طبق برنامه، قراردادهای جدید خودرو تا پایان سال جاری با امضای ٦ قرارداد نهایی می‌شود. اگرچه تاکنون تکلیف چند قرارداد مشخص شده، اما باقی قراردادها همچنان درشرایط اما و اگر قرار دارند.

برندگان و بازندگان بازار خودروی ایران را بشناسیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خودروسازان ایرانی در حالی پس از توافق هسته‌ای، مذاكره با شركت‌های مختلف خارجی را آغاز كردند كه تا به امروز تنها قرارداد با پژو و تفاهمنامه با بنز و سیتروئن نهایی شده و مذاكره با سایرین هنوز ادامه دارد. مذاكراتی كه هربار با سفر هیات دولت به یك كشور صاحب صنعت خودرو ناگهان تغییر می‌كند و بازیگران جدیدی را وارد مذاكرات خودرویی می‌كند. شاید تا دیروز بازیگران اصلی قراردادهای خودرویی جاده مخصوصی‌ها به گزینه‌هایی محدود می‌شد كه تا پیش از این نیز در ایران قراردادهایی را داشتند و بر اساس آن قراردادها مذاكراتی انجام می‌شد، اما با سفرهای اخیر عالی‌ترین مقام ساختمان آجر سه‌سانتی خیابان سمیه تهران كمی اسامی قراردادهای خودرویی تغییر كرده است. 
 
می‌گویند، آلمان‌ها گوی سبقت در قراردادهای خودرویی را از سایر رقبا ربوده‌اند، اما فرانسوی‌ها هم به عنوان رقیبی دیرینه در قراردادهای خودرویی ایران بیكار نمانده و حالا پس از نزدیك به یك سال از توافق و اجرایی شدن برجام توانسته‌اند جای پای خود را در ایران محكم‌تر كنند. 
كمتر از یك‌سال پیش، مدیران بنز توانستند نام خود را به عنوان نخستین امضا‌كننده قرارداد با ایران ثبت كنند و تحت شرایطی مقابل ایرانی‌ها بنشینند كه تعیین‌كننده شرایط قراردادهای بعدی بود. 
 
این خوشحالی بنزی‌ها ادامه یافت، به این دلیل كه بنز در قرارداد قبلی نشان داده بود طرف معامله قابل اعتمادی است و در نتیجه توانست در سكوت یكی از بهترین قراردادهای خودرویی را با ایرانی‌ها امضا كرده و فصل جدیدی از همكاری با ایران را آغاز كند.  اما دومین قرارداد جاده مخصوصی‌ها با یار دیرینه‌شان پژو؛ بی‌سر و صدا نبود و حتی حالا كه گام‌های جدی‌تری با فرانسوی‌ها برداشته شده است هم حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. به گونه‌ای كه می‌توان گفت، پر سر و صدا‌ترین قرارداد خودرویی ایران با پژو منعقد شده است. ایران‌خودرو و پژو از همان آغازین روزهای توافق هسته‌ای ژنو، مذاكراتی جدی را با یكدیگر آغاز كردند، آن هم در شرایطی كه نزدیك به سه سال هیچ ارتباطی میان این شركت فرانسوی و شریك ایرانی‌اش برقرار نبود. 
 
این مذاكرات كه البته حواشی خاص خود را به همراه داشت، سرانجام در زمستان سال گذشته به نتیجه رسید و سبب شد این دو شركت پس از چهار سال جدایی، پیوندی دوباره را تجربه كنند. براین اساس ایران‌خودرو و پژو، هیچ‌كدام تمایلی به افشای جزییات قرارداد مربوطه ندارند و از همین رو اطلاعات چندان زیادی در مورد مفاد آن در دست نیست. با این حال طبق برنامه‌ای كه رسما اعلام شده، این دو شركت قرار است در قالب جوینت‌ونچر با یكدیگر شراكت داشته باشند و در نخستین گام نیز اواخر امسال، پژو ٢٠٠٨ در ایران خودرو به تولید خواهد رسید. پژو البته به تدریج دو مدل دیگر به نام‌های ٢٠٨ و ٣٠١ را نیز در ایران خودرو به تولید خواهد رساند. 
 
ایران خودرو و پژو همچنین چندی پیش شركت مشترك خود را به نام «ایكاپ» به ثبت رسانده و افتتاح كردند تا فعالیت‌های مربوط به قراردادشان را به‌واسطه آن پیش ببرند. 
بعد از پژو، شریك این خودروساز فرانسوی به كیلومتر ١٥ رفت و با سایپایی‌ها تفاهمنامه همكاری امضا كرد تا به این ترتیب سومین قرارداد خودرویی باز هم به نام فرانسوی‌ها امضا شود. سایپا و سیتروئن كه پیش‌تر به‌واسطه مونتاژ زانتیا در ایران، با یكدیگر همكاری داشتند، پس از توافق هسته‌ای نیز پای میز مذاكره با یكدیگر نشستند تا فصلی جدید از مشاركت را آغاز كنند. 
 
این قرارداد هم همچون دیگر قراردادهای فرانسوی در لایه‌ای از مخفی‌كاری ادامه می‌یابد، چه آنكه آنها تمایل چندانی به انتشار جزییات همكاری آینده‌شان ندارند و حتی هنوز تاریخ آغاز مشاركت‌شان نیز مشخص نیست. با این حال برخی گمانه‌زنی‌ها از آغاز شراكت این دو خودروساز طی اسفندماه امسال حكایت دارد و گویا این همكاری به تولید خودرویی به نام سیتروئن C٤ در سایپا منتهی می‌شود و در عین حال ٥٠ درصد از سهام سایپا كاشان از طرف ایرانی و ٥٠٠ میلیون یورو سرمایه فرانسوی‌ها به عنوان آورده‌های دوطرف در این قرارداد مطرح شده است. 
 
حال اینكه این تفاهمنامه چه زمانی قرارداد شود تا رسما به عنوان سومین قرارداد خودرویی بتوان از آن نام برد مشخص نیست. البته نارنجی پوشان قصد دارند سومین قرارداد رسمی خودروسازان را با شریك قبلی خود یعنی رنو امضا كنند هر چند كه ایدرو پیش دستی كرده و با رنو قراردادی را امضا كرده است اما همچنان بحث بر سر حضور رنو در جاده مخصوص جدی است. با این حال رنو به تازگی دو محصول خود یعنی ساندرو هاچ‌بك و ساندرو استپ وی را عرضه كرده كه نشان از عزم این شركت برای شروع همكاری جدید با این جاده مخصوصی است. 
در همین حال دیگر جاده مخصوصی تهران كه فعالیت اصلی‌اش را در كرمان انجام می‌دهد قرارداد جدیدی را با برند كره‌ای هیوندا امضا كرد تا نشان دهد بدون حاشیه‌ روی هم می‌توان قرارداد مناسبی را امضا كرد. به این ترتیب شاید بتوان هیوندا را سومین یا با كمی اغماض چهارمین خودروسازی دانست كه اسمش را در لیست ٦ خودروساز وزارت صنعت جای داده است. بر اساس این قرارداد مقرر شده تا از دی ماه سال جاری شاهد تولید محصولات این خودروساز كره‌ای در ایران باشیم و به این ترتیب در گام اول و از ابتدای فصل زمستان، تولید دو محصول هیوندای آی١٠ و آی٢٠ در كارخانه كرمان موتور آغاز می‌شود. 
 در شرایطی كه شریك قدیمی كره‌ای باز هم تولید خود را در ایران آغاز می‌كند، مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گویند، این وزارتخانه قصد ندارد همكاری جدیدی را با كره ای‌ها داشته باشد و به این ترتیب هیوندا تنها شریك آسیایی خواهد بود كه با ایرانی‌ها پای قرارداد نشسته است. البته با سفر محمد نعمت‌زاده به مالزی بحث بر سر ورود مجدد پروتون به ایران و تولید در یكی از سایت‌های ایرانی به گوش می‌رسد. 
 
