طی روزهای گذشته خبری مبنی بر افزایش قیمت دو محصول ایران خودرو مطرح شد که واکنش هایی از سوی مردم و مسئولان به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت  300 هزار تومانی دو محصول پژو 206  تیپ 5 و سمند ال ایکس در فضای مجازی مطرح  و بر این اساس گفته شد شرکت ایران خودرو بخشنامه افزایش قیمت این دو محصول را به نمایندگی ها ابلاغ کرده اما فعلاً اجرا نمی‌شود و زمان اجرای آنها متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد .

هرچند موضوع افزایش قیمت روز گذشته از سوی شرکت ایران خودرو تکذیب شد اما این خبر تب و تابی در بازار ایجاد کرد و انتقادات مصرف کنندگان و برخی کارشناسان را به دنبال داشت.

بر اساس این گزارش بحث گران شدن محصولات همواره در بازار خودرو مطرح بوده که گاه به صورت رسمی و با مجوز و یا گاه در حاشیه بازار و توسط دلالان اعمال می شده است.

گفتنی است امسال بحث افزایش قیمت خودرو در فروردین ماه کلید خورد درست زمانی  که بحث الحاقیه بیمه شخص ثالث مطرح شد ؛ بر این اساس، نرخ انواع خودرو متناسب با قیمت هر محصول از  149 هزار تا 182 هزار و 500 تومان رشد داشت.

پس از آن شورای رقابت در اردیبهشت ماه  بر اساس رشد کیفی محصولات و تورم بخشی سالانه مجوز گرانی 0.4 درصدی محصولات سایپا و 1.8 درصدی محصولات ایران خودرو را صادر کرد و طبق این دستورالعمل دو شرکت مجاز شدند که به دلخواه خود و بر حسب کشش بازار قیمت تولیدات را تا سقف تعیین شده افزایش دهند.

بر این اساس شرکت سایپا در تیرماه قیمت انواع محصولات پراید و در شهریورماه قیمت تیبا و برلیانس را افزایش داد.

شرکت ایران خودرو نیز در خردادماه طی ابلاغیه ای قیمت سه محصول سمند LX  پژو 206 تیپ پنج و پژو 405 دوگانه سوز را افزایش داد اما چند روز بعد آن را منتفی اعلام کرد ؛ هم اکنون نیز با وجود  اینکه افزایش قیمت انواع محصولات ابلاغ شده اما به گفته مسئولان این شرکت افزایش قیمت ها هنوز در عمل اجرایی نشده و قرار است در نیمه دوم سال اعمال شود.

بر اساس این گزارش به نظر می رسد مطرح کردن بحث گرانی و اعمال نشدن آن راهکاری برای تحریک تقاضا است چراکه مشتریان در این فصلی که به طور معمول بازار با افت تقاضا مواجه می شود از ترس افزایش قیمت ها اقدام به خرید می نمایند.

قیمت خودرو با کیفیت آن تناسب دارد؟

یزدان‌حیدری، عضوانجمن قطعه‌سازان ایران در خصوص تناسب قیمت و کیفیت خودرو های تولید داخل به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:در شرایط کنونی کیفیت خودرو نسبت به قیمتی که دارد کمتر است و خودروسازان باید تلاش بیشتری برای بهبود این مسئله داشته باشند.

وی ادامه داد:یکی از مهم‌ترین دلایل  کیفیت پایین خودروهای داخلی، دولتی بودن شرکت‌های خودروسازی است.

وی با اشاره به اینکه بنیه مالی و اقتصادی مردم جامعه ضعیف شده است افزود: درآمد قشر حقوق‌بگیر کاهش یافته به طوری که متوسط قدرت خرید مردم نسبت به 5 سال گذشته، 40 درصد پایین آمده است و در نتیجه مردم توانایی خرید خودرو را ندارند.

گفتنی است در شرایطی که کیفیت محصولات رشد چندانی ندارد حرکت در مسیر افزایش قیمت ها آینده روشنی برای بازار به دنبال نخواهد داشت و ادامه این روند منجر به رکود بیشتر و به تبع آن ضرر تولیدکنندگان داخلی و صنایع وابسته به خودرو می شود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۵
داستان افزایش قیمت خودرو و کلیه اجناس دیگر از روزی شروع شد که ایرانیها حماقت را پیشه کردند و بجای اعتراض به عدم کیفیت هجوم بیشتری برای خرید همین ماشینها اوردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
خودرو گران میشه
Germany
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
فقط اینو می تونم بگم‌ خدایا فرج آقامون رو برسان
دیگه خسته شدیم از این همه ظلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
ژیان از ماشینا ایران خودرو سایپا باارزشتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
حتماا باز دلشون میخواد کمپین نخریدن خودرو راه بیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
من قبلا ثبت نام کردم تاریخ 1395/5/5 ماشین نیومده 45 روز باز نیومده 2 ماه ماشین درست نکرده ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
خودروی بی کیفیت ملی ارزش گران شدن ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
داستان از آنجای شروع شد که کف گیره خودروسازان به ته دیگ خورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
من صبح رفتم ۴۰۵ دوگانه سوز ثبت نام کنم می گه تحویل فوری نداریم اگه داشته باشیم ۶۰ روزه اخه کجای دنیا تحویل فوری رو ۶۰ روزه می گن اونم با این کیفیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
خصوصی سازی در ایران یعنی همین..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
من پارس تندر رو به قیمت نقدی از نمایندگی خریدم 41,400,000 در صورتیکه همون موقع تو سایت زده بود 39,350,000 تومن اعتراض هم میکنی میگن قیمت بازار همینه
چه وضعشه اگه نمایندگی هم بخواد دلال بازی دربیاره؟؟
جایی هم نیست دادتو بزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
اینم یک نوع بازار گرمی هستش که نیمه دوم سال قیمتها را افزایش بدهند ماشین صفر نخرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
واقعا که
چرا قیمت اسپورتیج در منطقه ازاد حدود 80تومان و اون موقع ما برای تندر دنده اتوماتیک حدود پنجاه تومان پرداخت کنیم

تا کی باید اینجوری باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
در کشوری که مردم حتی برا سبزی خریدن هم از خودرو شخصی استفاده میکنن بدبخت ماشین پدر مرده چیکار کنه
در کشور آلمان با اون تکنلوژی و مردم فنی که همه خونه ها 1 کارگاه فنی دارن ماهی 1 بار ماشین در میارن و مردم ما هم مسافر کشی میکنه هم هر روز سر کار میبره و همه تعطیلات شمال میبره موقعی هم که می خواد ماشین رو بفروشه از 1 سال قبل حتی روغن ماشینو عوض نمیکنه بعد شما چه انتظاری از ماشین ایرانی داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
سزای گران فروش نخریدن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
واقعا همه تولیدات داخلی آشغاله ماشین پرشیا خریدیم انگار با پلاستیک آب شده تولید شده همه قطعاتش سرم بندی شده
آخرین اخبار