فرد عادی را از هم متمایز می نماید. خاک قرمز موجود در شلمچه و اتمسفر آن آنقدر هنرمند را جذب می کند و تحت تاثیر قرار می دهد که باعث دست به دوربین و یادست به  قلم شدن هنرمندان می‌شود.

عکس، دیالوگ و موسیقی ندارد/ جلوه های بصری محرم سوژه ناب عکاسی

فوقانی در پایان گفت: امید دارم که در سال های آتی شاهد برگزاری هر آنچه بهتر و حرفه ای تر نمایشگاه های عکاسی با محوریت عاشورا باشم و امیدوارم کسانی که به عنوان داور انتخاب می‌شوند با نگاه باز و هنرمندانه تعریفی از یک تک  عکس یا مجموعه استاندارد و حرفه ای را لحاظ کنند و طبق این تعریف دست به قضاوت بزنند و کمتر سلایق شخصی خود را اعمال نمایند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار