يك بوتيمار در سواحل درياچه زاينده رود رها سازي شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رییس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان چادگان، گفت: در تماس يكي از شهروندان دوستدار محيط زيست مبني بر حضور يك پرنده ناشناس در حياط منزل، بلافاصله ماموران اين اداره به محل اعزام شدند.

مجتبی حاجتی افزود: ماموران يگان حفاظت محيط زيست شهرستان چادگان اين پرنده را كه يك بوتيمار از خانواده حواصيل ها بود شناسايي و به اين اداره منتقل كردند.

وی گفت: پس از بررسي و اطمينان از سالم بودن پرنده، برای رهاسازي و بازگرداندن به زيستگاهش، به سواحل درياچه زاينده رود رفته و در آنجا عمليات رها سازي انجام شد.

ويژگي اصل اين پرنده كه آن را از ديگر اعضاي تيره حواصيلان متمايز مي‌كند، گردن كوتاه‌تر آن است.

دو زيرگونه از بوتيمار در ايران به همين نام شهره‌اند كه در سيستان و سواحل خزر به ميان نيزارها و باتلاق‌ها به فصول پرباران مي‌زيند.

بوتيمار آهسته و به‌دشواري و در ارتفاعي كم پرواز مي‌كند و گردن خود را هنگام پرواز جمع مي‌كند و به هنگام خطر بي‌حركت مي‌ايستد و منقار خويش را به شكلي ويژه عمودي نگاه مي‌دارد و به شكلي گوژپشتانه حركت مي‌كند.

وي رابطه نامأنوسي با انسان دارد و بيشتر از انسان دوري مي‌جويد و صبح زود يا به هنگام غروب از نهانگاه خود بيرون مي‌آيد.

بوتيمار از جمله مرغان افسانه‌اي ادبيات پارسي است كه به تنگ‌چشمي و بخيلي آوازه دارد. مشهور است كه بوتيمار هميشه در تشنگي به سر مي‌برده اما آن هنگام كه به رودخانه و دريا مي‌رسيده، چه غم بسيار مي‌خورده كه مبادا آب دريا تمام شود و او از تشنگي بميرد، از اين جهت آب نمي‌خورده. بوتيمار به معناي صاحب غم‌خواري است.


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار