آژانس انرژی اتمی تاکنون اعلام کرده، ایران به شرایط و مفاد توافقنامه هسته‌ای پایبند بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی به نقل از یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی اتمی اعلام کرد: روند اجرای توافق تاریخی هسته‌ای یا برجام، میان ایران و قدرت‌های جهانی هنوز هم در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد و هشدار داد ارتکاب کوچک‌ترین اشتباه، ممکن است پیامدهای سنگینی به دنبال داشته باشد. 

قرائت آقای مدیر کل از شرایط برجام، حامل چه پیامی خواهد بود؟

به موجب این گزارش یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری آلمان (د پ آ) که قبل از سفر وی به آلمان منتشر شد اعلام کرد: " روند اجرای توافق هسته‌ای هنوز هم شکننده است. ارتکاب اشتباهات فنی کوچک یا هر گونه قصور کوچک در روند اجرای این توافق ممکن است به مسائل بزرگ سیاسی تبدیل شود که می‌تواند بر کل توافقنامه هسته‌ای تاثیر منفی بزرگی داشته باشد."

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در گزارش‌های خود اعلام کرده ایران به شرایط و مفاد توافقنامه هسته‌ای پایبند بوده است. این موارد موضوعاتی را مانند رعایت محدودیت ذخایر اورانیوم غنی شده و تعداد سانتریفوژهای نصب شده در ایران را در بر می‌گیرد.» ‌

ایران در عین حال شکایت کرده است که آمریکا به وعده‌های خود بر اساس توافق هسته‌ای پایبند نبوده است. تهران می‌خواهد واشنگتن به منظور ترغیب بانک‌ها به تجارت با ایران کارهای بیشتر صورت دهد. بسیاری بر این باورند این کار با تحریم‌های آمریکا که هنوز به قوت خود باقی هستند منافات دارد. 

دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات آمریکا نیز از توافق هسته‌ای با ایران شدیدا انتقاد کرده لیکن با این همه اذعان کرده است که اگرچه قبلا گفته بود اگر رئیس جمهور شود این توافق را پاره خواهد کرد، ولی پاره کردن برجام کار چندان ساده‌ای هم نخواهد بود. 

آمریکا در عین حال می‌گوید هر آنچه در چارچوب توافق هسته‌ای ملزم بوده انجام داده است. آمانو با اشاره به روابط میان ایران و آمریکا تاکید کرد: «اعتماد و اطمینان چندانی میان دو طرف وجود ندارد.» 

اما در ارتباط با اظهارات اخیر آمانو مدیر کل آژانس انرژی اتمی، تنی چند از کارشناسان سیاسی، در گفت‎وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مطرح کردند:

 خرّازی: بازنده اصلی در موضوع برجام طرف غربی است

قرائت آقای مدیر کل از شرایط برجام، حامل چه پیامی خواهد بود؟

پیرامون اظهارات اخیر مدیر کل آژانس، "سید محمد صادق خرّازی" سفیر و معاون اسبق نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد،   با اشاره بر اینکه بازنده اصلی در موضوع برجام طرف غربی است، ابراز نمود: در شرایط کنونی در صورت بی‎تعهدی، آژانس و دولتهای عربی در این میان متضرر خواهند شد و هیچ باختی متوجه تهران نخواهد بود.

سبحانی‎نیا: سخنان آمانو هوشیاری دولت و مسئولان را می‎طلبد

قرائت آقای مدیر کل از شرایط برجام، حامل چه پیامی خواهد بود؟

از سویی دیگر "حسین سبحانی‎نیا" دیپلمات اسبق و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادوار مجلس شورای اسلامی، در واکنش به سخنان آمانو در مورد برجام، گفت: روند اجرای برجام نشان می‎دهد، آنچه که نسبت به عملکرد ایالات متحده و نیز هشدارهای رهبری معظم انقلاب اسلامی ، در موضوع برجام پیش بینی می‎شد به واقعیت پیوست.

وی تصریح کرد: تا به امروز طرف غربی به بخش عمده ای از تعهدات خود عمل نکرده و این قیبل اظهارات گوشه‎هایی از بدعهدی مقامات آمریکایی است که بعضا توسط مقامات مرتبط با برجام همچون شخص آمانو و یا دبیر کل سازمان ملل ایراد می‎شود. بطور کلی غربیها به اشکال مختلف در بیانات خود نشانه‎هایی از عدم لزوم پایبندی کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به مفاد برجام نشان می‎دهند.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه می‎افزاید: مواضع طرفهای غربی و  همچنین سخنان مدیر کل آژانس انرژی اتمی بعنوان نماینده اوپا و آمریکا در یک نهاد بین المللی، هوشیاری بیش از پیش دولت و مسئولان کشورمان را می‎طلبد. لذا نیاید نسبت به توافق هسته‎ای چندان خوش بین بود.

دیپلمات سابق جمهوری اسلامی در با تأکید بر اینکه، اجرای تعهدات ما در برابر بدعهدی آمریکا هزینه‎هایی را برای کشور در بر داشته،عنوان داشت: جمهوری اسلامی در صورت لزوم، توان بازگشت به شرایط قبل از برجام در موضع هسته‎ای را دارد، لیکن بدقولی کاخ سفید و غرب بر اجرای برجام بار سنگینی بر دوش آنها خواهد گذاشت که همانا بی‎اعتمادی بین‎المللی نسبت به شش قدرت دنیا که در مذاکرات هسته‎ای یک طرف قضیه بودند و پای موافقت‎نامه را امضا کرده‎اند.

کوشکی: گروه 1+5، از همان ابتدا موضوع برجام را جدی نگرفته است.

قرائت آقای مدیر کل از شرایط برجام، حامل چه پیامی خواهد بود؟

"محمد صادق کوشکی"، استاد دانشگاه و کارشناس سیاست خارجی با توجه به مواضع اخیر مدیر کل آژانس بین‎المللی انرژی اتمی پیرامون وضعیت کنونی برجام معتقد است: دلیل  اظهار نظرهای ایشان در این نکته نهفته است که گروه 1+5، از همان ابتدا موضوع برجام را جدی تلقی نکرده است. همانطور که در مقدمه برجام آمده؛ برجام یک توافق داوطلبانه است. در نتیجه هیچ ضمانت حقوقی برای آن وجود ندارد.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان با تأکید بر اینکه، توافق برجام یک معاهده شفاهی و بر مبنای یکسری تعهدات داوطلبانه پایه‎گذاری شده است، اظهار داشت: بنظر می‎رسد پدیده برجام را طرف ایرانی بیشتر جدی گرفته و در مقابل آمریکا و غرب توافق هسته‎ا‎‎ی را به زعم خود بعنوان ابزاری در جهت از بین بردن توانمندی هسته‎ای ایران قلمداد می‎کند.

نقض برجام هم در عمل، هم در کلام

قرائت آقای مدیر کل از شرایط برجام، حامل چه پیامی خواهد بود؟

طبق گزارش‎های اخیر آژانس از برنامه هسته‎ای ایران بعوان یکی از ارکان اصلی سازمان ملل؛ برنامه هسته‎ای ایران در چارچوب فعالیتهای صلح آمیز است. حال باید پرسید به چه دلیل پس از گذشت بیش از یک سال از توافق جامع هسته‎ای، طرف غربی هم در عمل و هم در کلام نقض برجام می کنند.

 البته گاهی هم آقای مدیر کل آژانس در کسوت سخنگوی دول اروپایی - آمریکایی، پیام عدم الزام امضا کنندگان آن طرف میز مذاکره را به گوش ما می‎رساند. شاید هنوز نشت اطلاعات بخشی از برنامه هسته‎ای ایران به خارج از دربهای آژانس فراموش نشده باشد. چگونگی درز این اطلاعات به پیشخوان یک نشریه آمریکایی، علامت سئوالی است که هنوز از سوی یوکیا آمانو بی‎پاسخ مانده است.
گزارش از: محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۵
خون مردم سوریه عراق یمن.ایران
انشاالله یه روز خفت میکنه
آخرین اخبار