صدای چكش مسگران در بازار اصفهان هنوز شنيده می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در بازار اصفهان چکش بی وقفه دردستان هنرمندان مسگربالاوپایین می رود و برورقه های مس نقش های ماندگاری می زند تا نقش آفرین خانه های ایرانی شود ،شایداین صدابرای رهگذران ومشتریهازمخت وگوش خراش باشدولی برای اهالی این بازارصدای آشنایی است که دیگرآزارشان نمی دهد.

محمدعلی جعفر پیشه که صدای چکش بازارمسگرها،موسیقی هرروززندگی اش شده می گوید از 7 سالگی به دنبال پدرم به کارگاه می آمدم و مسگری میکردم و هنر دست پدر را می فروختم و حالا 70 سال است به این کار مشغول هستم.

احمد ستوت مسگری دیگر می گوید: من هم 52 سال است که در این شغل مشغول به کار هستم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان هم  گفت: با وجود عرضه انواع ظروف با جنس و رنگهای متفاوت در بازار، مسگری و خريد ظروف مسی هنوز از رونق نيفتاده است.

جعفر جعفر صالحی ادامه داد: مسگری را می توان قدیمی ترین و با وفاترین دوست همراه هنرمندان صنایع دستی در شاخه فلز و فلزکاری دانستو فن چکش کاری مس باعث شده انسان از آن استفاده کند و ابزار و تجهیزات متعددی را بسازد.

وی افزود: بین هزاره ششم و هزاره هفتم قبل از میلاد به صورت فراگیر تولید و استفاده می شد که اوج این هنر به دوران صفویه برمی گردد .

جعفرصالحی گفت: اگرچه استفاده ازظروف مسی درآشپزخانه هاكم شده و جای خود را به ساير ظروف مانند چينی و آكروپال داده است، اما هنوز اين ظروف خريداران خاص خود را دارد.

یکی از مسافران که برای خرید ظروف مسی به مغازه مسگری آمده بود گفت: استفاده از ظروف مسی برای سلامتی بسیار خوب است من قبلا لوازم تزیینی را خرید کرده بودم ولی اکنونبرای پخت غذا می خواهم خرید کنم.

چندمغازه آن طرفتر،پیرزنی مشغول خرید است چادرش راجلومی کشدومی گوید:ظرفهای مسی را که داشتم مفت فروختم وحالا دوباره می خواهم بخرم.

مسائلی مسگری دیگر در بازار از تعدادکم استاد کاران نالان است و می گوید: اگر این تعداد هم چکش خود را زمین بگذارند دیگر کسی نیست که این کار را ادامه دهد و مسگری هم نابود می شود و مسولان باید برای ترویج این هنر هم فکری کنند تا به فراموشی نرود.

هزينه هاي توليدنيزبااحتساب افزايش دستمزدكارگروقيمت مس تاسه هزارتومان درهركيلوگرم افزايش يافته و قیمت هركيلوگرم مس ساخته شده و چكش خورده دربازاراصفهان اكنون۴۱هزارتومان خريدوفروش مي شود.

گفتنی است این هنر صنعت در سال 91 به شماره 771 در فهرست آثار ناملموس به ثبت ملی رسیده است و اصفهان، زنجان، یزد و کرمان از جمله استانهایی هستند که صنعت مسگری در آنها رواج دارد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.