ماجرایی كه به نظر می‌رسد برای توازن بر قرار كردن بین شركای اروپایی و آسیایی انجام خواهد شد. گویا ساكنین ساختمان آجر سه‌سانتی خیابان سمیه قصد ندارند، صفر تا صد جاده مخصوص را در اختیار اروپایی‌ها قرار دهند و می‌خواهند حالا كه چینی‌ها نرم نرم در حال خروج از بازار ایران هستند، در فضای جدید خودروسازان با كیفیت‌تری به ایران بیایند. 
در این میان اما، بحث قرارداد سوزوكی با آبی‌پوشان نیز بسیار جدی است و بعید نیست كه ساكنین سرزمین آفتاب تابان نام خود را به عنوان پنجمین امضا‌كننده قرارداد خودرویی ثبت كنند تا قرعه ششمین قرارداد به نام یكی از خودروسازان اروپایی بیفتد. سوزوكی پیش از این نیز قرارداد تولید خودروهای سوزوكی ویتارا و كیزاشی را با آبی‌پوشان جاده مخصوص داشته است و حالا برای قرارداد جدید خود را آماده تولید خودروهای جدیدی می‌كند كه همچون تولیدات قبلی از كیفیت بالایی برخوردار است. 
 
و در نهایت قرعه ششمین قرارداد 
بعد از فرانسوی‌ها و آسیایی‌ها، نام دو خودروساز آلمانی برای انعقاد ششمین قرارداد خودرویی مطرح است؛ یكی فیات و دیگری فولكس (ولكس). هر دو خودروساز آلمانی مذاكرات خود را جدی‌تر از همیشه با آبی‌پوشان جاده مخصوص به پیش برده‌اند  و خود را آماده كرده‌اند تا با نشان دادن آخرین چراغ سبز از سوی طرف ایرانی پای میز مذاكره و عقد قرارداد بنشینند. 
خبرها حكایت از این دارد كه فولكس به عنوان دیگر غول خودروسازی آلمان و البته جهان، هم‌اكنون پای میز مذاكره با یك شركت خصوصی نشسته و گفته می‌شود دو طرف بر سر همكاری مشترك به توافق رسیده‌اند. 
 
حتی آن طور كه یك مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، فولكس و شركت ماموت تا پایان امسال تفاهمنامه یا قرارداد همكاری مشترك با یكدیگر را امضا خواهند كرد. همچنین شنیده می‌شود یكی از برندهای فولكس به نام اشكودا نیز مذاكراتی را با ایران خودرو داشته كه البته جزییاتی از آن به بیرون درز نكرده است. 
فیات، دیگر خودروساز ایتالیایی كه بازار خوبی هم در همسایگی ایران برای خود به راه انداخته و تقریبا تمامی ناوگان حمل و نقل شهری تركیه را از آن خود كرده، دیگر برند ایتالیایی است كه مذاكرات جدی با ایرانی‌ها به راه انداخته و قصد دارد سهمی از این بازار برای خود دست و پا كند. فیات-كرایسلر، شركتی كه مدیرعامل ایران‌خودرو از آن به عنوان شریك جدید آبی‌های جاده مخصوص نام برده است. اما مذاكرات با فیات به كندی و سخت پیش می‌رود و ایران خودرو تاریخ دقیقی را برای پایان مذاكرات و عقد تفاهمنامه یا قرارداد با این شركت اعلام نكرده است. 
 
در واقع تنها خبری كه از ایران‌خودرو و فیات اعلام شده، تداوم مذاكرات دو طرف است، كه اگرچه سرعت زیادی ندارد، اما در جریان است و اتفاقا ایران خودرویی‌ها از به سرانجام رسیدن آن در آینده صحبت به میان می‌آورند. 
با این حال به نظر می‌رسد مسوولان ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت همان‌طور كه خود به تنهایی پای میز مذاكره با رنو نشستند و قرارداد امضا كردند در سفرهای اخیر و آتی خود بازار تفاهمنامه و قراردادهای خودرویی ایران را به سمت وسویی می‌برند كه كمتر درباره آن بررسی صورت گرفته و ممكن است در آخرین مذاكرات به یك‌باره مذاكره‌كننده جدیدی وارد شده و گوی سبقت را از رقبای كه عمری را برای مذاكره گذارده‌اند، برباید.


منبع: اعتماد

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۵
با پولی که برای خرید خودروهای ایرانی صرف میشه میشه ماشین هایی به مراتب بهتر و ایمن تر از محصولات ایران خودرو و سایپا خرید؟