اسمش «سروش» است. 13 سال دارد و در آبادان متولد شده است. چند سالی است که هر روز اول صبح به‌جای کیف و کتاب، گاری‌اش را برمی‌دارد و به جای مدرسه به پاتوقش در بازار میوه‌و‌تره‌بار می‌رود. صدایش را در گلو می‌اندازد و فریاد «گاری گاری» سر می‌دهد.

به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ 5سال قبل بود که کودکی هایش را همراه پدرش دفن کرد؛ همان روزی که ترس و دلهره از فردایی نامعلوم همه وجودش را فرا گرفته بود و بهت زده به آدم‌هایی نگاه می‌کرد که یکی یکی بعد از خواندن فاتحه و آرزوی صبر، از قبر پدرش فاصله می‌گرفتند و می‌رفتند. گوشه چادر رنگ و رو رفته مادرش را در دستان کوچکش محکم می‌فشرد و نمی‌دانست آینده مبهمش را می‌تواند به این زن که عمرش را در آشپزخانه کوچکش گذرانده گره بزند یا نه. خیلی زود بود که روی دیگر زندگی را ببیند و بفهمد که دنیا دیگر برای او مثل هم سن و سالانش هزاررنگ نیست. بعد از رفتن پدر، دنیایش در اجاره خانه و داروهای خواهر کوچکش خلاصه شد.
 
گذشتن این روزها آرزوی سروش است
به صورت آفتاب سوخته اش چشم می‌دوزم و بزرگ ترین آرزویش را می‌پرسم و او می‌گوید: فقط دوست دارم این روزها بگذرند. دوست دارم روزها به سرعت بگذرند و دیگر در یک اتاق کوچک اجاره ای نباشیم و بدهی به سوپرمارکت سرِ کوچه، بزرگ ترین دغدغه مان نباشد.
او می‌گوید: می‌دانم که باید درس بخوانم. شب‌ها کتاب‌های خواهرم را می‌خوانم و خواهرم هرچه را که یاد گرفته، به من هم یاد می‌دهد. فقط الان نمی‌توانم درس بخوانم. بعد از این که تحصیلات خواهرم تمام شد، من درس خواندن را شروع می‌کنم.
 
سارا امسال هم به مدرسه نرفت
سارا نوجوان دیگری است که بعد از فوت پدر، به دلیل ناتوانی مادرش در پرداخت هزینه‌های زندگی، از تحصیل باز ماند و تمام وقتش را در خانه می‌گذراند. بدون این‌که از دنیای دختران همسن و سالش خبر داشته باشد. او فقط 16 سال دارد.
می گوید: می‌دانم آینده ام شبیه مادرم است، اما آرزویم این است که در زندگی مثل مادرم نشوم. دوست دارم در و دیوارهای آجری خانه مان را سبز کنم که حداقل تحملش برایم کمی آسان تر شود.
مادرش اما می‌گوید: امسال هم نشد که سارا را به مدرسه بفرستم. چون باید به مدرسه بزرگسالان برود و مسافت این مدرسه تا خانه ما زیاد است. درضمن هزینه سرویس و رفت و آمد او را ندارم. سارا مجبور است امسال را هم در خانه بماند.

 دعوت به حمایت از ایتام
«
جعفر آشوبیان» یکی از حامیان ایتام است که از چند سال پیش با همراهی همسرش 3 کودک بی سرپرست را در آبادان تحت حمایت خود قرار داده اند و باعث جذب 50 حامی دیگر برای ایتام زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) شده اند.
آشوبیان می‌گوید: چند سال قبل با شخصی آشنا شدم که به صورت ناشناس حامی چند کودک یتیم شده بود و کمک‌های مالی او از این کودکان باعث بازگشت نسبی زندگی این کودکان به روال عادی و رفتن دوباره آنها به مدرسه شده بود. این اقدام مرا به شدت تحت تاثیر قرار داد و با این‌که درآمد بالایی نداشتم، با همسرم تصمیم گرفتیم 3 کودک را حمایت کنیم.
او ادامه می‌دهد: لذت و شیرینی این اقدام رفته‌رفته باعث شد انگیزه من برای جذب حامی برای کودکان بی سرپرست بیشتر شود. همین که یک گره کوچک از زندگی سخت این خانواده‌ها باز می‌شد، چنان احساس آرامش خاطر و شادی می‌کردم که قابل مقایسه با هیچ کار مفرّح دیگری در دنیا نبود.
این نیکوکار آبادانی می‌گوید: امروز بزرگ ترین افتخارم در زندگی این است که 50 نفر از اعضای خانواده، دوستان و همکارانم را به کار خداپسندانه «حمایت از کودکان بی‌سرپرست» دعوت کرده‌ام.
 
حمایت مالی و عاطفی در کنار هم
«
پرویز رضایی» دیگر حامی ایتام زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) آبادان، حامی دو کودک یتیم است و این کار را اول برای رضای خدا و دوم به امید خلق آینده ای بهتر و زیباتر برای شهرش انجام می‌دهد.
وی می‌گوید: با شناسایی کودکان و خانواده‌های بی بضاعت از طریق کمیته امداد یا پرس‌وجو کردن از اطرافیان می‌توان نیازهای آنان را شناسایی و با حمایت مالی و عاطفی تا حد زیادی، آینده بهتر و امن تری را برایشان رقم زد.
رضایی معتقد است که حمایت مالی و عاطفی باید در کنار هم باشند. یکی بدون دیگری کافی نیست و بچه‌ها را شاد و آرام نمی‌کند.
 
توجه به احساس کودکان بی‌سرپرست
«
معصومه پزشک پور» کارشناس فرهنگی کمیته امداد خمینی(ره) آبادان می‌گوید: باید در نظر داشته باشیم که حمایت و سرپرستی تنها در امور مادی خلاصه نمی‌شود و توجه به نیازهای معنوی و عاطفی کودکان بی سرپرست نیز لازمه حمایت از این کودکان است.
پزشک پور می‌افزاید: بنابراین حامیان باید بدانند که زیر پوشش قرار دادن این دسته از کودکان فقط تامین مالی آنها نیست.

توجه به نیازهای فرهنگی و آموزشی
کارشناس فرهنگی کمیته امداد خمینی(ره) آبادان ادامه می‌دهد: از آنجا که کودکان و نوجوانان بی سرپرست یا بدسرپرست فقر فرهنگی و کمبودهای آموزشی را همزمان با فقر مالی تجربه می‌کنند، مسئولان و حامیان که آینده این کودکان برایشان اهمیت دارد، باید بیشتر به این مساله توجه داشته باشند تا از آسیب‌ها و مشکلات احتمالی آینده پیشگیری شود.
وی با بیان این که مبارزه با فقر همت و جهاد همگانی می‌طلبد، می‌گوید: خشکاندن ریشه‌های فقر و تربیت کودکان و نوجوانان قوی تر و با انگیزه تر برای تجربه زندگی متفاوت تر از آنچه والدینشان تجربه کردند، به مرور جامعه ای زیباتر، امن تر و موفق تر را خواهد ساخت.
 
 570 یتیم در آبادان زیر پوشش
مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره ) آبادان نیز با بیان این که 570 کودک بی سرپرست زیر پوشش کمیته امداد این شهرستان هستند، می‌گوید: کمیته امداد آبادان در چند سال اخیر در جهت جذب حامی به منظور اکرام کودکان بی سرپرست برآمده است.
«
مسعود رحیمی» طرح اكرام را که برای حمایت از كودكان بی سرپرست طراحی شده و به اجرا درآمده، برنامه ای پسندیده‌ای می‌داند و می‌گوید: براساس این طرح هر فرد حقیقی یا حقوقی كفالت مادی و معنوی یك یا چند نفر از ایتام دارای شرایط را برای یك دوره معین به عهده می‌گیرد و ماهانه حداقل 30 هزار تومان برای ایتام پرداخت می کند.
وی می‌گوید: این مساعدت‌های حامیان و خیّران باعث می‌شود که آینده فرزندان اکرام تامین شود و تفاوت و فاصله سطح زندگی آنها با دیگر افراد جامعه به حداقل برسد  .

/انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.