دانشمندان، زیستگاه‌های جدیدی را برای اسکان جمعیت روزافزون جهان شناسایی کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی میل، پیش‌بینی افزایش جمعیت جهان از 7.4 به 8.5 میلیارد نفر تا سال 2030 میلادی، تهدیدی برای اکوسیستم‌ها، صنعت کشاورزی و منابع آبی به شمار می‌رود. به همین دلیل، بسیاری از دانشمندان از هم اکنون در صدد مقابله با این چالش برآمده‌اند.

در همین ارتباط، دو دانشمند آمریکایی و آسیایی به نامهای «ریچارد فورمن» و «جینگو وو» به شناسایی مناطقی در سراسر جهان پرداخته‌اند که به بهترین نحو ممکن می‌توانند مشکل رشد اجتناب‌ناپذیر جمعیت را حل کنند. به عقیده آنها، توزیع مناسب و متوازن جمعیت در جهان می‌تواند خطراتی که از جانب انسان متوجه طبیعت است را به پایین‌ترین سطح ممکن کاهش دهد. 

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، بیشترین میزان رشد جمعیت طی سالهای آینده در کشورهای آفریقایی و آسیایی اتفاق خواهد افتاد که با توجه به جمعیت زیاد از حد این کشورها، مشکلات عدیده‌ای را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

به عقیده دانشمندان، تراکم بیش از حد جمعیت در جوامع انسانی، یک خطر جدی برای محیط زیست به شمار می‌رود؛ چراکه از یک سو باعث نابودی منابع طبیعی شده و از سوی دیگر، از طریق انتشار فاضلاب و انواع آلاینده‌های محیطی،‌ باعث تخریب روزافزون آن می‌شود. 

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد یکی از عوامل مهم تغییرات آب و هوایی و بالا آمدن سطح آب دریاها نیز افزایش بیش از حد جمعیت است. بنابراین، افزایش یک میلیارد نفری جمعیت جهان نیازمند برنامه‌ریزی مناسب برای اسکان و تامین منابع موردنیاز آنهاست. 

«ریچارد فورمن» و «جینگو وو» در مطالعه خود با بررسی کامل شرایط زندگی و منابع طبیعی در سراسر جهان، از مناطقی در آفریقای جنوبی، جنوب کانادا، شمال هیمالیا و همچنین مناطق پراکنده‌ای در چین و اقیانوسیه به عنوان زیستگاه‌های جدیدی نام برده‌اند که به خوبی می‌توانند مشکل افزایش یک میلیارد نفری جمعیت تا سال 2030 را برطرف کنند. 

آنها در نقشه‌ای که از زیستگاه‌های جدید برروی کره زمین ارائه کرده‌اند، بدون آنکه ملاحظات سیاسی، اقتصادی، حقوقی و فرهنگی که ممکن است مانع از مهاجرت افراد به اماکن یادشده شوند را در نظر بگیرند، از دولت‌ها، برنامه‌ریزان و نهادهای بین‌المللی خواسته‌اند برای نجات زمین هم که شده پیشنهاد آنها را برای مقابله با چالش افزایش جمعیت مورد توجه قرار دهند. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار