معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: طبابت شخصی در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت بوده زیرا نوع پاسخگویی افراد به درمان متفاوت است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفتمین کنگره بین‌المللی تازه‌ترین دستاورد‌های پژوهشی در دانش پزشکی سلولی، مولکولی و بالینی که صبح امروز در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: بحث‌های پایه‌ای و بالینی در درمان بیماری‌های مختلف بسیار حائز اهمیت بوده ولی یکی از مهمترین مباحث امروز در درمان بیماری‌ها طبابت شخصی است.

وی با بیان اینکه در پزشکی شخصی درمان یک بیماری در افراد مختلف با هم متفاوت است تصریح کرد: در یک بیماری هر چند روند درمانی در تمامی افراد یکسان است اما با توجه به شرایط افراد و بررسی فاکتور‌های هر فرد نوع درمان متفاوت می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تحقیقات گسترده دنیا روی بحث طبابت شخصی افزود: فاکتور‌های مختلف در بیماران در واقع راهنماهایی هستند که می‌توان با بررسی دقیق آن‌ها در هر فرد روند درمانی را بهبود بخشید و با پایش هر فرد عوارض بیماری را کاهش داد.

لاریجانی با اشاره به کاربرد پزشکی شخصی در درمان برخی بیماری‌ها به ویژه سرطان‌ها اظهار داشت: پزشکی شخصی امروزه جایگاه بالایی دارد چرا که با آنالیز نشانه‌ها در هر فرد درمان‌ها برای بهبود بیماری‌ مؤثر‌تر است.

وی مطالعات ژنومیک در پزشکی شخصی را حائز اهمیت دانست و گفت: توجه به پزشکی شخصی در دنیا از سال‌های گذشته مطرح بوده و در کشور ما نیز این دانش حتی در طب قدیمی هم وجود داشته چرا که در هر انسان پاسخ به درمان بیماری‌ها با توجه به فاکتور‌های مختص آن فرد متفاوت است.

لاریجانی با اشاره به ضرورت گسترش این دانش در کشور یادآور شد: یکی از پایه‌های درمان در پزشکی شخصی توجه به مطالعات ژنومیک است چرا که به کمک آن می‌توان راه درست آن را درمان کرد.

ایران دارای بالاترین مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای است

در ادامه مراسم رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد: کاهش مرگ و میر مادران، کودکان زیر 5 سال و همچنین افراد زیر 70 سال از جمله مهمترین اهداف سلامت در برنامه توسعه پایدار تا سال 2030 است. 

وی اعتیاد، تصادفات جاده‌ای و آلودگی آب و هوا را علل اصلی مرگ‌های زودرس عنوان کرد‌ و افزود: حوزه سلامت برای پیشرفت نیازمند سرمایه‌گذاری و تحقیقات بیشتر است هرچند که در سه دهه گذشته در زمینه‌های کاهش فقر، افزایش سطح سواد جامعه، دسترسی به آموزش همگانی و غیره پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گسترش بیمه همگانی بیش از 95 درصد را از موفقیت‌های حیطه سلامت خواند و ادامه داد:‌ کاهش نرخ مرگ و میر مادران و نوزادان، مقابله با بیماری‌های عفونی ،‌دسترسی همگانی به خدمات سلامت و کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات را می‌توان از دیگر دستاوردهای حوزه سلامت برشمرد. 

وی گسترش بیماری‌های مزمن غیر واگیر،‌میزان مصرف سیگار و مواد مخدر و خطر گسترش ایدز را مهمترین چالش‌های سلامت دانست و بیان کرد: متاسفانه میزان مرگ و میر زودرس در کشور ما بالا بوده و از استانداردهای جهانی عقب هستیم اما کاهش 42 درصدی مرگ‌های زیر 70 سال هدف اصلی ما است. 

ملک‌زاده با اشاره به ضرورت توجه به بهبود وضعیت سلامت کشور اذعان کرد: مهمترین عامل مرگ زودرس در کشور ما بیماری‌های مزمن غیر واگیر و تصادفات جاده‌ای است که نیاز به برنامه‌ریزی منسجم و بررسی روند آن در حین اجرا دارد. 

وی از افزایش 44 درصدی مشکلات قلبی، 87 درصدی دیابت، 46 درصدی حوادث و 58 درصدی افسردگی در ایران طی سال‌های 1990 تا 2010 خبر داد و تصریح کرد: در گذشته مشکل ما سوء تغذیه مردم بوده در حالی که امروزه پرخوری و چاقی اصلی‌ترین معضل سلامت و عامل بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 25 درصد کل مرگ‌های سال 94 مربوط به افراد زیر 50 سال بوده است اظهار داشت: سیگار، فعالیت فیزیکی بسیار پایین، آلودگی هوا، عوامل شغلی و فقر آهن از جمله مهمترین ریز فاکتورهای بروز بیماری‌های غیر واگیر است. 

وی افزود:‌ مصرف مواد در کشور امروزه معضل بسیار جدی است به طوری که می‌توان گفت نیمی از تریاک تولیدی دنیا در ایران مصرف می‌شود. 

ملک‌زاده ایران را دارای بالاترین میزان مرگ و میر در حوادث جاده‌ای دانست و تصریح کرد: تغییر سبک زندگی یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر کاهش بروز بیماری‌های غیر واگیر و مرگ و میر ناشی از آنهاست و علاوه بر آن هم افزایش آگاهی مردم و توجه به صنعت غذا و چگونگی سوبسیت‌ها نقش موثری در کاهش این بیماری‌ها دارد. 

وی یادآور شد: برای کاهش بیماری‌های غیر واگیر غربالگری افراد در سن 35 سالگی و بررسی شرایط آن بسیار مهم است چرا که 30 درصد افراد به ظاهر سالم بیمار هستند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار