رییس پژوهشگاه ابن سینا گفت: بین 5 تا 8 درصد زنان در سنین تولید مثل گرفتار آندومتریوز می‌شوند که این جمعیت حدود 30 تا 50 درصد زنان مبتلا به ناباروری را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد مهدی آخوندی رییس پژوهشگاه ابن سینا و کنگره بین المللی آندومتریوز و جراحی های کم تهاجمی در نشست خبری این کنگره که در پژوهشگاه ابن سینا برگزار شد، گفت: در مجموع عوامل موثر در ناباوری، آندومتریوز یکی از موارد مهمی است که اغلب بروز می کند، اما متاسفانه در بیشتر مجموعه های درمان ناباروری به این موضوع توجه اساسی نشده است.

وی اظهار کرد: در کل کشور پژوهشگاه ابن سینا و کلینیک اندومتریوز تنها مجموعه ای است که در این زمینه فعالیت می کند.

آخوندی با اشاره به میزان ابتلا به این بیماری و درصد ناباوری مرتبط به آن گفت: بین 5 تا 8 درصد زنان در سنین تولیدمثلی(حدود 2 میلیون نفر) گرفتار آندومتریوز شده که این جمعیت حدود 30 تا 50 درصد زنانی هستند که به ناباوری مبتلا می شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه در موارد شروع اندومتریوز این بیماری کمتر تشخیص داده می شود به همین دلیل در اکثر موارد بیماران زمانی که بیماری پیشرفت کرده به پزشک مراجعه می کنند.

شاهین خزعلی در ادامه گفت: درمان اندومتریوز از طریق جراحی در تمام دنیا معضل است زیرا این بیماری علاوه‌ بر رحم اندام های تخمدان، کلیه، روده، مثانه را نیز درگیر می‌کند از این رو برای درمان و جراحی بیماران نیاز به تیم‌درمانی (کار گروهی) هستیم به همین دلیل در بسیاری از کشورها بیماران مبتلا به این بیماری در کلینیک‌های چندتخصصی درمان می شوند.

وی افزود: نتایج تحقیقاتی که در سال 1990 انجام شده نشان می‌دهد بیماران مبتلا به سرطان تخمدان که در مراکز چند تخصصی آنکولوژی زنان درمان شدند طول عمر بیشتری داشته و سرعت بهبود آن بیشتر بوده است. از این رو از 10 سال پیش در انگلستان فعالیت‌هایی انجام شد و بیماران مبتلا به اندومتریوز در مراکز چند تخصصی که هم تجربه درمان دارند و هم تعداد بیمارانش زیاد بوده مورد درمان قرار گرفته‌اند.

دبیر علمی کنگره با اشاره به فعالیت کلینیک تخصصی پژوهشگاه ابن‌سینا در درمان این بیماری گفت: این کلینیک از سال 2014 مورد تایید انگلستان قرار گرفته و از لحاظ تعداد بیمارانی که به این مرکز مراجعه می کنند سال گذشته بین 49 مرکز مورد تایید انگلیس جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است که البته به نظر می رسد امسال به رتبه نخست در این زمینه برسد.

خزعلی تصریح کرد: هدف ما در پژوهشگاه ابن سینا اصولی کردن درمان اندومتریوز است در این مرکز بعد از مراجعه بیماران اطلاعات، شرح حال‌، جزییات جراحی، و عوارض آن تا 24 ماه بعد تحت بررسی قرار می گیرد تا ازبیشترعارضه ها جلوگیری و روند درمان را تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه جراحی اندومتریوز جزو جراحی‌های پر عارضه است، افزود: چون این بیماری اعضای مختلف بدن مانند مثانه، روده و لوله حالب را درگیر کرده و حتی گاهی به آن ها نفوذ می کند اما ما  تلاش می‌کنیم اثرات ناشی از جراحی را مانیتور و آن ها را کنترل کنیم.

خزعلی اضافه کرد: در سه سال اخیر که جراحی‌های اندومتریوز در کلینیک تخصصی پژوهشگاه ابن‌سینا انجام شده تاکنون حتی عارضه ناشناخته‌ای شناسایی نشده است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندومتریوز با اشاره به علائم آندومتریوز گفت: درد در دوران ماهانه زنان و اجابت مزاج از علائم این بیماری هستند از این گذشته این بیماری منجر به ناباروری در سنین تولیدمثل می شود مطالعات نشان داده حدود هفت سال زمان به طول می‌انجامد تا این بیماری تشخیص داده شود که یکی از علل آن عدم آموزش تخصصی به متخصصان زنان در رابطه بااین بیماری است.

وی با بیان اینکه اندومتریوز درمان دارویی ندارد، افزود: اغلب درمان های دارویی برای تسکین دردها مورد استفاده قرار می گیرد.
خزعلی با اشاره به  علل مختلفی بروز آندومتریوز گفت: تئوری های زیادی در جهان وجود دارد اما علت این بیماری به طور قطع شناخته شده نیست  اما عواملی متعددی مانند ژنتیک، ایمونولوژی و محیطی در ایجاد  بیماری مطرح شده است البته اکنون عوامل محیطی و آلودگی محیطی از عوامل مطرح شده هستند اما علل ثابت شده محسوب نمی شوند و مححقان در مراحل تحقیقاتی در رابطه با ان هستند.

وی درباره جزییات نخستین کنگره بین المللی آندومتریوز گفت: در این کنگره 75 عضو هیات علمی از شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز حضور دارند همچنین  21 مهمان خارجی به ایران می آیند تا در سه روز کنگره  در 23 پانل به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندومتریوز  گفت: روز قبل از برگزاری کنگره شش جراحی زنده در بیمارستان محب کوثر با حضور متخصصان ایرانی و خارجی انجام می شود.

گفتنی است؛ کنگره بین‌المللی اندومتریوز و جراحی‌های کم تهاجمی زنان چهارم تا ششم آبان در مرکز ابوریحان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.